Ilvesfoorumi

Heh, syyllinen lienee heitetty ilmoille huumorilla, mutta onhan tuo kyllä käsittämätön aikataulu. Ihmettelimme kaveriporukassa niin ikään tuota Saipa-pelin alkamisajankohtaa ja tuolloin kuvittelin että Ipalla ois edellisenä päivänä vieraspeli Itä-Suomen suunnalla ja näin ollen lyhyt siirtymä. Vaan eipä se noin mennytkään.

edit: Ipallahan onkin tänään vieraspeli Lahdessa, no eipä tuossa silti luppoaikaa juuri jää.

3 tykkäystä

Niin, käsittääkseni otteluohjelma on hyväksymiskieroksella toukokuussa seuroilla ja juhannukseen mennessä julkaistu.

2 tykkäystä

Tuota pitikin kysyä, että eikös aikataulu kuitenkin käy joukkuille ‘kommenttikierrokselle’ ennen kuin se lyödään lukkoon.

1 tykkäys

Kyllä tuo otteluohjelma silti parranpärinää aiheuttaa valmentajien keskuudessa. Tai ainakin Lukon Pekka Virta on tällä kaudella pariin otteeseen tuota arvostellut.

Onhan nuo välillä aika erikoisia.

3 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Liigan otteluohjelma 2017-18

Työkaveri (ilvesläinen) kertoi eilen illalla, että nyt Ilveksen foorumilla on lähtenyt hirveä poru siitä, että valokuvaaja oli pakottanut lapsen sanomaan koulukuvauksessa Tappara. Lapsi oli kotiin tullessaan järkyttynyt ja itkuinen tuollaisesta tapauksesta.

Näin aamusta nyt sitten piti itsekin tarkistaa ja asiahan on edennyt foorumilla oikein kunnolla. Siellä taputellaan käyttäjä Pokia selkään, joka on laittanut palautetta firmalle. Ikävä kyllä palaute on todella heikko tasoinen ja kuin yläasteikäisen kirjoittama. Kerrotaan jopa, että sanassa muikku on I-äänne, joka saa aikaan ns. hymyefektin. Tässä kohtaa jokainen voi sanoa peilin edessä muikku ja katsoa suutaan. Omalla kohdalla ei ole leveä hymy, vaan suu on supussa koska sana päättyy -ku.

Todennäköisesti Pok on vielä isänä vahvistanut lapsensa saamaa negatiivista kokemusta ja näin vain pahentanut asiaa. Isä olisi voinut kotona naurahtaa tilanteelle ja sanoa, että näitä sattuu tms. Kyllä maailma on täynnä pahuutta jos näin pienestä paletti hajoaa.

Tällä kertaa ilvesläisten touhu on sellaista kukkahattutäteilyä, että ei voi kuin ihmetellä ja tuntea myötähäpeää. Toivon totisesti, että toisinpäin tapahtuessa ei kukaan tapparalainen alkaisi näin reagoimaan. Ehkä huono menestys sarjassa saa huomion kiinnittymään aivan epäolennaisuuksiin.

32 tykkäystä

@PetriV luin tuota ja mua oikeasti rupesi itkettämään. Kuka kasvattaa lapsensa noin?

Toivon, että Tapparan puolella ei lapsia kasvateta vihaamaan mitään tai ketään. Joillakin tuo Tappara-Ilves vastakkainasettelu on oikeasti sairasta.

26 tykkäystä

Olet siis sitä mieltä, ettei asiaa olisi tullut saattaa kuvaajan/firman tietoisuuteen? Kyllä minä kuvaajana haluaisin tietää, jos joku lapsi olisi kokenut tilanteen ahdistavaksi - etenkin jos tuon olisi aiheuttanut oma käyttäytymiseni.

Itse kirjoituksen laatu on täysin toissijainen seikka ja muutenkin kannattaa ehkä jättää muiden kirjoitusten heikkotasoisiksi arvostelu sikseen, jollei osaa edes yhdyssanoja.

2 tykkäystä

Sanoisin näin, että toivottavasti elämän murheet pysyy tällä tasolla jatkossakin. Ja jos olisin valokuvaaja ja saisin tuollaisen palautteen, miettisin asiaa ensimmäisenä tuon ajatusmaailman kautta. Koulukuvaus, pakottaminen ja itku kurkussa ei muutenkaan oikein sovi keskenään. Ja vaikka sopisi, niin mitä sitten? Perspektiiviä ihmiset, hyvänen aika sentään.

Kuka uskaltaa päästää aikanaan täysi-ikäisen lapsensa maailmalle, jos tällaisilla asioilla on peitelty lapsi kehtoonsa koko lapsuutensa? Ei ole tämän ketjun asia, mutta pakko tarttua kun puheeksi tuli.

