Itse en suoralta kädeltä tuominnut Kantolan taklausta lähetyksen aikana, mutta nyt katsoin sen ilman häiriötekijöitä uudestaan.
Tosi usein näissä keskusteluissa näkee sanottavan teknisesti puhdas tai sääntöjen mukaan puhdas. Kuinka moni osaa ulkoa tämän aika pitkän säännön numero 124? Itse en, joten kertasin.
Kantola tulee tilanteeseen kovalla vauhdilla, joskin osumahetkellä liukuen. Myös Jasulla on reipas vauhti, joten törmäysvoimaa tässä on paljon.
Hidastuksesta näkee, että vaikka Kantolan terät ovat jäässä, hän tekee Jatkoajan slangilla pumppauksen, eli ponnistaa/heittäytyy kontaktiin saadakseen lisää voimaa.
…ellei taklaaja käytä ylöspäin suuntautuvaa liikettä vastustajaan tai iske vartaloaan ylös vastustajaan.
Tämä pykälä mielestäni täyttyy. Samainen ponnistus oli Dixonin ongelma kurinpidon kanssa. Asian vierestä: Myös Joe Finley saa taklauksiinsa voiman ponnistamalla kohti taklattavaa, mutta hän on niin pitkä että ponnistuksen suunta ei ole ylös. Olen pistänyt merkille, että Joe kaatuu kontakteissa usein myös itse ja nimenomaan menosuuntaansa.
Kenttäpelaaja ojentaa kehoansa ylöspäin tai ulospäin ylettyäkseen vastustajaan
Kts. yllä
Jos suurin osa iskun voimasta kohdistuu ensin vartaloon ja sitten kontakti liukuu pään
tai niskan alueelle, rangaistusta pään ja niskan alueelle kohdistuvasta taklauksesta ei
tuomita.
Suurin osa on subjektiivista, kun ei sitä kukaan ole mittaamassa. Hidastuksessa kuitenkin näkyy selkeä Jasun pään tärähdys. Epäselvää on osuuko kypärä vai olkapää. Päähän kohdistuva voima lienee merkittävä, mutta onko sitten suuri vai pieni osa - kovavauhtisessa nokkakolarissa pienikin osuus on paljon.
Mielestäni Liusjärvellä on tässä ihan mustaa valkoisella kirjoitetut eväät pelikiellolle ja sellainen myös tulee. Tapparaa tämä ei lämmitä, koska Jasun huilatessa se menettää taktisen aloittajan, mutta Kantolan pelikiellossa IFK ei menetä pelillisesti juuri mitään.