Liiga on itse määritellyt päähän kohdistuneet taklaukset, ja tämä ainakin minun mielestäni täyttää ne vaatimukset. Ongelma on vaan siinä, että kurinpitodelegaation päätöksistä ei ota selvää edes Erkkikään
Tästä tulee Liigan linjauksilla kakku jos käsittelyyn menee. Järvinen tulee kolmantena miehenä tilanteeseen jossa Salmela ei ole valmis ottamaan taklausta vastaan. Taklauksessa ei ole teknistä rikettä, mutta kokoero ja vastustajan huojuminen heikossa peliasennossa aiheuttaa kontaktin päähän.
Eniten tuossa ihmetyttää miten joku sanoi, että Järvisen kädet on osuman aikaan korkealla. Järvisen kädet on osuman aikaan rintakehänsa tasolla:
Outo tilanne. Kyllähän siinä käsivarsi pään seutuvilla vierailee, mutta toisaalta kun vauhti nollissa, en tuosta edes taklausta löydä. En oikein keksi miten tuosta pitkä kakku leivottaisiin, kun ei käsikään nouse omaa logoa korkeammalle. Jäähyhän tuossa jäi kuitenkin viheltämättä, sitä en kiistä.
Jep, kyllä tuosta kakkosen olisi voinut vaikka väkivaltaisuudesta viheltää. Kädethän eivät nouse korkealle, mutta kun pelaaja on noin kyyryssä, niin olisi voinut Järvinen huomioida sen Salmelan torpatessaan.
Joo. Tuota tilannetta arvioitaessa kannattaa katsoa jo se tapa millä Salmela räpistelee kykyjensä äärirajoilla kiekon kanssa sinisen yli, ja saa kieli vyön alla vielä pelattua kiekkoa jotenkuten, mutta kun Järvinen tulee runko suorana ja kädet alhaalla torppaamaan niin lopputulema voi näyttää taklaukselta päähän.
Salmelahan kimpoilee tuossa avausviestin pätkässäkin holtittomasti kuin pingispallo pää alhaalla pitkin laitoja. Ei ihme jos kolisee tuolla tyylillä.
Tää on jotenkin aivan jäätävää kun ipa koohottaa ja ajaa ympäri kenttää taklauksia myöhässä ja sääntöjen rajamailla, niin heti kun siihen vastataan niin kieriskellään jäässä.
Luulenpa että tästä arvotaan yhden pelin pelikielto, vaikkei tilanteessa juuri mitään ollutkaan. Kyynerpää osui kyllä saatossa leukaan eli sinänsä hyväksyn yhden pelin pannan
Jos tästä tulee kakkua, niin vaadin että jokaisessa playoff pelissä jossa blokataan vastustaja tulee kakkua. Vastaavia tilanteita tulee keväisin useita. Olisiko Järvisen pitänyt mennä kyykkyyn ettei vain satu pientä hentoa miestä.
Eri mieltä kolmantena miehenä tulosta. Valitettavasti Ilveksen pelaaja jää ihailemaan kiekkoa ja yrittää sitä pelata matalalla Järvisen tullessa taklaamaan.
Keskustelun aihe on sitten tuo käden liikkeen jatkaminen ja työntäminen mallia PK Subban. Se kieltämättä osuu päähän.
Itse en sinällään näe tuossa ihmeellistä. Kannattaa muuten katsoa Tapparan kolmas maali ja kun Rantakari saa pommin, vastaavaan tapaan siinä osuu päähän.
Voin kyllä lähes satavarmasti luvata, että ei todellakaan tule kakkua, sillä joku osaaminen jääkiekon suhteen kurinpidossakin on. Kyseessähän ei ole taklaus vaan vahvempi pelaaja törkkää heikomman nurin, joka pelissä on vastaavia tilanteita.
Saanen olla eri mieltä. Olen kanssasi samaa mieltä että eihän tuo nyt mikään pahimman luokan ajelu ole , mutta kun Liiga on ottanut agendakseen päähän kohdistuneet taklaukset, niin tässähän Järvisen kontakti osuu ensimmäiseksi kupoliin. Oli vauhti kova tai ei, niin impakti ainakin tuosta videosta katsottuna osuu suoraan päähän
Tästä tilanteesta muuten löytyy tästä ketjusta jo ihan ok kuva, mikä vähän kyseenalaistaa sitä, mihin tässä ensimmäisenä osutaan.
Onko missään saatavissa videota/giffiä tästä osumasta?
Se olis hyvä nähdä, jos joku ystävällinen viitsis duunailla moisen tänne
Jos tuon suttuisen 2-uloitteisen ns. Stand still-kuvan perusteella annetaan tuomio, niin voi hyvää päivää. Kyllä tossa pitää koko video katsoa ensimmäistä, tai sekundääristä, osumaa arvioidessa ( sekin on päähän kohdistettu liigan määritelmän mukaan). Jos oikein pilkkua nussitaan niin tämän ”huoppuhienon ja fool proof” kuvan mukaan Järän luistimestakaan ei voi olla sata varma onko se jäässä vai ei…
Ekassa viestissä. Yleensä yritetään tehdä niin, että löytyy heti alusta.
Hyvin ymmärsit.
Olet sitä mieltä, että Järvisen ensimmäinen kontakti osuu päähän. Minä siihen, että tuo kuva voi edes vähän kyseenalaistaa sitä, että mihin osuu ensimmäisenä.
En ole antanut, enkä anna tuomiota mihinkään suuntaan tämän tilanteen osalta.
Itse olen sitä mieltä että tuo pelitilanne kuuluu lätkään, mutta kun kurinpidon lottokone arpoo pelikieltoja siihen malliin että itse viitapirukaan ei ota niistä selvää, niin jo tällä kaudella annettujen tuomioden/ennakkotapausten pohjalta luulisi jotakin sanktiota heruvan
Osuuhan tuo päähän, selvästi
Mutta mikä tilanne tämä oikeastaan on, tämähän ei ole päähän kohdistunut taklaus kirjaimellisesti.
Säbässä tuo olisi vaarallista pelaamista, onko tämä enemmän estämistä tms , jossa kontakti osuu vaan päähän. Väkivaltaisuus jäähy? On muuten todella hankalasti tulkittavia tilanteita tässä pelissä
Kantsii ihmeessä katsoa se video tilanteesta niin tuo Järvisen taklaus saa oikeat mittasuhteet. Laitoin tuon kuvan osumahetkestä vain sen takia, että joku väitti Järvisen taklanneen kädet ylhäällä.
Avausviestin giffikään ei täysin anna kuvaa tuosta Salmelan meiningistä joka päätyy Järvisen torppaukseen. Salmelan tekeminen keskialueelta kiekon kanssa siihen pisteeseen, että kaveri on kyljellään jäässä on, sanotaanko, vähemmän vakuuttavaa.
Ja sitten kun tuollainen räpiköivä häröpallo tulee kiekon kanssa laidat paukkuen alueelle ja koittaa vielä kurkotella pää alhaalla karanneeseen kiekkoon, niin siihen kaikkeen nähden Järvinen lopettaa tuon räpistelyn varsin hellin ottein.