12 tykkäystä

Veikkaan että tässäkin tapauksessa on vähän värikynää mukana kuten usein näissä tämän tyyppisissä tarinoissa on mitä sosiaaliseen mediaan/keskustelupalstoille suolletaan. Kohta tuo on varmaan Facessa “saa ja pitää jakaa” -saatesanojen kera.

Toki jos asia nyt näin on, että valokuvaaja on tietentahtoen lasta itkettänyt tälläisellä asialla, niin palaute on ihan oikein ja ei ihan parasta käytöstä.

1 tykkäys

Jos murheet ovat tätä tasoa, niin toivottavasti monen tuli katseltua eilistä Nenänpäivä-showta. Siinä oli maailman lapsilla “ihan pikkusen” kovempia ongelmia, kohtaloita ja tarinoita. Tähän voisi Juha Lindgreniä lainaten sanoa, että Voi meitä!

5 tykkäystä

Tämä on ehkä se ongelma nykyään yllättävänkin monessa paikassa. Sanotaanko näin, että ihmiset ovat ihmisiä ja aikuiset ihmiset sanovat ja tekevät yhtä sun toista sen enempää ajattelematta asiaa. Ei ihminen voi punnita jokaista tapaansa jokaisessa seurassa uudestaan.

Mehän emme täällä tiedä, onko tämä aiheuttanut laajempaakin huolta. Esim. onko toiminnasta loukkaantunut 1/100 oppilasta vai 2/100 oppilasta vai 55 / 100. Lähtökohtaisesti minä vähän ihmettelen sitä nykyaikaista ajattelua, että yhden ihmisen pitäisi sovittaa kaikki tekemisensä kaikkien muiden mukaan ja varsinkin parin äännekkäimmän vuoksi.

Kuvaaja varmaan itsekin tietää jatkossa varoa teemaa, mutta jälleen kerran pienestä asiasta tulee iso haloo ja täysin merkityksetön asia saa suhteettoman mittasuhteet. Kyllä ihmisten pitäisi oppia jo lapsuudessa, että tänne mahtuu kasoittain ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla. Mitä vahvemmin haastamme sen jo lapsina, että eri tavalla ajatteleminen on väärin, sitä varmemmin tulee ongelmia.

Otan vähän vastaavan esimerkin entisestä työpaikastani, jossa tehtiin ns. julkista työtä eli oltiin asiakkaiden edessä. Meillä oli työpaikalla sellainen sovittu sääntö, että pääsääntöisesti halaamme toisiamme, kun saavumme töihin tai äijien kanssa sitten lyötiin veljellisesti kättä. Ei kaikki tästä töissäkään tykänneet, mutta sillä oli valtavan positiivinen vaikutus meidän ilmapiiriin ja ihmisten kokemukseen, kuinka kiva on tulla töihin.

Tuo tapa päättyi siihen, kun yksi asiakas valitti siitä. Häntä loukkasi se. Yhden idiootin takia 30 ihmisen työyhteisön työilosta menetettiin monta prosenttia, joka näkyi monessa.

8 tykkäystä

Tavallaan samaa mieltä, mutta tällä ajatusmallilla oikein mitään ei saa pitää vakavana asiana, koska esim. Afrikassa on nälänhätä.

2 tykkäystä

Voi luoja minkälaista nillitystä taas pikku jutusta! :sweat: Varmasti olisi kuvaajalla muitakin sanoja kuvaustilanteessa, mutta kyllä nyt meni taas iso kuppi nurin pikkuveljillä.
Varmastikaan ei vielä 6-vuotias koe Tapparan sanomista niin vastenmielisenä että oikeen itku tulee kotona sitä kertoessa. Taatusti itku on tullut siinä kun tilanne on kerrottu kotona ja ipa-isukki on vetänyt isomman herneen nenuun mitä Pirkanmaalta löytyy ja raivonnut miksi ipaa alistetaan jo kuvaajienkin toimesta.
No toisilla tää vastakkainasettelu saa ”hieman” isommat mittasuhteet kuin toisilla. Iso hali pokille :hugs:

3 tykkäystä

Siis en kyseenalaista keissiä. Voi hyvin olla näin. Jos minulla olisi / tulee joskus olemaan lapsia ja lapseni tulisi koulusta itkien sen takia, että valokuvaaja käytti sanan “juusto” sijaan “Ilvestä” niin minä menisin ensimmäiseksi itse peilin eteen ja miettisin, olenko tehnyt jotain oikeasti väärin tai olenko antanut tuollaiselle ajatusmallille pontta. Lapset kuitenkin oppivat aika paljon vanhemmiltaan ja jos vanhemman suhde johonkin asiaan on todella negatiivinen niin se herkästi monistautuu.

