Selaimista keskustelua

Mitä selaimia tai selainta käytätte? Selain kun on mielestäni internetkäyttäjän auto. Uskollisuutta vannotaan niin Volvon kuin Chromenkin nimeen. Tänne voi antaa tipsejä vaikkapa hyvistä lisäosista tai kysyä neuvoa.

Minä menin useamman vuoden Operalla, vaikka se kärsi useista yhteensopivuusongelmista. Olin erilainen, en kuullut kenenkään muun käyttävän sitä. Bensatankkikin oli aina väärällä puolella, mutta selain oli aikanaan nopea, kevyt ja ihanasti muokattavissa. Kompakti kuin pikku-Fiat. Opera kuitenkin päivittyi todella urpoon suuntaan. Hyppäsin pois kyydistä suunnilleen samana päivänä. Vaihdoin Firefoxiin. Kokeilin siinä samalla myös Waterfoxia, eli 64-bittistä Firefoxia, mutta siinä oli jotain ongelmia, niin se sitten jäi.

Chrome vaikuttaa aivan liian RAM-ahneelta ja se tuntuu tahmaavan todella nopeasti hyvälläkin koneella. Microsoftin Edge on myös valtaamassa alaa ja Operan tyypeiltä tuli keväällä Vivaldi-selain, mutta ainakaan minua ei vanha suola janota. Linuxille selaimia taitaa olla laajempi valikoima saatavilla.

Olen myös siirtynyt Adblockista uBlockiin, jota mainostettiin “markkinoille tulonsa” aikaan kevyenä mainostenesto-ohjelmana. Käyttöliittymä tuntuu hieman sekavammalta kuin ABP:lla, mutta valmiit suodatinlistat on aika tiiviitä, joten aika harvoin on täytynyt nappeja tökkiä.

1 tykkäys

Keskustellaan kuitenkin kokonaisilla lauseilla. Jätetään one-linerit mieluummin otteluseurantaan ja mahdollisesti lauteille.

Stubbin kolme pointtia selaimista:

• Markkinajohtaja on paras, koska sivut ja palvelut toimivat sillä varmiten oikein. Tällä hetkellä se on Chrome ja eniten yhteensopivuushaasteita on Microsoftin Edgellä.
  • Chrome, Vivaldi ja Opera perustuvat samaan Blink engineen, eli Chromium projektiin. Täten erot ovat lähinnä käyttöliittymässä.
  • Firefox on valitettavasti jäänyt kehityksessä jälkeen, eikä enää edusta parhautta nopeudessa tahi käyttöliittymässä.