Ei mulla oo mitään ongelmaa ampua suoraan syötöstä, vaikka syöttäjä on maailmanmestari. Laji ei tosin oo jääkiekko tällä kaverilla!
Jäykkyyksistä sen verran, että kannattaa huomioida paljonko joutuu pätkäsemään pois. Itsellä 70/75 todettu hyväksi ja yleensä niissä lähtöpituudesta katkaisen sen 5 cm pois niin jäykkyys on optimaalinen.
Viimeksi kun ostin 75 jäykkyisen warriorin, lähtöpituus olikin sen 5 cm pitempi, jolloin joutui pätkäisemään 10cm pois, niin puhutaankin 80-85 flexisestä, joka näille ranteille on liian jäykkä. Jokusen sentin leuan alle ulottuvalla tykkään pelata.
Tarkoitatko lapakirjatunna mailaa joka sahataan ja käännetään toisin päin? Varmasti kestää, mutta flexit on ihan eri tavalla kuin suunniteltu.
Muistin joulun kunniaksi kauppiasta ja varasin viimeisen Vanx X3000 Carbonin. Ollut todella tyytyväinen näihin “tanskalaisiin”.
Eikös Kiekkobussilla ollut varsikorjattuja mailoja joskus ja nyt ei ainakaan nettisivuilla niitä enää ole. Muistaakseni varresta katkenneita mailoja jossain Sloveniassa korjuuttivat ja se oli toimintaa kymmeniä mailoja korjaukseen, ei yksittäisiä.
Tällä tapaa korjattu “low kick -maila” (siis jos lapa tupen päässä) voisi käyttäytyä aika erikoisella tavalla. Tosin jos pelailu rajoittuu esim. ulkojäähöntsiin jossa ei juuri lauota, niin sellaisellakin varmasti pärjäilee!
Esimerkiksi Barkov toki pärjäisi monissakin peleissä vaikka väärän kätisellä mailalla.
En nyt päätääni laita pantiksi siitä, että miten nuo on korjattu. Voi olla kuten @4_TRA kirjoitti. Pointtini kuitenkin oli se, että nuo ovat laadukkaita mailoja kohtuulliseen hintaan. Riippuen toki käyttötarkoituksesta.
Itse pelailin (ja taas jossain vaiheessa pelailen) sen kolme kertaa/vk höntsyjä harrastesäännöillä ja itselleni nuo ovat tuohon tarkoitukseen olleet hyviä mailoja. Ja kuten tuossa edellä totesin, niin itse olen tottunut pelaamaan jäykemmällä mailalla ja saan sillä paremman tuntuman. Lavan käyryys ja malli on mulle se juttu.
Kannattaa miettiä ovatko nuo hajonneet ja korjatut mailat halpoja sittenkään. Parisen kymppiä lisää ja saa uuden mailan, missä ominaisuudet eivät ole vinksin vonksin. Tietysti mistä kukakin on valmis maksamaan.
Ne korjatut mailat taitavat kaikki olla suunilleen kärkimalleja (liigapelaajien vanhoja mailoja), eli siinä mielessä parin kympin lisäsijoituksella vaikka saisikin uuden, niin se on sitten enemmän keppi kuin maila näihin korjattuihin verrattuna. Itse pelasin useamman vuoden Jormakan vanhalla ja lapakorjatulla mailalla ulkojäähöntyjä, toimi lyömättömän hyvin niillä peleillä.
Se on sitten eri asia kun tarvitsee laukoa.
Syksyn kuntosalivammasta ei ole täysin toivuttu, eikä ole edes tietoa koska hallille pääsee, mutta ostin silti tänään uuden mailan.
Vanx Argon X3000
Flex 85 ja lapa V92. Olisin ottanut halvemman X2000 mallin, joka on ennestään tuttu, mutta siitä oli tuo lapa-jäykkyys päässyt loppumaan. Olen tykännyt näistä tanskalaisita tosi paljon. Näin höntsääjälle tärkeää on, että mailat kestävät ja nämä ovat olleet lujaa tekoa. Kauppias kertoikin, että reklamaatioprosentti on ollut todella alhainen - vain pari mailaa on tullut takaisin koko merkin edustuksen aikana.
Voitteko selittää välineummikolle, kuinka paljon terissä tai teroituksissa on eroja? En ole koskaan ollut kova luisteleen, enempi keskittynyt katsomaan vaan muiden menoa. Mutta nyt on käyty joka päivä ulkojäillä, ja teräthän tylsyy ihan susiksi sanotaan nyt 4-5 tunnissa. Pyysin jo syvempää uraa ja sain, mutta ei se kestä sen kauempaa.
Onko mun halpojen hokkareiden terät jotakin huonoa metallia, vai kuuluuko luistimet vaan teroittaa noin usein? Ne terät on tosi hyvä heti terotuksen jälkeen ja ehkä vielä seuraavallakin kerralla, mutta sitten ne luistaa sivusuunnassa eikä pure jäähän enää. Kohta sattuu juhaa leukaan, kun wanha haluaa näyttää junioreille miten temppu tehdään.
