Ilves irtaantuu tästä ja tuottaa jatkossa itse ottelulähetykset.
"Meillä on kasassa huipputiimi, jossa on paljon media-alan osaamista ja Niko Peltolan mukanaan tuomaa vahvaa lisäarvoa lajin sisältä. Uusi media-alustamme ja ottelulähetyksemme tarjoavat lisäksi mahdollisuuden myyntimme kasvattamiseen. Lisäksi pääsemme tuomaan pelaajat ja joukkueen entistä lähemmäksi kannattajiamme, kommentoi Valtteri Makkonen.
Lisäksi ilves.com/plus -sivustolle tuotetaan uusia ohjelmakokonaisuuksia, jotka kuuluvat Ilveksen ottelulähetyksissäkin. Tulossa on muun muassa ohjelmasarja ulkomailla pelaavista entisistä Ilves-pelaajista. Sivustolta löytyvät myös entistä kattavammat otteluiden tunnelmavideot ja C Moren ilmaissisällöt.
– Tavoitteenamme on laajentaa ja syventää entisestään kannattajiemme Ilves-kokemusta. Uusi media-alustamme tarjoaa entistä paremman ottelupäiväkokemuksen – olit sitten tulossa Nokia Arenalle tai missä päin maailmaa tahansa. Haluamme, että Ilves-yhteisö on tärkeä osa ihmisten elämää. Ilves kuuluu kaikille, sanoo Ilveksen AD, graafikko Antti Tuomisto."
Tuo kyllä kuulostaa hyvältä. Jonkin verran kulujahan tuosta tulee Ilvekselle, mutta rohkeasti ovat edelläkävijöitä asiassa. Kyllähän tuollaista sisältöä on Tapparaltakin toivottu.
Itse suhtaudun tuohon kyllä aika isolla varauksella. Onko kysyntä oikeasti näin kova? Minä en henkilökohtaisesti usko. Yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa on ollut mielestäni todella hedelmällistä ja tuottanut sisältöä juuri sellaisena kuin kuluttajat sitä kaipaavat. Mitä sellaista omaa tuontantoa voidaan tehdä, jolle on ihan valtava kysyntä, mutta paikallinen kumppani ei voi toteuttaa, on oikeasti olemassa? Medialla on pääsy riittävän lähelle joukkuetta jo nyt, joten mihinkään massiiviseen uuteen ja hyvään en usko. Ilvekselle pisteitä siitä, että lähtevät kokeilemaan. Veikkaan, että parin kauden päästä palataan takaisin nykyisen malliin, kun huomaavat, ettei tuolla merkittävästi lisää kuuntelijoita tule. Seura pystyy tekemään esimerkiksi podcasteja, jotka tuovat samanlaista lisäarvoa ilman, että omivat kaiken koko alustalta.
Ne ovat hyviä kysymyksiä, että riittääkö kysyntää ja millaisia kuluja tuo palvelu tuottaa. Itse kyllä näen, että tuo tuottaa faneille lisäarvoa ja varsinkin kun se on ilmainen, niin fanin näkökulmasta tuo on pelkkää plussaa. Itse kyllä nostan hattua Ilvekselle, että rohkeasti lähtevät tuomaan lisäarvoa faneille.
Itse olen ainakin pitkään toivonut, että Tappara tuottaisi myös lisää sisältöä esim. YouTubeen. Viime kaudella pitkään toivottiin haastatteluita ulkkareilta, mutta vähiin jäivät. Myös kauden alussa tulleet ‘my day’-videot jäivät lopulta vähäisiksi. Nykyään on tärkeämpää kuin koskaan ottaa kontaktia asiakkaaseen ja Ilves tuntuu onnistuvan siinä erinomaisesti. Omassa lähipiirissäni valtaosa on tapparalaisia, mutta silti Ilveksen some- ja muu mediatoiminta näkyy ja kuuluu. Tästä Tapparankin pitäisi ottaa oppia.
Toivoisin, että Tapparakin voisi kirves liven “palauttaa”, mutta koskien vieraspelejä. Kotipeleistä rii tarvita mitään koska sitä seuraavat ihmiset todennäköisesti on hallissa.
Onhan tuo Ilvekseltä totutun kaltainen steppi eteenpäin ja rohkea askel ennen kaikkea, hieman @peterra:a mukaillen rupesi heti kiinnostamaan että nyt kun ohjat ovat täysin omissa käsissä niin mitähän sellaista sisältöä tuonne pystytään tuottamaan jota Kiakkoradio ei sitten ilmeisesti pystynyt tarjoamaan. Huomiota tämä tulee taatusti keräämään mikä ikään kuin vakiinnuttaa Ilveksen asemaa mediatekemisen eräänlaisena edelläkävijänä.
