Evästeasetuksien kysely

Tähän on nyt otettu testikäyttöön uusi ratkaisu, joka on käytettävämpi kuin Googlen oma. Toistaiseksi suostumukset kerää saksalainen Truendo CMP -palvelu.

6 tykkäystä

Mulla kävi tossa äsken sillai, että se kysy, voiko evästeet hyväksyä tai mitä ikinä siinä lukikaan. Sitten painoin hyväksy, niin koko palsta jääty. Ei voinu painaa mistään, tai scrollata. Sitten menin pois sivulta, ja takasin, niin ei enää kysynyt sitä, ja kaikki toimi normaalisti. Laitteena Samsung Galaxy A54 ja Chrome selaimena.

Nyt näyttää siltä, että tuo Truendo ei sittenkään toiminut oikein, eli tieto ei liikkunut sen ja Googlen välillä. On tämä saatana työmaa…

Palaillaan taas Googlen kökkökikkareeseen ja tutkitaan lisää, kun on aikaa.

3 tykkäystä

Valitettavasti tähän ei nyt ole saatavilla nopeaa ratkaisua, tai ainakaan sellaista joka ei maksaisi satoja dollareita per kausi.

Truendon ilmaisversio vaikutti tosi hyvältä, mutta sepäs ei tue mainosten vaatimaa TCF protokollaa → jos AdSense ei toimi, niin sitten voidaan sammuttaa valot. Tähän menee sellaiset pari tonnia vuodessa, että pyörii nykyisillä (tosi halvoilla) soppareilla.

Mutta nyt on positiivisia merkkejä, että Discoursen kehittäjät ovat heräämässä asiaan ja siten mahdollista, että voitaisiin saada apua sieltä. Vähän pidempi polku, mutta oikea suunta.

Edit:

Koska täällä on koodariosaamista, jota itseltä ei löydy, niin ongelma ymmärtääkseni ratkeasi seuraavasti.

  • Jotenkin käyttöliitttmään pitäisi koodailla JavaScript funktion kutsu, jolla käyttäjä voi muuttaa suostumuksiaan. Tällä hetkellä Discourse ei tähän mitään helppoa vastausta tarjoa. Asia on lainmukainen ja Googlen vaatimus.

  • Tämän jälkeen tuon kelluvan paskakikkareen voisi piilottaa CSS:lla. En ole tässä itse onnistunut.

    Add a consent revocation link to your site - Google AdSense Help

5 tykkäystä

Google on julkaissut (mahdollisesti asteittain, eikä kaikille kerralla) uuden evästekikkareen.

Tämä on parempi kuin edellinen. Se kutistuu automaattisesti nappulaksi, kun sivua vierittää.

1 tykkäys

iPuhelimella ja pädillä ei palstaa avatessa enää tule kikkareen kikkaretta. Buuttasin molemmat laitteet ja testasin (Discoursen kautta, selaimella käytettäessä en tiedä).

e: kirjauduin äsken testiksi ensimmäistä kertaa koskaan iPuhelimen Safarilla palstalle, eikä tullut kikkareen kikkaretta

Asiat jotka harmittaa ja v*ituttaa-ketju kun kiinni,niin laitetaan tänne.
Tässä kun googlailin ja ajauduin sivulle jossa evästeiden suostumusta kysellään.
Järkyttävän työlästä yrittää pitää itsensä erossa näitä tiedonkerääjistä.

Kun ei suostu niin joutuu itse siihen rumpaa poistella niitä.
On suostumus ja oikeutettu etu. Sivun ylläpitäjästä riippuen, voi oikeutetun edun saajia olla järkyttävä määrä eri tutkimus- ja mainosyrityksiä, jotka janoaa sinun tietojasi.

Meni monta minuttia poistaa kaikki oikeutetun edun saajat pois, jos sittenkään se auttoi.
Jotkin sivut antavat mahdollisuuden evätä kaikki.
Voiko olla niin, että sivunylläpitäjän kautta evästeiden haluavia on tullut esim. lisää ja vanha suostumus poistuu? Liittyykö mahdollisesti täällä aikaisemmin käytyyn keskusteluun uusiutuvista pyynnöistä evästeiden suostumiseen?

IS:n artiikeli muutaman vuoden takaa:

On tullut vastaan tilanteita, joissa käyttäjältä pyydetään ensin suostumusta henkilötietojen käsittelyyn ja myöhemmin käyttäjän peruttua suostumuksensa, tietojen käsittelyä on silti jatkettu oikeutetun edun nimissä.

1 tykkäys

Käyttäkää Bravea, se blokkaa nuo evästekyselyt. Aina välillä noita muutetaan niin, että ne pomppaa esille ja tällöin ne voi ilmiantaa kehittäjille jolloin ne blokataan taas jollain aikavälillä.

Välillä työkoneella hyppää naamalle noita kyselyitä ja silloin aina iskee tajuntaan miten paskaa internetin käyttö on muilla selaimilla.

Chromea käytän ja tarkistin, mutta ei sillä mitään virkaa näytä olevan.

Eikö tota perhanan eväste asiaa saa siirrettyä muualle?

Jos editoit viestiäsi, niin se perhana on edessä, etkä pääse haluamaasi kohtaan tekstissä. Miksei missään muualla sivustoilla tuota ole? Esim jatkoajassa/bbs.io-tech.fi

Laiteena Samsung tablet ja puhelin. Vtn ärsyttävä…

4 tykkäystä