HPK:n Artturi Toivolan taklaus Petteri Puhakkaan 9.12.2023

Kiitos, juuri tämä tuli minullakin mieleen, sanoitukseni ei ollut vaan paras mahdollinen, vaan kömpelö

Miksi se laitettaisiin kurinpitoon jos se ei olisi PR? On sulla jutut.

Kurinpidon on tarkoitus tarkastella onko kyseessä pelikiellon arvoinen teko, ei sitä onko kyseessä 2min vai PR.

Pahoittelut jos olin liian suora

Tarkoitus ei ole arvostella ammattitaitoasi

Viittaat mitä ilmeisemmin tuolla ”hölinällä” minun aiempaan kommenttiin. Pakko tarkentaa vielä, kun en vissiin tarpeeksi selvästi asiaa ilmaissut, että GRÖNBORG sanoi näin lehdistötilaisuudessa. ”Third guy in and jumped up towards his head…” Siitä voi olla montaa mieltä, että onko tuo Riken ilmaisu liioiteltu, enkä lähde siitä väittelemään, mutta itse ymmärrän tuon kyllä, että tarkoittaa lähinnä tuota ylöspäin kohdistunutta liikettä.

Siksi, että tutkitaan onko tuossa MAHDOLLISESTI päähän kohdistunut jonka olisi pitänyt olla PR joka meni tuomaristolta vain ohi

Tämän hetken linjan mulaisesti ei mitenkään selviö PR

Taklaus tuli kyllä puun takaa, mutta enemmän arse-puolella hoideltuna kuin kyynärpäällä päähän tähdättynä. En näe vahingoittamisyritystä, saati pomppuja tässä. Olisiko ollut kakkosen paikka? En tiedä, sääntötuntemus ei riitä.

Toivottavasti ei sattunut pahasti. Jos sattui, perin juurin harmillista.

1 tykkäys

Toinen kuvakulma nähtävissä uusinnassa noin 1min pelikellossa toisessa erässä.

1 tykkäys

Kai tää jo täällä oli mutta laitetaan toi sit vaikka uusiksi. Tässä näkyy myös se toinen kuvakulma.

Tässä myös streamable-video päivitettynä toisella kulmalla.

https://streamable.com/x2laqu

5 tykkäystä

En tiedä ”linjauksista” sen ihmeemmin, mutta kyllä tuo sääntökirjan kriteerit täyttää 5+PR rangaistuksen suhteen. Pelikiellon suhteen voidaan sitten puhua kurinpidon linjauksista. Ja pelikiellon perään en ole missään vaiheessa huudellut.

Niin - päähän kohdistunut on joko 2min tai 5+20min, kun 2+10 ei voi enää antaa

Nythän juuri pitäisi miettiä onko tuo sellainen josta kuuluisi pelikielto myös antaa

Omaan simään kyrinpito ja tuomarilinja on ollut paljon helläkätisempi kuin viime kausilla

Jäähy tuo on omasta mielestä, mutta itse antaisin sen 2min sen perusteella mitä livenä katselin

Ei tästäkään tarvitse mitään tutkia eikä pelikieltoja jakaa. Ihan normaali pelitilanne. Ei jokaisesta tilanteesta tarvitse valittaa, eteenpäin vaan.

4 tykkäystä

Selvennän nyt vielä kerran.

Jos tuo menee kurinpitoon, silloin todetaan että se on MINIMISSÄÄN 5+PR ja kurinpidon tehtäväksi jää ratkaista onko tilanne minimin vai sen ylittävän eli pelikiellon arvoinen.

Nyt tuomarit eivät nähneet tilannetta (omien sanojensa mukaan) joten tässä tilanteessa ei voi puhua mistään kahden minuutin jäähystä KOSKA SELLAISTA EI TUOMITTU. Videotuomari ei vie tilannetta eteenpäin jos toteaa että kyseessä olisi hänen mielestään 2min arvoinen rangaistus.

Videotuomari ratkaisee onko tämä 0min vai 5+PR. Jos 5+PR niin vie sen eteenpäin ja kurinpito päättää OLISIKO 5+PR ollut riittävä (jos se olisi vihelletty) eli antaa vapauttavan tuomion vai pitääkö heidän tulkintansa mukaisesti tilanteesta antaa myös pelikieltoa tuon (viheltämättömän) 5+PR rangaistuksen lisäksi.

Minun mielestäni tuo täyttää selkeästi 5+PR kriteerit ja siten pitäisi mennä kurinpidon arvioitavaksi. Oma osaaminen ei sitten riitä enempään kuin sääntökirjan pykälien tuntemiseen, joten mahdollisen pelikiellon arviointiin en ota kantaa mitenkään.

Mutta omalta osaltani tässä, katotaan miten etenee jos etenee. Mulle riittää kiakko tämän päivän osalta.

2 tykkäystä

Täällä nyt vieläkin puusilmät ihmettelee, että onko tuo puhdas taklaus vai ei. Voin kertoa, että ei ole. Taklaus suuntautuu suoraan ylöspäin osuen pelaajaa päähän joka pelaa normaalissa peliasennossa eikä ns. pää munissa. Toisen kuvakulman nähtyäni en ole enää edes ihan varma mutta näyttää tosiaan, että vielä kyynerpäällä osuma loppujen lopuksi suoritetaan. Jos näin on niin muutan alkuperäistä mielipettäni siitä, ettei olisi ollut törkeä. Olihan se jos kyynerpää tosiaan vielä tuossa päähän kopsahtaa. Näissä taklauksissa joissa liike kohdistetaan ylöspäin aina päähän asti niiauksen jälkeen ei todellakaan kunnioiteta vastustajan pelaajaan terveyttä.

Hyi hyi kaikille jotka muuta väittää.

10 tykkäystä

No noiden videoiden perusteella ei ainakaan mun silmä näe, että osuisi käsi tai kyynärpää päähän. Enemmän näyttää, että Puhakan pää osuu tuon kerholaisen selkään/ pelinumeroihin.

Mikäli näillä videoilla olisin tuomari ja tuomitsisin pelissä niin 2 min.

Toivotaan, että Puhikselle ei pahemmin tuossa käynyt. Eteenpäin

2 tykkäystä

Siis jos nyt en ihan sokea ole niin lopussa tuossa tulee saatto päähän taklaajan vasemmalla kyynärpäällä mikä on tulosuunnan huomioiden melkoinen saavutus. Muutenkin toi selkä edellä toista päin rojahtaminen on melkoinen suoritus.
Harvoin näkee ammattilaisjääkiekossa yhtää paskaa suoritusta kuin toi taklaus.

5 tykkäystä

Tuohan on just niinkun tuossa aikasemmassa kommentissani ennätin sanomaan :smiley: :smiley:

Eikös tuossa pää osu selkään suoraan numeroiden kohdalle? Ainakin toisen kuvakulman mukaan.

Ei taida mennä edes tutkintaan?

2 tykkäystä

Toivolan vasen kyynerpää kolahtaa Puhakan takaraivoon. Tarkoituksellisuudesta en osaa sanoa.

Vasen käsihän tuossa taitaa lopulta kupoliin osua. Osuuko jopa maila? Ihmeellisesti tuo vasen käsi mailoineen tuolta tulee ja taitaa kopsahtaa myös myös omaa hieman päähän.

Tätä Liigan koheltamistahan tämä on kun yritetään olla fyysisiä ja ei osata. Aina ennen pitkään jotain sattuu.

3 tykkäystä