Jälkianalyysiä Cameron Wrightin loukkaantumiseen johtaneesta Joachim Blichfeldin taklauksesta 30.03.2026

Tämä tapaus meni ilman erillistä ketjua ottelusarjan aikana enkä ehdi tai viitsi käydä perkaamaan vanhoista viesteistä, mitkä kaikki liittyvät juuri tähän taklaukseen. Tapaus nousi kuitenkin uudelleen pinnalle, kun Wright antoi haastettelun Iltalehdelle. Erotan viestit siitä alkaen tähän ketjuun.

Iltalehti tänään. Toistaiseksi ainakin vain oikeassa lehdessä, ei verkkoartikkelina.

“Osui numeroihin”

Blichfeldin taklaus oli yksi tämän kevään kovimmista kiekkopuheenaiheista SM-liigassa. Tanskalainen selvisi tilanteesta kahden minuutin rangaistuksella.

– Se oli ihan oikea tuomio. En usko, että hän yritti satuttaa minua, Wright sanoo.

Monen mielestä Wright itse pelasi tilanteen väärin ja jopa vaarallisesti, kun hän käänsi selkänsä Blichfeldille. Wright myöntää nyt, että hän kalasteli tilanteessa jäähyä.

– Yritin saada hänet taklaamaan selästä. Hän osuikin minun numeroihin, ja ajattelin, että siitä tulee jäähy, kuten tulikin. En kuitenkaan suunnitellut niskavammaa, joka pitäisi minut sivussa kolmesta seuraavasta pelistä, Wright sanoo.

Kanadalaisen mukaan hän ei ole koskaan aiemmin joutunut olemaan peleistä sivussa päävamman vuoksi. Hän sanoo oppineensa tilanteesta.

– Minun pitää jatkossa suojella itseäni paremmin.

89 tykkäystä

Pääotsikko ko. jutulle on: ”… kärsii edelleen rajusta taklauksesta” - sarjassamme kärsimystarina. Parempi otsikko olisi ”Filmausyritys päättyi katastrofaaliseen vammaan!” - yhtä traaginen ja sisältäisi oikeanlaisen viestin.

25 tykkäystä

Nyt on juttu verkossakin.

15 tykkäystä

Tämä lisää kunnioitustani Wrightia kohtaan todella paljon. Ennen pidin häntä lähinnä filmaavana rottana, mutta vaatii todellakin suoraselkäistä luonnetta, että myöntää itselleen epäedullisen asian noin yksiselitteisesti. Selvästi kaukalossa hänellä on vain kaikki keinot käytössä voiton eteen, mutta kaukalon ulkopuolella taiston tauottua vaikuttaisi sentään rehdiltä mieheltä. Ja se on toki paljon tärkeämpääkin.

99 tykkäystä

Pakkohan se on myöntää, on kyllä harvinaisen tyhmä pelaaja, jos ei tuohon ikään mennessä ymmärrä olla kääntämättä selkää metri laidasta sen takia, että saa vastustajalle jäähyn. Hienosti käänsi sarjan vastustajalle tuolla tempulla.

4 tykkäystä

Nyt kaikki ne, jotka teloittivat Jocken ja Tapparan, torille ja julkinen anteeksipyyntö hänelle ja Tapparalle.

66 tykkäystä

Edustat seuraa, joukkuetta ja sen pelitapaa kaukalossa sekä sen ulkopuolella. Rottailu kaukalossa ei minun mielestä kuulu lajiin toki sen yllättävän suoraselkäisesti myöntää.
Media, Liiga ja puolueelliset tuomarit pääsevät nyt pälkähästä turhan helpolla koska ns. käsitelty asia.

Itse haluaisin tästä jälkipyykin pestäväksi koska tuntuu siltä, että omien virheiden unohtaminen on Liigan herratasolla automaatti.

4 tykkäystä

Hehheh, tämä oli kyllä hyvä heitto!

Mutta vakavasti ottaen: edes Brad Marchand ei ole yhtä lipevä, rottamainen ja selkärangaton kuin keskimääräinen suomalainen jääkiekkotoimittaja. Yhtään selkeäsanaista ja yksiselitteistä anteeksipyyntöä ilman selittelyä ja sivuhuomioita ei tule.