Onhan terissä eroa. Mulla on listan yläpään luistimet ja niissä sen mukaiset terät. Eli Tuukin mustat terät. Kun kävin jäillä 3-4 kertaa viikossa, terotin kerran kuukaudessa. Toki pelasin vaan hallissa. Ja terotus oli FBV eli Flat Bottom.
Terissä on tosiaan huomattaviakin eroja kuten @Jussip95 sanoi, ja sen lisäksi jos kävelet kumimatoilla tjms. askiin ilman teräsuojia niin nekin terää syö.
Ja sitten myös teroitustavalla on merkitystä. Oman kokoemuksen mukaan FBV-teroitus tylsyy nopeammin kuin perinteisesti teroitetut terät.
Mä olen taas huomannut, että FBV pitää hyvin teränsä. Ja vaikka se hieman tylstyy, niin on silti edelleen täysin käytettävissä.
@Morott sai jo hyviä vastauksia.
Tämä ei nyt oikeastaan liity tuohon kysymykseen enää lainkaan, vaan omia hajatelmia teroituksesta/teristä.
Ylipäätään oma luistelutekniikka / luisteluasento vaikuttaa todella paljon terän muotoiluun. Kuinka paljon haluaa/pystyy käyttämään nilkkaa luistelussa. Eli miten pitkälle pystyy käyttämään terää potkun loppuun saatossa. Itse hommasin tuossa taannoin uudet luistimet, enkä profiloinut terää mitenkään. Heti ensimmäisellä kertaa huomasin sen, että terä ikäänkuin loppuu kesken luistelupotkun. Eli muovi osui minun luistelupotkussa kärjestä jäähän. Sitten käytin terät profiloitavana ja ongelma poistui.
Sitten todella tapauskohtaista on tuo luistimien teroitus. Itse esimerkiksi pidän vähän tylsistä luistimista ennemmin kuin täysin terävistä luistimista (en tarkoita, että olisi tylsät). Usein teroituksen jälkeen hinkkaan teriä vaihtoaition luukun kohdalla olevaan muoviin, jotta saan vähän tylsemmiksi terät. Kyse on siitä, että itse henk.koht. en pidä, jos luistimet puree heti kiinni jäähän, kun teen esim. ns. peruspakki käännöksen (etuperin luistelusta takaperin luisteluun). Tykkään mieluummin sellaisesta terästä joka vähän antaa “periksi” eikä tarraa heti kiinni. Mutta makuasioita nämä on ja jokainen kokee asiat eri tavalla. Liian terävä terä ei ole minun juttuni. Saatoin vetää aikanaan (tosissaan pelatessani) kauden läpi n. viidellä teroitus kerralla. Nykyään voi mennä vuosikin teroitusten välissä.
E. Ja jäissäkin on eroja.
Ite käyn syksyllä ja talvella viikoittain jäillä (hallissa tai ulkojäillä) useamman tunnin verran. Yhdellä terotuksella vetää useamman kuukauden, toki siin parin kuukauden jälkeen alkaa miettiin teroituksen tarvetta. Nääkin on toki makuasioita hyvin pitkälti.
Viimeksi päästin terät laiskuuttani siihen kuntoon, että oikeassa sisäterässä ei käytännössä ollut terää yhtään. Ei sillä olis haavaa saanut tekemälläkään ja se näkyi myös luistelussa, kun kokoajan lipes jalka alta käännöksissä.
En tiedä kuinka vanhat noi mun putket on, kun ostin käytettynä Kiekkobussilta muutama vuosi sitten. Lisäksi terotutan noi aina jossain urheiluliikkeessä ilman mitään profilointeja.
Käytin kerran terotuksessa Intersportissa, koska oli sunnuntai ja oli ainoa paikka joka oli auki. No, nehän meni ihan veetuiksi. Oli illalla jäät ja hyvä kun pysyi pystyssä. Seuraavana päivänä menin erikoisliikkeeseen ja siellä terottaja oli ihan pahoillaan, miten teriä oli kohdeltu. Joutu vetään urat pois ja tekeen uudestaa. Ei kehdannut ottaa multa kun normaalin terotuksen hinnan!
Voi olla, että jengi käsittää tämän eri tavalla. Minun mielestäni profiloinnilla muotoillaan luistimen terä haluttuun muotoon ja teroitus on teroitus. Voi olla, että matkan varrella muuttunut hommat ja laitteet.
Omat terät pitäisi profiloida taas uudelleen. Kun vaan terottaa, niin ajan saatossahan profiili alkaa häviämään.
Näin mäkin olen asia ymmärtänyt. Aina kysästään haluunko myös profiloinnin vai pelkän terotuksen.