Evästeasetuksien kysely

iPhonella selatessa sivusto kysellyt pari kertaa perä perään evästeasetuksien / palveluntarjoaja-asetuksien hyväksyntää hylkäystä. Voi valita hyväksy kaikki, mutta jos ei halua hyväksyä kaikkia, niin pitää käydä kymmenistä eri kohdista ottamassa täppä pois ”oikeutettu etu” kohdasta.

Mielestäni aiemmin sivustolla ei ole tätä tapahtunut, että onko siellä taustalla nyt muuttunut jotain?

1 tykkäys

Tämä on täysin käsittämätön toiminto tällä sivustolla. Enkä ole samanlaiseen törmännyt millään muulla sivustolla koko internetissä.

Evästeasetuksia kyllä kysellään muillakin sivustoilla, mutta tämän foorumin kysely on ainutlaatuinen koska on aivan sama mitä vastaat, hetken päästä samaa asiaa kysytään kuitenkin uudestaan. Ei siis ole vaikutusta hyväksytkö kaiken vai hylkäätkö. Samaa asiaa kysytään uudestaan ja uudestaan loputtomassa loopissa.

8 tykkäystä

Samat kokemukset. Siihen on jo tottunut mutta ■■■■■■■■ se silti. Aina vaan kysellään, meet ketjuun, kysytään, palaat ”etusivulle” johan taas kysellään.

iPhonella siis ainakin tällain, aivan sama hyväksyykö, hylkääkö vai painaako ruksista kyselyt helkkariin niin johan pian taas kysellään.

2 tykkäystä

Myös iPhonen käyttäjänä mä olen hiukan ihmetellyt tätä keskustelua kun en ole itse törmännyt tähän kyselyyn koskaan, en puhelimella enkä omppoläppärillä.

Voihan se olla että mulla on asetuksissa jotain hätänä :sweat_smile: Tipuin näiden vehkeiden kehityksen kelkasta jossain 2016 tienoilla kun on tarvinnut it-insinöörin koulutuksen että tietää kaikki toiminnot puhelimestaan :grin:

Kahdella eri iPhonella olen tässä vuoden sisään foorumia käyttänyt ja sama renkutus ton evästekyselyn kanssa.

1 tykkäys

Sama. iipuhelin ei kysele mitään. Käytän kylläkin kännyllä Discoursen äpillä, en selaimella.

1 tykkäys

Kyseessä on siis Googlen ja EU:n välinen taistelu yksityisyysasioista (GDPR), jossa olemme valitettava sivullinen uhri.

• EU vaatii Googlea ja muita noudattamaan GDPR-lakeja. Tämä edellyttää suostumuksia, ennen kuin mainoskoodi tai evästeet ajetaan. Siksi omavalmisteinen evästeilmoitus ei enää ole käyttökelpoinen.
  • Tämä yhteisö toimii 100% Googlen mainoksista saaduilla tuloilla. Kulut ovat nelinumeroiset per vuosi, vaikka olemme saaneet Discoursen palvelut erittäin halvalla. Hinnastohinta olisi yli 6000€ vuodessa.
  • EU:n asetukset vaativat myös sen, että käyttäjä voi myöhemmin muuttaa mieltään suostumustensa suhteen. Tätä varten Google generoi sivun alalaitaan linkit joissa suostumuskyselyyn pääsee takaisin. Discourse kuitenkin käyttää päättymätöntä scrollausta, eli sivuissa ei ole alalaitaa - joten aina välillä esiin hyppää tollainen kelluva paskakikkare, joista suostumuksiin pääsee. Google ei tarjoa toimintoa, jolla voisimme väkästella toiminnon vaikka valikkoon, tai johonkin muuhun vähemmän häiritsevään paikkaan. Olen asiasta useasti Googlelle raportoinut.
  • Jos sivusto ei käytä lainmukaista ratkaisua suostumuksiin, Google voi lopettaa Adsense yhteistyön.
  • Kotimaisista esimerkiksi Dawn.fi käyttää ihan samaa toteutusta, mutta heidän sivustonsa ei ole päättymättömästi scrollaava.
2 tykkäystä

Mutta mitä sieltä pitää hyväksyä, että sen kyselyn saa pois tosta roikkumasta. Tulee meinaan tosi monta virhepainallusta sekä siihen palkkiin, kun se yhtäkkiä ilmaantuu että mm. ketjujen vastaa-painikkeeseen, kun renkkaa sitä lauseketta pois?

