Flunssat, influenssa ja muut nuhat

Ilmaiseksi kun saa (ikä) niin otettu on jo parina vuonna. Viime vuonna vaimo sairasteli lenssuja ja hinkuyskää (tehokas piikki) minä en ole moisia joutanut sairastelemaan!

Influenssarokotteeseen liittyy muutama ihan klassinen vahvistusharha:

1. Ihminen ottaa rokotteen ja sairastuu sen jälkeen flunssaan > Kuvitellaan, että rokote on aiheuttanut sairastumisen.
  2. Ihminen on ottanut rokotteen, eikä sairastu flunssaan. > Kuvitellaan, että sairastumattomuus on rokotteen ansiota.
  3. Ihminen ei ota rokotetta, eikä sairastu. > En minä rokotetta tarvitse, kun en ole ennenkään sairastunut!

Ensimmäinen kohta kuvaa hyvin sitä, miten puutteellinen käsitys monilla on korrelaatiosta ja kausaliteetista eli syy-seuraussuhteen arvioinnista. Nimittäin se, että sairastuu rokotteen ottamisen jälkeen flunssaan tai jopa influenssaan, ei vielä osoita syy-seuraussuhteen olemassa oloa. Ihminenhän olisi voinut sairastua täysin rokotteesta riippumatta. (Kuume on toki listattu mahdolliseksi haittavaikutukseksi erityisesti alle 2-vuotiailla.) Toinen kohta puolestaan on korkeintaan osatotuus. Influenssarokote kun ei suojaa kaikilta flunssilta ja räkätaudeilta, vaan ainoastaan tietyiltä virustyypeiltä. Vaikka rokotteen siis ottaa, niin voi silti sairastua influenssaan. Kolmoskohtaan ei voi muuta sanoa kuin että good luck myös jatkossa :smiley:

Lääketieteellistä perustetta olla ottamatta rokotetta ei ole (hyödyt vs haitat, THL):

Rokote on paras suoja influenssaa vastaan. Parhaimmillaan se torjuu
• terveillä työikäisillä 5-8 influenssaa kymmenestä
• lapsilla 5-8 influenssaa kymmenestä
• ikääntyneillä joka toisen influenssan.

Influenssarokote vähentää
• influenssasta johtuvia kuolemia sekä sairaala- ja laitoshoitoja
• vakavan influenssan ilmaantuvuutta
• jälkitauteja, kuten korvatulehduksia, keuhkokuumeita ja keuhkoputkentulehduksia
• influenssatartuntoja: kun ei sairastu, ei tartuta muita.

Influenssarokotteiden suojateho vaihtelee kaudesta toiseen. Tehoon vaikuttavat monet tekijät, kuten
• mitkä virukset aiheuttavat kunakin kautena epidemioita ja kuinka hyvin rokotevirukset vastaavat niitä.
• rokotteen ominaisuudet
• kuinka hyvin rokotettu kykenee muodostamaan suojaa. Suojatehon muodostumiseen vaikuttavat myös rokotettavan ikä, perustaudit sekä käytetyt lääkkeet.

Suurin osa rokotteen ottaneista välttyy influenssalta. Jos rokotettu saa influenssan, on tauti yleensä lievempi ja toipuminen nopeampaa.

Mahdolliset haittavaikutukset:

• Pistokohdan kipua, punoitusta ja turvotusta on eri aineistoissa esiintynyt noin joka neljännellä rokotetuista
• Kuume on tavallisempaa alle 2-vuotiailla; useimmissa tutkimuksissa sitä esiintyy noin 10 prosentilla.
• Myös ihoreaktioita ilmenee pikkulapsilla erityisesti kuumeen yhteydessä.
• Hyvin harvoin on raportoitu niveltulehduksia, ohimenevää verihiutaleiden laskua tai neurologisia haittoja.

3 tykkäystä

1.vastustuskyky flunssaa vastaan laskee.
2.niin, flunssa ja influenssa on eri asioita
3. eihän noi rokotteet suojaakaan influenssalta(viime vuoden suojaprosenttikin naurettava), niin ihan sama ottaa tai ei.