Olen valitettavasti itsekin todistanut sitä, kun aikuinen ihminen opettaa omalle jälkikasvulleen, kuinka vihataan. Jos itse olisin tuollaisessa tilanteessa lapseni kanssa miettisin aika monta kertaa, mitä minä itse olen sanonut.

Onneksi sentään löytyy ammattilaisjääkiekkoilijoita kuten Mika Pyörälä, jonka lapset kysyvät isän playoffstaipaleen päättyessä saako nyt kannattaa Tapparaa ja isi sanoo, että saa.

25 tykkäystä

Nyt ei ole kyse mistä tahansa “aikuisesta”, vaan ihan ammattilaisesta, jonka pitäisi työnsä puolesta tietää miten lasten kanssa toimitaan. Kyllä minä suosittelen kaikille olemaan hieman varovainen kaikissa sellaisissa tilanteissa, joissa alle kouluikäistä lasta ehkä tilanteen pakosta käsketään tai edes pyydetään tekemään asioita. Kaikkia tilanteita ei vanhemmat tietenkään voi ottaa huomioon, mutta kyllä tuollaiset kuvaamiset ovat monelle jokseenkin epämiellyttäviä jo itsessään.

Eihän tuo tietenkään mikään iso tai vakava asia sinänsä ollut. Helppo korjata, eikä kuvaaja varmasti tarkoituksella kenenkään mieltä pahoittanut.

Vanhemmuuden arvostelu on sen sijaan paljon monimutkaisempi asia - ja siihen en lähtisi nyt etenkään mutuilun pohjalta lainkaan. Lapsetkin ovat erilaisia jo syntyessään, eikä esimerkiksi herkkyys tarkoita sitä että vanhemmat olisivat jotenkin epäonnistuneet.

1 tykkäys

Odotan jännityksellä koska joku laittaa tämän Ilves-kannattajan rajun tilityksen linkin tähän ketjuun…

2 tykkäystä

Ilman mitään lisätietoja asiasta, mistä sinä tiedät, kuinka kauan kuvaaja on ollut työssään? Voihan hän olla siellä vaikka ensimmäistä viikkoa ihan itsekseen. Ja siis jos tuollaisesta asiasta kuvaajalle oikeasti palaute tulee niin eiköhän hän tapansa korjaa. Kuitenkin uskon, että tässä tapauksessa on ollut kyse yhdestä lapsesta.

Jos itse olisin työnantaja tuolle kuvaajalle ja muiden kanssa homma on sujunut hyvin niin sanoisin kuvaajalle, että sanohan seuraavalla kerralla jotain muuta kuin Tappara ja laittaisin homman perspektiiviin: sait muuten tosi hyvää palautetta kaikilta muilta.

@Ljpp here it starts and then it goes on and on…

https://www.ilvesfoorumi.com/yleinen-ilves-jaakiekkokeskustelu/ilveksen-nykytilanne/13590/

1 tykkäys

Naurettava juttu kaikenkaikkiaan. Mutta on toi naapurien foorumi sekava. Olkaa tän palstan ketjujen määrästä mitä mieltä tahansa, mutta pesee kyllä Ilveksen vastaavan vähintään 100-0. Usean sivun keskustelu Kuvaverkon epäasiallisesta käytöksestä otsikon ”Ilveksen nykytilanne” alla. Tuolta palstalta on kyllä vaikee tietää, minkä otsikon alla mitäki keskustelua käydään. Otteluistaki enimmät keskustelut on yläotsikon ”Tulosveikkaus” alla. Kyllä tää on selkeä palsta, vaikka alkuun meinas vähä hirvittää.

Ps. Casen mukaisen kuvausfirman kuvaaja on kyllä ansainnu toimistaan palautetta, vaikka Tapparan naisia onkin. Huonoja kokemuksia meikäläiselläkin hänestä.

5 tykkäystä

@pieni_m on muuten hyvä, että palasit tässäkin asiassa ns. ketjun aiheeseen. Ilvesfoorumi on ihan hirveää roskaa lukea - käytettävyys nolla ja hakufunktiot ihan mielettömän huonot. Sanotaan, että foorumissa piestään Ilves kyllä ihan 100-0, se on varma.

Tietysti voisihan heille tarjota vastaavalla toteutuksella oman foorumin niin pääsisivät keskustelemaan kunnolla.

Metatasolla toki järkytyin pikkuisen, kun eräs ystäväni kävi tässä katsomassa peliä kanssani ja kysyin, kirjoittaako / lukeeko hän Tappara.co:ta. Tähän hän vastasi, että oli lukenut Jatkoajasta, että täällä on vähän ikävä ilmapiiri ja huonoa keskustelua, joten ei siksi käy täällä. Olin ihan suu auki, että kuka semmosta puhuu ja kehotin häntä rohkeasti tutustumaan tähän foorumiin, jos joutuu aikaansa jatkoajassa kuluttamaan.

7 tykkäystä