Tapparaltakin soisin näkevän enenevissä määrin vastaavia peliliikkeitä joiden myötä “Tappara näkyy ja kuuluu” ihmisten sekä yhteisön arjessa ja seuran koetaan palvelevan siitä kiinnostuneita ihmisiä, keinot tähän voivat olla monenlaiset.
Mielenkiintoinen ja rohkea kokeilu. Aktiivinen sisältökanava nielee paljon miestyötunteja.
Toisaalta, sisällön jakelu pirstaloituu. Itselläni on kauden aikana Kiakkoradio aina autossa päällä, mutta Ilves+ ei tule olemaan. Yleisö siis kuplautuu aiempaa enemmän.
Tämä on suomalainen ilmiö, että organisaation/yrityksen pitäisi itse pitää huolta siitä, että tuote näkyy ja kuuluu. Kyllä noi ulkomaalaiset urheilubrändit kuuluvat ja näkyvät sen vuoksi, että niillä on aivan valtavat taustajoukot ja aktiiviset fanit. Keskimääräisesti mitenkään sinua erikseen syyttämättä suomalaiset haluavat, että organisaatio on koko ajan joka kanavassa pinnalla ja näkyvissä, kun todellisuudessa ne aktiiviset fanit sen tekevät, jos tekevät. Toinen on se, että yleisesti median olisi suotavaa olla riippumatonta, jota oma sisällöntuotanto ei missään nimessä ikinä ole. Kumppanit voivat vetää härskimmin kotia kohti kuin organisaation oma tuotanto, koska ne ovat näennäisesti riippumattomia.
Tässä on kyseessä joukkueen kannattajille tuotettu internet-pohjainen lisäpalvelu. Kyllä se kuulostaa ihan nykyajalta, eikä sellaista voi rinnastaa mitenkään perinteiseen mediaan puolueettomuusnäkökulmassa. Kaikkien joukkueiden paikallisradioiden ottelulähetyksetkin ovat selostuksesta lähtien tarkoituksellisen puolueellisia, vaikka tuotanto ei joukkueen palkkalistoilla olekaan.
Urheiluseuroilla on mm. omia podcastejaan, jotka nekin ovat mediaa siinä missä tällainenkin palvelu. Sellaisia löytyy myös seurojen tuotantoina, eikä kukaan näe siinä mitään ongelmaa.
Urheiluseurat (Suomessakin) tuottavat kaikenlaisia mediasisältöä kannattajille ja pyrkivät kaiken aikaa kehittämään sitä toimintaa. Ilves nyt vain ottaa sillä saralla kerrasta jättiloikan eteenpäin.
Voi sen riskinäkin nähdä, mutta kun joku uskaltaa ja pyrkii kehittymään suomalaisessa jääkiekkobisneksessä samalla, kun alalta löytyy kattojärjestöstä lähtien kaiken maailman puuhastelijoita ja paikallaan tallaajia, niin hattu nousee tässä suunnassa.
Vähän taas nousee v-käyrä, kun et lue lainkaan, mitä kommentoit.
Jään seuraamaan, mutta alkuperäinen kantani aiheeseen pysyy. Jos Ilves löytää kohderyhmän ja oikeasti kiinnostuneita tähän niin antaa mennä vaan. Itse vaan epäilen, ettei kohderyhmää löydy. Huomioitavaa siis siinä, että Ilves voi tuottaa kaikenlaista sisältöä jo nykyisellään. Se, miksi ja mikä on perustelu, että siihen viedään mukaan otteluselostukset, on se, mikä minua kiinnostaa.
Onko tuo organisaation näkyminen ja kuuluminen vain suomalainen ilmiö? En seuraa muita liigoja/sarjoja, mutta eikö SHL:n tai NHL:n puolella joukkueet tuota mitään sisältöä arjestaan? Ainakin eSportsin puolella ‘behind the scenes’ materiaali on hyvinkin yleistä ja luulisi sen yleistyneen myös perinteisen urheilun puolella. Tästä voidaan samalla ajatella, että miksi yrityksen ylipäätään mainostavat? Kyllä kaikki tietävät, että on olemassa S-Ryhmä ja K-kaupat, mutta silti niiden mainoksia tulee taukoamatta. Jos tuote näkyy ja kuuluu, niin silloin se on kuluttajien mielessä.
