C-junnuista eteenpäin kaikkineen saa panostaa sellasen 4000-7000e kauteen kaikkineen jos lasketaan myös varuste ja mailakulut tohon. Ja tosiaan yli 100e on jään tuntihinta ja siihen päälle tuomarikulut vielä kotipeleistä, vieraspelireissut ja valmentaja palkkiot. Niistä ne muodostuu.
Siitä lähtien kun pelataan valtakunnallisia sarjoja niin joukkueen budjetti on n. 110000€ eli per poika n. 4000€. Siihen sitten kamat ja lisenssit päälle. Halpaa kuin saippua.
Juu tiiän kyllä. Meillä poika nuorempi C ja siltikin menee jo tällä kaudella se 4000e kaikkineen.
Kk-maksut about 2700e
Luistimet 400e
Mailat 500-700e
Muut varusteet 300-400e
Ja sit varmaa vielä muuta tulee kyllä.
Karmea summa. Saako vanhemmat edelleen hankkia sponsoreita, jolla lyhentää tuota summaa? Jos saa, niin vähennetäänkö lapsen kuluista vai yhteiseen kassaan? Talkoot?
Aikanaan taisi olla niin, että vasta A-nuorissa rupesi saamaan varusteita Tapparalta. Mä olen edelleen sitä mieltä, että pitäisi tuohon mailahommaan keksiä joku ratkaisu. Esim. C-junnuissa voisi lähteä käyttämään sellaista mailaa, jota itse haluaa. Ennen tuota ikää pitäisi olla joku säännelty maila, joka saisi maksaa x-summan. Tuo on tänä päivänä ihan perkeleen kallista hupia hommata mailat.
Saa kyllä, mutta virallisesti ei saa jyvittää suoraan pelaajalle. En ota kantaa että miten meillä mut talkoita aika nihkeesti enää kukaan kerkee tekeen…
Niin se maailma muuttuu. Muistan, kun aikanaan äidit ompeli mainoksia “kortsuihin”, isät oli järkkärihommissa Hakametsässä. Pojat Aamulehdelle hihnalla hommissa jne. Mutta tuo mainitsemasi summa x 2 oli markoissa se mitä aikanaan maksoi + varusteet. Eli on kallistunut homma ja aika paljon.
E. Itse asiassa mailoja lukuunottamatta varustekustannukset on pysynyt aisoissa. Nuo kk-maksut ja mailat on ongelma.
Ei kukaan halua enää tehdä talkoita eikä niiden tuottokaan ole kauhean hyvä.
Pääsääntöisesti sponssitulot menee niin, että 70 pinnaa pojalle ja 30 pinnaa joukkueelle, mutta lähinnä yrittäjävanhemmat tuota tekevät.
Jep. Nyt vertaan epäreilusti maailmaan, joka oli markka aikana. Mutta tosiaan @_Linden_16 laittoi noita summia, niin suurimmat erot on selvästi noissa kausimaksuissa ja mailoissa. Ymmärrän toki, että ei voi verrata esim
tämän päivän 400-500€ luistimia tuohon maailmaan mistä itse kirjoitan. Tuolloin hyvistä luistimista piti maksaa n. 2000mk ja se oli paljon se. Kausimaksut taisi olla n. 15.000mk. Mutta mailat oli halpoja.
Eiks meijän aikaa bjun kausi ollu yli 20tmk…Näin muistelisin että isä on puhunu, vai oliko sit kaikkineen🤔
Nykyään omaan jalkaan muotoillut luistimet on tonnin…
Totta. Mutta ei oo välttämättömät ja kyllähän noi 400-500e myös saa aika hyviksi
Suunta oikea, mutta on nuo kausimaksut kasvaneet tänä päivänä liian suuriksi.
Onko teillä tietoa mihin tuo raha menee kausimaksuista?
Kirjoitin jo tuonne aiemmin, selaa vähän ylöspäin.
Tuo olisi helppo laskea…
Pelaajat x määrää… Kertaa kausimaksu…
Sitten Siittä pois vuorot, tuomarimaksut, liitonmaksut, yhteiset kuljetukset(bussi) jos on… Seuramaksu per pelaaja… Ja se ylijäävä on??
Monesti seuroissa on palkallista väkeä mistä ei tiedä kuin aniharva… Ja siihen on syynsä…
Ja puhun lasten harrastuksesta…
Samoilla kausimaksuilla maksetaan monesti myös valmennuksen hotelliyöt mikäli on isompia turnauksia jne
Tuossa on selkeä kasvu maksuissa mailojen lisäksi.
Jos nyt jatkan ajatustani, niin se menee politiikan puolelle…
@_Linden_16 kirjoitti, että
Onko tässä virhe vai onko tuo kuukausimaksu?
@a1r6 kirjoitti näin.
Eli puhutteko nyt kuukausimaksusta vai vuosimaksusta?
Joo on kyl mutta en ny ala tässä sitä avaan… Voin sulle joskus pistää yv:llä budjetin.
Mä olen aika paljon noita joukkueiden budjetteja (ja kirjanpitoja) tehnyt ja ei niissä voi olla ilmaa, ne on kaikkien pelaajien ja vanhempien nähtävissä.
Ainut musta aukko on seura-/jaostomaksu, sitä ei koskaan avata ihan timanttisesti, mutta kuten aiemmin kirjoitin, se ei enää voi valua edarille.
Siis vuodessa kk maksusta. Ja tuo ei ole ylialueellisen sarjan vaan ihan nuorempi C.
Vuosi.
Ja B ja C Sm vielä ehkä kalliimpi? Samoin A-mestis.