10 tykkäystä

Onhan tässä kohtaa parasta listata ne toimittajien nimet/aliakset jos joku tietää.
Itse en klikkaile

1 tykkäys

Toisaalta, onhan tällä palstallakin teilattu yhtä sun toista Tapparan pelaajaa/ valmentajaa ja jos tuon asian nostaa esille myöhemmin, se on ilkkumista.

Toimittajat tekevät työtään ja nostaa esiin eri tilanteita. Varmaan joillakin on ne omat antipatiat myös Tapparaa vastaan, muttei kaikilla. Kansa vaan rakastaa Daavid-tarinoita ja Tappara tuppaa monasti se Goljat olemaan. Se ärsyttää joitakin, vaikka kaikki seurat samaa asemaa tavoittelevat.

3 tykkäystä

Todella hienoa, että Wright sanoo tämän ääneen.

Tämä tapaus on hyvä opetus kuinka ovelasti huippupelaajat pystyvät jäähyä myymään, jopa riskillä. Aika moni tilanne täälläkin menee juupas-eipäs keskusteluun, että oliko filmi vai ei. Taitavia ovat, vaikka nyt kävi huonosti.

Jocke on muuten aika tukevasti luistimillaan, vaikka pelityyli näyttää välillä löysältä neppailulta. Ei ole mikään sukka kontakteissa, jos haluaa.

12 tykkäystä

Kerho-leirissä jo ojennetaan että kalastelu on ERI ASIA kuin filmaaminen. Ja että numeroihin ei taklata ikinä. NI!

4 tykkäystä

Kerholaiset vois kesän ajan kelailla sitä puolen kentän vauhdilla Mattilan selkään vedettyä niittiä.

32 tykkäystä

Mistähän vaan löytys niin iso tori, mihin ne kaikki ihmiset mahtuisivat?:thinking:

No nämähän on kaksi eri asiaa, kuten tämäkin tilanne todistaa:

1. Wright haki itsensä asentoon, jossa Blichfeldin helppo taklata numeroihin ja ottaa jäähy → haki tarkoituksellisesti jäähyä vastustajalle
  2. Wright tippui ja loukkaantui tilanteesta → Ei välttämättä filmannut.

Toisinsanoen “kalastelu” lienee itsensä asettamista tilanteeseen jossa vastustajan on helppo rikkoa – tarjotaan syy viheltää jäähy. Filmaaminen on esimerkiksi tällaisen tilanteen jälkeen rikkeen korostaminen vaikkapa maahan hyppäämällä – korostetaan syytä viheltää jäähy.
Yleisesestikin pääosumatilanteissa filmaamisen huutelu on aina vähintäänkin harmaata aluetta, kun ikinä ei tiedä miten sekaisin nuppi menee pienestäkin pääosumasta. Toki nythän Wright taisi myöntää, että se oli niska- eikä päävamma.

7 tykkäystä

En tiä oonko mää sitten vaan neanderthalilainen vai mitä, mutta mulla ei ainakaan löydy edes pisaran vertaa sympatiaa ihmiselle joka kumauttaa itseään pesäpallomailalla päähän ja loukkaantuu siitä. Kyllä mää pidätän itselläni oikeuden nauraa sille loukkaantumiselle ja pilkata sitä ihmistä joka tyhmyyttään aiheuttaa itselleen sellaisen. Suosittelen kaikille muillekin sellaisen keinotekoisen nössösympatian sijaan.

32 tykkäystä

Vähänpä on aiheuttanut ulostulo keskustelua muualla. Tapauksen jälkeen asiasta oli kyllä mielipide jokaisella.

14 tykkäystä

Myös virhearvioita ja virheitä sattuu, kuten elämässä yleensäkin. Varmaankin miettii seuraavalla kerralla kahdesti, että minkä verran terveydestään antaa alttiiksi kahden minuutin jäähyä vastaan.

En itse mitenkään ylistä tai erikseen kunnioita tätä ulostuloa, mutta en löydä myöskään halua nauraa tai pilkata. :man_shrugging:t2:

3 tykkäystä

Joo rehtiä että myönsi jne jne mutta eikös näistä filmauksista ja kalasteluista pitänyt tulla sakkoa? Nyt kun pelaaja, joka avoimesti kertoo että haki tuon niin omasta puolestani muikkaria sakkolapun muodossa perään. En kuitenkaan pahoita mieltäni jos näin ei käy. Taisto on tauonnut ja niin edelleen.

2 tykkäystä