Hauskoja juttuja ja tarinoita

Meillä oli myös tämmöinen Brava jonkin aikaa kakkosautona:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Fiat_Bravo_1.4_12V.JPG

Ei ole ollut ikävä.

3 tykkäystä

Juu. Samanlainen oli. En enää muista kenelle sain tuon sitten myytyä, olisikohan ollut romuttamo.

Mä lykkäsin sen liikkeeseen vaihdossa farmari-Vectraan, mutta ei siitä käytännössä mitään saanut, oli vaan helpoin ratkaisu.

1 tykkäys

Nonii…sattuu sitä näköjään muillekin.
Mun serkku valitteli taannoin että hänen kesäkulkineensa kaasu jumittelisi.
Minä tietysti tallille tutkimaan asiaa ja en löytänyt mitään vikaa siinä paikallaan käytellessä.
Ei auttanut muuta kuin ottaa auto ajoon ja lähteä kokeilemaan oikein ajamalla onko siinä jotain vikaa.
Muutaman hiukan tiukemman lähdön pääsin ottamaan kaasu pohjassa ja ei mitään vikaa, ihan täydellisesti toimi.
Pääsin Hervannan valtaväylälle siihen noin Citymarketin kohdalle ja kun ei sattunut olemaan muuta liikennettä niin ajattelin rykäisenpäs vielä oikein kunnolla.
Lappu lattiaan, kickdown haki pienempää pesään ja kaasu hirtti kiinni.
Kun autossa on kohtalaisen pirteä 5 litrainen V8-moottori, tiukka lukkoperä, kostea asfaltti ja hidas ohjaus niin voin kertoa että kabiini oli käsiä täynnä.
Siihen maailman aikaan siinä Herwoodin valtaväylän reunalla kasvoi koivuja.
Niihin en onneksi osunut, mutta kaikki muovikassien jämät + muut roskat keräsin pitkiin pakosarjoihin käryämään sieltä ojan pohjalta.

Tarinan opetus?
Suomalainen ei saatana usko ennenkö itse näkee tai kokeilee. :laughing:

11 tykkäystä

Tästäpä johtui mielleni vastaaavasti “hauska” tarina armeija-ajalta: inttikaverin kertomaa, totuusprosentti jokaisen pääteltävä itse.
Autona Ford Cortina piilofarmari, rattivaihteella. Tapahtumapaikkana pikkukaupunki ja keskustan pi* * uralli kadut. Liiikennevaloihin tullessa kaasu hirtti lähes pohjaan (talvi ja kaasuvaijeri jäätyi), hiukan vit * *tuneena löi nyrkillä ratin keskelle jolloin lyönnin voimasta torvi juuttui pohjaan, josta jo enemmän harmistuneena riuhtaisi vaihdevivusta jolloin taasen ykkönen jäi jumiin eli päälle (vaihde jumitti päälle kuulemma aika usein). Oli vissiin “hiukan” noloa lähteä ajamaan kun kone ja töötti huutaa ja auto parka ei kulje ku sen mitä ykkösvaihde kyseisellä kierrosluvulla kuljetttaa.
Kuten alussa kirjoitin totuuspohjan laajuutta en pystynyt silloin, enkä nytkään tarkastamaan!

PS itsellä ollut kaksi Fiiattia (Uno ja Brava), molemmat jättivät kertaalleen tielle, mutta senkin jälkeen ajeltiin vuosia niilläkin vekottimilla. Sähköviat olivat nomal, jos ei joka päiväisiä niin ainakin kerran kuussa joku magneti marelli piiputti!

5 tykkäystä

Tämä saattaa myös olla joku urbaanilegenda, mutta kerrottu minulle kaverin kaverille tapahtuneena.

Nuorella parilla oli paska pesukone, joka tapasi pomppia lingotessaan. Parempi puoli lähti yövuoroon töihin, pesukone oli päällä ja muistutti kaverin kaveria, että menee tarkistamaan pesukoneen, kun linkous alkaa.

No, kaverin kaveri lähti pikaisesti hakemaan lähikaupasta vähän kepardia ja palattuaan meni katsomaan, että jokohan se linkous kohta alkaisi. Oli se alkanut, pesukone oli pomppiessaan halkaissut WC-pöntön.

3 tykkäystä

Tänään tuo Markus Odenin haastattelu 2. erätauolla oli kyllä aika hauska.

6 tykkäystä

Minkä päällä?

Paskapönttö nyt ei paljoa tarvitse että menee rikki.
Mullakin on niitä särkynyt vajaan 20 vuoden aikana kaksin kappalein.
Rouvalle väitin että kenelle tahansa voi käydä niin mutta hän oli eri mieltä. :thinking: :thinking:

Kannan korteni Fiat-tarinat kekoon…

Asuin nuorempana Espanjassa ja tein muutaman keikan raksahommia oman työni lisäksi. Työautona oli Fiat Bravo, juurikin samanlainen hirvitys, mistä aiemmin oli tarinoita.

Auton tehot olivat niin heikot, että kiihdytyskaistoissa ja ohituksissa kytkettiin ilmastointi pois päältä. En tiedä miksi, mutta se kulki kovempaa kun ilmastointi oli sammutettu. Oli kuumia kiihdytyksiä 35 asteen helteillä.

Tuokin yksilö oli niin vikainen romu, ettei varmaan yhtään reissua toiminut normaalisti. Pääasiassa sähkövikoja. Hienoja muistoja silti!

