Inflaatio ja suomalaisten ostovoima

Ensin mainittu nettoaa ilman mitään vähennyksiä ja etuja 19 376,55 (tamperelainen ev.lut) (brutosta vähenee 4623,45), jälkimmäinen 38 158,38 (brutosta vähenee 21 841,62).

Kuukausittaisiin ruokamenoihin (14 %) olisi siis ensin mainitulla 225 € (56€/vk) ja jälkimmäisellä 445 € (111 €/vk).

On tuossa toki selvä ero, kunhan laskin tähän auki lukuja.

A/N: Tuo 56 €/vk olisi kyllä nykyhinnoilla aivan olematon. Meillä menee kahdestaan varmaan yhteensä n. 150-200 €/vk ruokaan. Ei toki 2 k€ tuloilla. Ja kerätään hävikkialesta yleensä lounaat, juustot ja jugurtit.

6 tykkäystä

Inflaatio ei ota laantuakseen. Tarkoittaa vaan sitä että EKP on pakotettu nostamaan edelleen korkoja. Lisää menoja tiedossa kansalle.

Olen itse lama-ajan teini ja muistan kyllä hyvin -90 luvun. Rahaa ei ollut ja pitkälti syötiin kotona perunoita. Niin söi kaveritkin. Meillä sai valita laittoiko sekaan voisilmän vai maksanmakkaraa. Silti on normaaleja täysjärkisiä ihmisiä (luultavasti) tullut. Vaikeita vuosia on tulossa monelle. Toivotaan että lapset pärjää.

5 tykkäystä

Valitettavasti mikään tutkimus ei tue sitä, että lapset pärjäisi. Toki määrittelykysymyksiä nää on ja toive meillä jokaisella aika vilpitön, mutta kyllä tässä on erityisesti nämä 2000-luvun lapset kyllä todellisessa kurjimuksessa olleet koko pienen elämänsä. Rahat loppu koko ajan, työelämän taitekohdat murroksissa, erilaiset kriisit päällä koko ajan jne. Tutkimusten mukaan vähäosaisuus juuri lapsuudessa näkyy valitettavasti melkein koko elinkaaren läpi. Ei oo helppoa yksineläjillä, ei perheillä eikä oikeastaan kenelläkään. Jos tässä vähän ilkikurista mustaa huumoria sallitaan niin köyhällä huvit on halvat, idiootilla ilmaiset. Kun näitä tarvelaskelmia tehdään niin kyllähän sieltä ekana lähtee kaikki turha, joten kekseliäisyyttä tarvitaan, mihin harrastuksiin ja vapaa-ajan tekemisiin on varaa ja mihin ei sitten ole.

1 tykkäys

No ehkei nyt niin huonosti asiat kuitenkaan 2000-luvun lapsilla ole. Tietysti nuorista jotka eivät muuta tiedä voi tuntua näin.

4 tykkäystä

Ei vissiin ole ruoka tarpeeksi kallista. 25kg/naama

2 tykkäystä

Saattaa hävikki vähentyä ens vuoden aikana jonkun verran :sweat_smile:

3 tykkäystä
Oletko talouden epävarmuuden vuoksi vähentänyt kulutusta?
  • Päivittäistavaroista (syöminen, kodin tarvikkeet, …)
  • Liikkumisesta (autoilu, …)
  • Harrastamisesta (itse, perhe, …)
  • Kulutustavaroista (viihde-elektroniikka, kodinkoneet, …)
  • Matkustamisesta (lomailu, sukulointi, …)
  • Isoista hankinnoista (auto, remontointi, …)
  • Tosi isoista hankinnoista (asunto, mökki, …)
  • En ole

0 voters

En vielä.

Juuri tuli kotona puheeksi kuinka korona-aikana massia jäi kummasti säästöön, mutta nyt on taas ollut lompakko löysemmällä. Puolet kämpästä on vielä maksamatta ja inflaatio puraisee ruuhkavuosia elävää, joten on hyvin mahdollista että jonkinlaista säästökuuria tullaan vielä tekemään.

Nykyisellä noin kahdeksan prosentin inflaatiolla suomalaisten menot nousevat keskimäärin 3 350 euroa vuodessa, ekonomisti Nummiaro laskee.

Se näkyy jo kulutuksessa. Kaupan tilastojen mukaan ruokaa ostetaan vähemmän ja halvempia tuotteita. Isompia hankintoja siirretään, kuten kodinkoneiden ostoa.

3 tykkäystä

Ei ole onneksi oikeasti isoja hankintoja lähipiirissä, joten sinällään inflaatioon suhtautuminen on jäänyt kauppojen hintojen kauhisteluun ja sen toteamiseen, että tämän vuoden aikana palkasta on jäänyt paljon vähemmän säästöön.
Olenkin opetellut laittamaan esim. juustohyyllyllä silmät kiinni hintalappujen kohdalla niin ei tule paha mieli. Sama kahvin kohdalla. :grimacing:

1 tykkäys

Paljonko kahvi maksaa nykyään keskimäärin? Itse kun en sitä juo niin ei ole mitään hajua.

Itsekin vaan keitän sitä, mutta siinä 6-7 euroa.

1 tykkäys

Herranen aika. Jo on kaffella hintaa.

2 tykkäystä

Semmosen 7 € pakkaus. Jos on alennus niin kympillä kaksi.

1 tykkäys

Tiedän lähipiirissä ihmisiä jotka ei tule toimeen päivääkään ilman kahvia. Kallista huvia mutta kun siihen koukkuun jää niin kai sitä on pakko ostaa.

Itse kuulun tähän porukkaan. Joskin vähentäminen on mielessä.

1 tykkäys

Itsellä oli aikanaan paha Coca-Cola riippuvuus. Nyt en ole vuoteen juonut tippaakaan. Paras päätös ikinä. Päänsärky oli kyllä v-mäinen vieroitusoire. Kofeiini on kyllä koukuttavaa tavaraa.

Kofeiini tekee pahan fyysisen riippuvuuden, josta kestää päästä irti kauan. Päänsärky tosiaan alkaa itselläkin ilman ja suhteellisen nopeasti. Kai niistäkin pääsee joskus, alku hankala kaikissa riippuvuudesta irtoamisessa.

2 tykkäystä

Eipä tuo kahvi nyt vieläkään mitään törkykallista ole itse keitettynä jos kupillisen hintaa miettii, Pauligin mukaan 500g paketista keittää 65 kupillista, eli 7€ pakettihinnalla yhden kupillisen hinnaksi tulee 10,7snt. Toki prosentuaalisesti iso kasvu ollut hinnassa. Riippuvuuksista silti selvästi halvimmasta päästä.

3 tykkäystä

Kyllähän tuossa kahvin hinnassa vaikuttaa paljon mitä kahvia juo. Jos juot halvinta eikä niinkään maku kiinnosta, niin saat paketin jopa alle 4 euron. Mutta jos jonkinlainen väli on sillä mitä juot ja kuinka vahvaa kahvia juot, niin kyllä se tuonne jopa 8 euroon menee. Saatika jos haluat itse jauhaa pavut ja ostat papuja niin… :grin:

1 tykkäys