Keskustelua verkkoselaimista (Chrome, Firefox, Safari, Edge...)

  • Google Chrome
  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Opera
  • Safari
  • jokin muu (onkohan niitä)

0 voters

Käytän Mozilla Firefoxia, tuttu, yritin eilen asentaa tuota Google Chromea, mutta meni tällaiselle tumpelolle liian hankalaksi saattaa sitä vastaavaan lyöntiin kuin nykyinen MF. Mikä on sinun best of the best ja miksi kun puhutaan verkkoselaimista?

Kilo kysyi Elokuussa samaa ja vastasinkin sinne.

Itsellä oli ihan sama fiilis kun jouduin töissä käyttämään Chromea.
Muutaman päivän käytön jälkeen alkoi senkin kanssa pärjäämään.

Sori kun tuli tuplana, järjestelmä ei jostain syystä ehdottanut tuota aiempaa ketjua??? No ketjut voi yhdistää!

Muutama kysymys tuosta chromesta.

  • täytyykö rekisteröityä/asettaa oletusselaimeksi ennen kuin kaikki “herkut” saa käyttöön?
  • Mozillassa saa helposti tuonne yläpalkkiin suosikkisivustojen iconit, kuinka se onnistuu chromella?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Koneella käytän Chromea. Kännykällä ja padilla Safaria.

Olen käyttänyt Exploreria, Chromea ja Firefoxia. Tässä vanhassa koneessani, jossa on Windows Vista, vain Firefox toimii enää kunnolla. Uudessa läppärissä tulee käytettyä Edgeä, joka lienee Explorerin seuraaja. Chromenkin olen siihen asentanut. Puhelimessa ei ole mitään selainta, koska se on Nokia 3310, jota aion käyttää niin kauan kuin se toimii. :wink:

1 tykkäys

En täysistä herkuista tiedä, mutta suosikkisivut saa yläpalkkiin painamalla sitä tähden muotoista ikonia siinä osoiterivin oikeassa laidassa.
Itse olen chromea vuosia käyttänyt ja pidän sitä helppokäyttöisimpänä, koska käytän ahkerasti youtubea ja gmailia.(Toimii hyvin kun samalla käyttäjällä kaikkialla) Myöskin laajennustenasennus on suhteellisen helppoa chromella. (Adblock ja sen semmoiset)

1 tykkäys

Chromella mennään… ennen käytin Firefoxia, mutta Chromesta on tullut niin kätevä että käytän sitä joka laitteessa.

Tuli ostettua uusi läppäri ja nyt kai pitäisi päättää minkä selaimen siihen asentelen.
Samalla olisi tarve hyvälle sähköpostiohjelmalle.

Tuota Chromeahan edellä on kovasti suositeltu mutta onko se oikeasti niin hyvä kuin on kehuttu?

Minun mielestäni se on paras ja en oikein osaa edes palata käyttämään mitään muuta selainta. Mielipide oma. Perusteluna voisin sanoa yksinkertaisuus, monipuolisuus, helppokäyttöisyys yms. ja automaattisesti kehittyvät ja latautuvat lisäosat eikä tarvitse erikseen jokaiselle mahdolliselle sivulle hommata add-on 1. 2. ja 3. kuten Firefoxissa.

Mulla on joku Microsoft Edge läppärillä. Se on ihan hyvä.
Muuten mennään ompun mobiilivehkeillä eli Safarilla.

1 tykkäys

Kiitos hyvistä perusteluista.
Otan Chromen kokeiluun.
Onko hyvää sähköpostiohjelmaa suositella?

Safarihan tässäkin läppärissä on oletuksena, mutta saa riittää kun se on puhelimessa.

Chrome on markkinajohtaja, joka tekee siitä parhaan (kaikki sivut toimii), oli se faktisesti paras tai ei. Uusi Opera on myös aika kiva ja pohjautuu Chromeen joten sivut toimii. Siinä on VPN:ää ja muuta kivaa tehokäyttäjille.

Jos on reissussa, niin on hyvä tietää että Microsoft Edge kuluttaa vähiten virtaa. Microsoft on pystynyt optimoimaan sitä käyttöjärjestelmäläheisesti ja saanut aikaiseksi pienemmän virrankulutuksen kuin kilpailijoilla.

Ja kun kerran on uusi kone, niin hyvä sauma testata toimiiko sillä Linux.

Joskun on Linuxiakin kokeiltu mutta on hiukan liian tekninen mulle.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Vähemmän “tekninen” kuin Windows. Jos toimii, niin senkuin alkaa käyttämään. Ei tarvitse räpeltää mitään.

Ahaa…
Siitä tosin taitaa olla about 10 vuotta kun Linuxia kaverin suosituksesta kokeilin.
Tällä kyseisellä kaverilla on hiukan nörtin ja ropellihatun vikaa…:laughing:

Joo ja jos näyttää siltä että EI toimi, niin sitten kannattaa lopettaa siihen ellei ole harrastuneisuutta asiaan. Siinä vaiheessa menee sitten tekniseksi.

Linux on hyvä olla vähintään rinnalla varajärjestelmänä, sitä odotellessa kun windows sekoaa.

1 tykkäys

Siksi ostinkin Mäkin :laughing:

3 tykkäystä

Kotona käytössä Chrome, Edge ja Opera.

Töissä tilanteesta riippuen Chrome, Explorer ja Firefox. Esim. osa ip-kameroiden kotisivuista toimii paremmin Firefoxilla kuin IE:llä.

Kotona käytössä on Safari ja Chrome (sekä silloin tällöin Firefox-pohjainen Tor). Chrome on ehkä käyttömukavuudeltaan paras ja toimii parhaiten esim. eri videotyyppien katselussa (Safari ei joskus suostu toistamaan jotain), mutta se on myös selvästi Safaria raskaampi selain. Chromea tulee käytettyä luonnollisesti mm. striimaukseen Chromecastin kautta ja Safaria sitten muuhun nettiselaamiseen. Pidän siitä, miten mutkattomasti Safari toimii Applen laitteilta toiselle hyppiessä eli voi jatkaa lukemista toisella laitteella siitä kohdasta mihin on jäänyt jne. Toki tämä on mahdollista Chromellakin, kun on kirjautuneena Google-tilille, mutta arvelen luovuttavani jo nyt aivan liikaa tietoja Googlelle. Olen maalaisjärkeillyt asian siten, että vaihtelu palveluntarjoajan suhteen on ihan hyväksikin. (Toki salaan tietojani parhaani mukaan mm. Freedomen avulla.) Tor olisi tässä suhteessa ainoa oikea vaihtoehto, mutta sen hitautta (mikä johtuu yhteyden moninkertaisesta salauksesta) ei oikein aina jaksa. Lisäksi Netflixit sun muut eivät toimi Torilla tai Freedomen ollessa päällä.

Töissä käytössä on Explorer (ei voi vaihtaa) ja sitä en suosittele.

2 tykkäystä