6 tykkäystä

Muistaakseni olen omasta Fiat 127:sta kertoillut Autot-ketjussa jo aiemmin. Olin joskus nuorempana kaksi päivää Johanna Pirttilahden vetämässä esiintymiskoulutuksessa. Esitelmiä pidettiin ja ne videoitiin jne. Yhden esityksen pidin kirjasta, jonka nimi oli “Maailman huonoimmat autot”.

Esitys meni aika putkeen, oli semmoinen asiantunteva ja jopa eläytyvä. Eikä ihme, sillä multahan löytyi käytännön malliesimerkki hyvin läheltä. Paitsi että tuossa vaiheessa Fiiu oli kyllä jo romutettu. Onneksi! :slight_smile:

4 tykkäystä

Kyllä se ilmastoinnin kompura päällä ollessaan hepan voi viedä, ehkä toisenkin. Joku pääsi laskelmissaan jopa 5kw:n tehoon, mutta olihan kyseessä isompi auto. Tuntuu se pari heppaa kumminkin jo pienemmässä autossa.

Itselläni ilmastointi on aina päällä, hieman se polttoaineen kulutusta lisää. Mutta vielä ei ole niin kiire ollut, että olis ilmastoinnilta tarvinnut lisäpotkua anoa. :wink:

Itse en tiedä onko tarina totta, mutta luokkakaverini kertoi totena joskus n. 20v sitten.
Eli, Esa Pakarinen oli kuulemma hänen perhetuttuja ja joissakin yhteisissä kirkonmenoissa tuli oltua. Kesken papin puheen Esalta oli päässyt kovaääninen pieru, jolloin normaalisti ympärillä ollut porukka kääntyi katsomaan kenenkään mitään kuitenkaan sanomatta. Pakarinen oli ilmeenkään värähtämättä kääntynyt takanansa olevan henkilön puoleen ja todennut, “Ei se mitään” ja kääntynyt takaisin.

11 tykkäystä

Yhdellä kaverilla on koko ikänsä ollut kummallisia harrastuksia, on vähän semmoinen Pelle Peloton.

Eräässä vaiheessa harrastuksena oli pitää käyttöautona Wartburgia ja tietenkin toinen oli pihassa varaosa-autona.

No, lopulta farmari-Warre antautui. Kaveri ajeli Kalevantietä kohti Kalevankangasta, kun Yliopistonkadun risteyksessä Warren toinen takarengas lähti irti ja tuli takalokarista läpi. Ja tämä tasan siinä yliopiston kohdalla eli yleisöä oli varmaan ihan kohtuullisesti.

5 tykkäystä

Tuo Fiat oli todennäköisesti 1,4 litrainen ja hevosista oli valtaosa aliravittuja tai kuolleita. Ilmastoinnin sammutuksen tunsi kiihdytyksessä ihan selvästi. Aina porukalla naurettiin kun piti laittaa “turbo” päälle jos tarvi nopeammin kiihdyttää.

10 tykkäystä

Meillä oli myös nimenomaan 1.4l. Paskimpia ostoksiani koskaan.

1 tykkäys

Muitaakseni sanota kuului Warren kohdalla käynnisty ongelmien kohdalla suurin piirtein näin: Jätän tän tähän (kaks-tahtisesti painottaen).

1 tykkäys

Jollain työreissulla (en muista oliko Suomessa vai ulkomailla) hotellihuoneessa selailin telkkarin kanavia, että mitähän täällä näkyy. Kaukosta tietenkin loppui patterit, kun olin poke-kanavan kohdalla, joten en soittanut respaan, että tulkaa vaihtamaan patterit vaan marssin itse hakemaan uudet.

7 tykkäystä

Jatkoajasta bongattu teksti.

“Kävin katsomassa Kokkolassa sunnuntaina joukkueen pelin Ähtärin KieHaa vastaan. Ähtäriläiset oli vain kahdella kentällisellä liikkeellä, mutta ihmeen hyvin jaksoivat olosuhteisiin nähden. Ottelun voitto 10-1 Hermes II:lle, vaikka heidän viimeaikaisen menestyksen ja KieHan vähäisen pelaajamäärän takia olisi ollut perusteltua odottaa suurempaakin voittoa. Hermes pyöritti kyllä peliä käytännössä miten tahtoi. Maalipaikkoja pelkästään ensimmäisen minuutin aikana oli jo useampi, ensimmäinen jo 7 sekunnin kohdalla. Ehkä pikkaisen hosuivat, en tiedä. Ainakin KieHan maalivahti oli kelpo vireessä koska päästi “vain” 10 maalia vaikka kenttäpelaajat väsyivät aivan selvästi, koska Hermes II hallitsi kenttätapahtumia jopa 2 miehen alivoimalla. Kerran oli upotakin, mutta Miika Indola suti lähietäisyydeltä hiuksenhienosti ohi.”

Hyvä peli siis meikäläiseltä, vaikka 10 omiin upposikin? :rofl: No tais olla 70 torjuntaa tuossa pelissä, jos oikein muistan.

Ja teksti vuodelta 2006.

21 tykkäystä

Häntä heiluen rata läpi ja sitten emännän syliin.

18 tykkäystä

Kolme Bordercolliee löytyy ja yks on tällä hetkellä agilityssä kisailemassa. Ei sentään tollasta vauhtia, mut ikääkin on 1.5v vasta. Toinen on monessa muussa lajissa mukana ja kolmas viettää lepposempia eläkepäiviä.

11 tykkäystä