Vastustuskyky flunssaa vastaan ei laske. Ei tietenkään suojaa satavarmasti, se ken niin luulee on tyhmä.
Jokunen vuosittain tuntee sen nahoissaa, kun on päättänyt olla ottamatta ja makaakin henkitoreissaan koomassa hengityskoneessa.

Tietoon perustuvaa, ettei vastustuskyky laske?

Rokotteen ottaessa tai ottamatta jättäneenä aika pieni prosentti ketä makaa hengityskoneessa, Suomessa löytyy sairaita ihmisiä just sen verran.

Haluaisin myös nähdä tälle väitteelle tilastoja?

Riittää, kun yli 20v työskennellyt sairaita suomalaisia hoitaneena.

2 tykkäystä

Eikös tuo rokote vastususkyvylle ole rasite ja siten myös laskee vastustuskykyä, täten on alttiimpi sairastumaan perus flunssaan heti rokotteen ottamisen jälkeen.

1 tykkäys

Tätä yritin sanoa, eikä jää vain yhteen flunssaan, moni työkaveri sairasti jopa 1-2kk. Itellä ilmeisesti vastustuskyky hyvä, kun ilman piikkiä ei edes flunssat tartu.

Joka vuosi tulee niin kuin joulupukki. Jännä nähdä kuinka piikki puree tänää vuonna, laitetaanko äänestys pystyyn prosenteista? Kyllä tuollakin uutisella saadaan taas muutama piikki lisää tuikattua.

1 tykkäys

Yhtäällä tarjotaan influenssarokotuksia ja toisaalla myydään käytettyjä nenäliinoja.
Kullekin tarpeensa mukaan. :roll_eyes:

Mtä mieltä kausi flunssa rokotteesta… nyt ekaa kertaa harkinnassa?:snowflake:

Jos minulta kysytään, täyttä humpuukia koko ruiskullinen.

Huolehdi immuunipuolustus kuntoon esim. alkuun haet vaikka Puhdistamon d-vitamiinia kaupasta ja vedät sitä ainakin sen 100mikrogr./pv.

2 tykkäystä

Kiitos. Ollut aina terve kuin Pukki) :grimacing:

1 tykkäys

Ensin laitat rokotukset humpuukiksi ja sitten mainostat käärmeöljyfirman vitamiineja?

8 tykkäystä

Itse en ole koskaan ko. rokotetta ottanut. Kerran olen elämässäni tainnut influenssan sairastaa.
Puoliso otti tuon pari vuotta sitten, kun työnantaja tarjosi. Sairastui heti ja kuume nousi 40 asteen tiimoille.

Toki joillekin tuo rokote voi sopia, mutta perusterveen ihmisen kannattaa pari kertaa miettiä, että onko oikeasti tarve ottaa rokotetta.

3 tykkäystä

Itsellä sama. Kerran menin sen ottamaan ja sen jälkeen olin muutaman päivän todella kipeä. Ei sovi ainakaan minulle

3 tykkäystä

Rokotteen takia ei kukaan sairastu. Se on humpuukia ajatella noin. Pari kovaa influenssaa sairastaneena en ole epäröinyt hetkeäkään rokotteen ottamista.

2 tykkäystä

Rokotetta jaellaan syksyllä jolloin nuhat jylläävät jo muutenkin. Itselle kävi ihan sama, eli 10v sitten työantaja tarjosi piikin ja välittömästi sen jälkeen oli rajussa flunssassa. En ottanut kymmeneen vuoteen rokotetta, mutta viime syksynä päätin kokeilla - ei tullut oireita ja talvi oli sairastelun suhteen paras pitkään aikaan.

Olen aina saanut flunssat mielestäni kohtalaisen korkealla prosentilla, eli muutaman kerran per talvi. Olen kokeillut myös useamman vuoden ajan D-vitamiinin douppaamista (ja verikokeella mitattuna), mutta en ole pystynyt toteamaan hyötyä tai haittaa. Otan edelleen sitä joka aamu noin mikrogramman per painon kilo.

3 tykkäystä