3 tykkäystä

4 viestiä siirrettiin ketjuun: Keskustelua verkkoselaimista (Chrome, Firefox, Safari, Edge…)

Minäkin taidan tehdä jotain väärin, kun en tällaista kyselyä saa. Firefox windowsilla ja androidilla käytössä.

1 tykkäys

Juu eipä tule kyselyjä, Firefox ja Windows käytössä. Eikä myöskään iPhonella millä testasin.

1 tykkäys

Minulla tekee täysin samaa. Toistuvat kyselyt aina kun palstalle tulee. Chrome käytössä pc ja Android luurissa.

1 tykkäys

Ei tuo itelläkä kyllä ole tainnut aijemmin tota tehdä. Kysely olis iha ok, ei siinä mitään, jos olis vaihtoehtona hylkää kaikki -nappi, kuten joillakin sivustoilla on.

Firefoxin tietosuoja-asetus Strict taitaa estää tämän.

Nyt kun tuo kikkare on tulossa pakotetuksi Googlen puolelta (oli ennen “vain” lakisääteinen), niin laitan uuden yrityksen josko tähän saataisiin parempi ratkaisu.

3 tykkäystä

Tästä ” Tietosuoja- ja evästeasetukset”, Googlen hallinnoima vempele tuolla sivun alalaidassa, sellainen ihmettely, että miksi se kysyy jatkuvasti uudelleen samaa asiaa vaikka heti aluksi palstan avatessa kuittaa ”suostun”. Kestää vain minuutteja niin se kuikuilee siellä taas ja haluaa uuden kuittauksen. Onko jokin asetus missä sen kuittauksen voisi tallentaa, tai muu vika/ominaisuus/asetus pielessä? Eihän tuo nyt iso vaiva ole mutta ei kai sen noin tiuhaan tarvitse kysellä suostumuksia?
Laitteena esim. nyt iPad ja Safari.

3 tykkäystä

Ihmettelen taas tätä keskustelua kun mä en muista noihin törmänneeni koskaan? :thinking:

iPhone+Safari ja MacBook+Firefox laitteina.

Meikällä kysely iski eka iPhoneen ja sit iPadiin. Monissa sivustoissa vastaava kysely tulee, mutta niissä on vaihtoehtona myös ”hylkää kaikki”. Täällä ei tuota vaihtoehtoa ole vaan kymmenet eri täpät pitää näpyttää erikseen.

Siirryin molemmissa omenoissa käyttään vain tällä sivustolla Brave-selainta, muualla mennään Safarilla.

1 tykkäys

Samaa olen ihmetellyt kans viimesiet viikot. Hyppii ärsyttävästi silimille tietyin väliajoin😬

Android kännykkä!

2 tykkäystä

Valitettavasti ollaan edelleen sivullinen uhri teknojätin ja EU:n välisessä painissa. Heti kun löytyy käyttökelpoinen ja parempi ratkaisu, niin se varmasti otetaan käyttöön.

Asia on viimeksi avattu tammikuussa, tässä ketjussa:

2 tykkäystä

Tuossahan voi tehdä valituksen Googlen toiminnasta jos halua löytyy. Ei nuo evöstekyselyt saisi jatkuvasti pomppia käyttäjien silmille ja jos nyt en ihan omiani muista niin niissä on nykyään vaatimuksena kieltää kaikki evästeet yhdellä napilla. Vähemmän yllättäen tuo Googlen läpyskä ei kuulosta täyttävän vaatimuksia.

2 tykkäystä