Julkisen median tosiaan tulisi olla riippumatonta ja puolueetonta, mutta miten tuo Ilves+ eroaa esim. Tapparan YouTube-kanavasta? Eikö siellä Kirvesliveissä ja Viikkokatsauksissa ole vedetty niin paljon kotiinpäin kuin vain mahdollista? Ilves+ on Ilveksen faneilleen ja yhteistyökumppaneilleen tuottama palvelu, jossa saa mainostaa itseään niin paljon kuin haluaa, ei siellä ole syytä tai tarvetta puolueettomuudelle.
edit.
Miksi kohderyhmää ei löytyisi? Eikö Ilves±palvelun kohderyhmä ole heidän kannattajansa? Miksi he eivät kuuntelisi / seuraisi Ilves+ lähetyksiä samalla tapaa kuin nykyisiä Kiakkoradion?
Ilolla otan kyllä tämän uudistuksen vastaan, kaikki kunnia tietysti Tapparan valmentajille, mutta kyllä sitä yleensä mieluummin Ilveksen pelin jälkeen kuuntelee analyysiä Ilveksen pelistä eikä Tapolan tahi Tuokkolan näkemyksiä juuri päättyneestä Tappara-Sport -väännöstä.
FM-lähetys tuossa käsittääkseni tippuu nyt pois, mutta itse en edes muista koska viimeksi käyttänyt, nettiradio toimii hyvin.
Luin kyllä tarkasti kaiken, mihin kommentoin. En tiedä mistä nyt v-käyrä nousee, mutta todettakoon, ettei vastaukseni jokainen osa ollut edes olevinaan suora vasta-argumentti kirjoituksellesi. Esim. lainaamasi osan voit ottaa ihan vain lisähuomiona tai loppukaneettina, joka ei sisällä sellaista väitettä, että juuri sinä olisit ollut asiasta eri mieltä.
Juuri näin.
Esim FC Barcelonan johtokin on todennut, että kasvun varmistamiseksi heidän pitäisi pitkässä juoksussa olla mediatuotantoyhtiö pelkän jalkapalloseuran sijasta. Onhan noita BarcaTV-juttuja Euroopassa monella suurseuralla.
(Toki muistaakseni BarcaTV lopetetaan kannattamattomana tuotteena lähivuosina )
Eiköhän pointti ollut mikä on lisäarvo, joka selostuksien tekeminen itse tuottaa? Kun tekee itse yksin kustannukset nousevat korkeammalle, joten sama taso ei riitä kattamaan kustannuksia. Radio jää nyt pois, joten nettipuolelta tarvitaan kasvua ja uusia asiakkaita.
Ei tämä siirto ole huono Tapparankaan kannalta. Nyt Kiakkoradio voi keskittyä vahvemmin Tapparaan.
Itse näen asian myös niin, että vahvasti aloittanut kiakkoradio lopetti kehittymästä ja on sen sijaan oikeastaan ottanut askeleita taaksepäin siitä, mitä se parhaimmillaan oli. En ollut kuluttajana tyytyväinen, eikä seurakaan välttämättä ole ollut.
Siitä samaa mieltä, ettei tämä Ilveksen liike Tapparankaan kannalta huono ollut. Tietenkään.
Saa kaikki saman ‘sateenvarjon’ alle. Nyt voi myös myydä mainosaikaa ja -paikkoja Ilves+ -lähetyksiin. Varmasti Jalon johdolla on tehty laskelmat mitä tuon järjestelmän pyörittäminen maksaa. Tuskin tuonne montaa täysiaikaista työntekijää on tätä varten palkattu, joten kulut eivät nouse valtavasti. Isoimmat kulut (kuten tulotkin) tulevat jostain muualta.
Lisäksi Kiakkoradio oli muuttunut puoliksi tapparalaisten kanavaksi ja siellä on paljon sisältöä mitä ilvesläiset eivät halunneet tai jaksaneet kuunnella. Tämä on hieno ja rohkea askel Ilvekseltä. Toivotaan, että myös Tappara parantaa tekemistään mediassa, kaukalossa tuote on jo parasta mahdollista.
Mielenkiintoinen veto naapurilta. Tässä varmasti takana myös suunnitelma siitä että kerätään ensin maksuttomia käyttäjiä joita voi kaupallistaa kumppanimyynnin tarpeisiin mutta toisaalta myös hyvällä tekemisen tasolla ja laajalla sisällöllä tässä on potentiaalia myös kuluttajarahoitteiseen toimintaan joko siirtämällä kaikki sisältö jollain aikavälillä maksulliseksi tai sitten osa sisällöistä premiumiksi. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Mainostulot.