Ilvesfoorumilla on tehty kulttuuriteko. Me muistamme NHL-lakon ennen kaikkea Theo Fleurysta, mutta naapuri pelasi näytösottelun varsinaista tähtisikermää vastaan – ja voitti. Joku foorumin jäsen on kerännyt aiheesta kasan lehtileikkeitä ja julkaissut ne nyt PDF-muodossa. Suosittelen lukemaan!
Olin muuten kyseisessä pelissä. Beni Lampinen taisi esiintyä edukseen. Tinke Peltomaa yritti kiertää Rob Blaken tavaramerkki kiekon suojaamisellaan, mutta Blake tutustutti tämän Hakametsän laitoihin. Nuori ja lupaava Martti Järventie pääsi vähän Mark Messierin ihon alle ja tämä huikkasi että I’m gonna kill you!.
Tuli oltua tuossa pelissä erään Ilvesläisen kaverini kanssa. Itse pelistä ei paljoa muistiin ole jäänyt. Tulihan niitä maailman tähtiä silloin katsottua suu auki pojan kloppina.
Tappara muuten pelasi myös syksyllä -94 Winnipeg Jetsiä vastaan. Ottelu päättyi 2-8 Jetsille
Itse tuli oltua hallissa tuolloin. Paikka oli jostain päin C2: sta. Päälimmäisenä nuorelle pojalle pelistä jäi mieleen, kun toisella erätauolla huomasi että pari penkkiriviä alempana istui pieni, mutta suhteellisen voimakkaan näköinen mies. No Theoren Fleuryhan se siinä. Eikä tässä vielä kaikki. Theolla oli mukana kaveri. Tämä kaveri oli taas suhteellisen kookas ja taisipa muutaman pisteenkin tehdä alkukaudesta SM- Liigassa. Kyllä Michael Nylander.
Silloin tuli nuorena poikana kerättyä kaikki rohkeuteni ja kävin pyytämässä kummaltakin herralta ottelulippuun nimikirjoitukset. Tämä ottelulippu on edelleen hyvässä tallessa. Olihan se muutenkin silloin hieno kokemus maalaispojalle.
Mulla on näitä pelejä VHS:llä. Ainakin Winnipeg vs. Jokerit & Tappara. Gretzky - Ilves myös. Ja pitäis olla DVD:kin jälkimmäisestä. Kun vaan löytäis jostain, juuri nyt kateissa…
Näin vuosienkin jälkeen päällimmäisenä Gretzky- pelistä on muistikuva siitä hetkestä, kun itse Mestari paikan saatuaan laittoi kiekon epäröimättä millimetrin tarkasti Ilveksen maaliin, sinne aivan tolpan viereen. Näytti niin ammattimaiselta että.
Ottelutallennetta kun katsoo, niin en voi olla huomaamatta itseäni. Erottuu jotenkin niin selvästi kun kaikki istuu paikallaan hievahtamatta ja sitten yksi nuorimies violetissa pusakassa vilkaisee ihan selvästi rannekelloaan. Se oli joku hetki kun kamera näytti vain osaa A-puolen katsomosta. Oliko siinä joku jäähy juuri alkamassa tms. Pieni rauhallinen hetki kumminkin oli.
Olin muuten noissakin peleissä. Ilves voitti jatkoajalla NHL-tähdet ja se jäi harmittamaan. Olin tietty yhden Ilves-henkisen kaverini kanssa tuota katsomassa ja - niinku tiätte - sm-liigan surkeella taaperruksella ei ollu enää mitään väliä. Moraalinen Suomen - ja ehkä jopa maailman! - mestaruus taas kerran heille
Siitä Helsingin reissusta ei jääny paljon käteen. En kyllä tiedä että mitä edes odotin, mutta aika rumasti Tapparaa vietiin. Eipä kyllä pahemmin jääny harmittamaankaan…
Tais olla hallilla tai sen nurkalla jokin Gretzky All-Stars turneen t-paitakin myynnissä. Semmoinen pitäis löytyä kaapista. Ei mitään nimmareita siinä kumminkaan.
Mehän oltiin runkosarjan viimesenä kun tää matsi pelattiin, kuittia tuli Ilveksen miehiltä koulussa ja urakalla. En tarkemmin muista mitä mutta sen muistan että tuostakin löytyi jotain Tappara fanille kuittailtavaa. No, se oli yläaste aikaa että kuittia ja v**luahan nyt oli ilmassa jatkuvasti.
Vaikka lomareissulla tavallaan olivatkin niin kaikki muut pelithän tuo Gretzky All-Stars hoiti ja voitti. En itse ota mitään Ilvekseltä siinä matsissa pois, taistelivat ihan tosissaan ja voittivat rehellisesti. Kyllähän nuo Änäri jätkät innostuivat nekin ihan tosissaan pelaamaan, ammattiylpeyttä löytyy niiltäkin, ei vaan tosin riittänyt tuona iltana.