Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

Niin, viime kaudella kun perustelin Rautakorven historialla asiaa x, pyrit välittömästi kumoamaan sen, ettei sillä ole mitään merkitystä, mitä historiassa ollut. Nyt käytit Kärppien historiaa (eri kausilla ja eri joukkueilla) perusteena sille, että ei ne nytkään takki auki pelaile.

Eihän historialla tee yhtikäs mitään - historia ei ole tae siitä, että nykyhetki olisi erilainen. Jokainen kausi on erilainen - käytin tuossa perusteluna sitä, että Kärpät ei ole perinteisesti tiputellut pelejä altavastaajalle. Liigalle olisi todella hyvä - ihan yleisesti - että Kärpät kohtaisi merkittäviä vaikeuksia ja minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos Ilves vaikka vie Kärpät aina seiskapeliin asti. Kuitenkin näen edelleen, että tuo “takki auki” -asenne on ollut suurempi ongelma Tapparalle kuin Kärpille. Välillä ollaan herätty sarjaan aivan viimeisellä mahdollisella hetkellä. 2017 taisi kaikki pelit olla sellaisia, että Tappara tuli sarjaan katsomaan alkuun ja sitten, kun tilanne meni vaikeaksi niin alkoi pelaaminen.

KalPakin meni finaalissa 2-0 johtoon, kun Tappara ei lämmennyt. Sitten lopusta tulikin historiaa, mutta näin minä sen näen. Ei historia mikään tae ole edelleen - Tapparalle tai Kärpille - että tällä kaudella menee kaikki kuten ennenkin.

2 tykkäystä

Ei tietenkään ole, sehän on selvä. Yhtä lailla tuo Kärppien historia altavastaajia vastaan vaikuttaa perustelusi perusteella sinun uskoosi, kuin viime tammi-/helmikuussa Rautakorven valmennushistoria vaikutti minun uskooni, että peli alkaa käydä pudotuspeleissä. Tämä on täysin väärä ketju puida Ilvestä tai Kärppiä, mutta ainakin viime kauden uskossa Rautakorven historiaan perustuen saattoi joku järki olla, mene ja tiedä.

1 tykkäys

Hyvin ja aiempaa vapautuneemmin on tultu pudotuspeleihin. Paineita näkyy vähän: altavastaajan etu sopii Jukalle erinomaisesti. Meillä on se etu loppuun asti ja se tuntuu jo nyt: taisteluilmettä löytyy. Puolustaminen on hyökkäävää, joustavaa ja jotenkin pelotonta.

Tasonnostajia näkyy. Runkosarjan rutiini jää taustalle ja tämä yllättää, koska nyt joukkue pelaa ihan omillaan l. ei ole vapahtajaa t. armahtajaa pelaamisen kiintopisteenä. Vastuu jakautuu terveellisesti.

14 tykkäystä

Olisiko yksi syy Rautakorven tapaan olla käyttämättä johtoasemassa aikalisää siinä, ettei vastustaja pääse kokoamaan yv-kuvioitaan /lepuuttamaan ykköskorin miehiä? En tiedä, onko asiaa jo spekuloitu täällä, kunhan kävi mielessä kun tänäänkään ei aikalisää ottanut.

3 tykkäystä

Tämä voisi olla syy ottelun loppuvaiheilla (esim. tilanteessa vastustaja ilman molaria ja ykköspelaajat koko ajan jäällä).

Mutta en oikein tiedä, päteekö tämä silloin, jos kolmatta erää on pelaamatta vielä 10 minuuttia ja Tapparan peli on IHAN sekaisin.

2 tykkäystä

Ehkä voi sanoa mielipiteen kun on kaikki Rautakorven kaudet katsellut Tapparassa. Nyt Jukka on aidosti uudistunut. Hän tuntuu rennolta eikä jännitä liikaa tulosta. Puheet ovat tutut. Materiaali ei kenties ole paras matkan varrella nähdyistä, hyvä kuitenkin - erityisesti KK - , mutta miellyttävällä tavalla jännittyneenä ja uteliaana seuraa nykyistä matkaa. Jukka tuntuu nyt olevan nimittäin menestysmoodissa.

12 tykkäystä

Saa nähdä, miten Rautakorpi pysyy rentona, kun mahdolliset finaalipelit koittavat. Se on se hetki, jota minä pelkään. Se jäätyminen nimittäin tulee siinä kohdin, jos on tullakseen. Niin on aina käynyt vuotta 2003 lukuun ottamatta.

1 tykkäys

Jäätyjät löytyy ihan kentällä pelaavista pelaajista, ja hekin pelaavat juuri niin tuloksellisesti kuin taidot ja kyvyt sallii. Jos kausi päättyy tappioihin niin päävalmentajan jäätyminen on tapahtunut jo rosteria kasatessa.

Mutta jos valmentaja on paskat housussa, se tarttuu pelaajiinkin. Kärppien valmentaja osaa pysyä rentona ja rentous tarttuu pelaajiin. Se nähtiin viime keväänä. Rautakorpi jäätyi täysin; ei osannut tehdä tarvittavia muutoksia. Sama jäätyminen on tapahtunut aiemminkin. Paineita Rautakorpi, kun on tosi kyseessä, ei pysty käsittelemään oikealla tavalla. Finaalipelit on niitä henkimaailman juttuja, jolloin myös valmentajana merkitys on suuri. Pitää osata psyykata joukkue hurmokseen.

Tähän pitää vielä lisätä: etten ikinä ole miehestä pitänyt. Miehen arvo pelaajien kehittäjänä on toki kiistaton, sitä en ole ikinä väittänytkään.

Rosterin kasaaminen ei ole pelkästään päävalmentajan vastuulla, mutta toki valmennustiimin ja etenkin päävalmentajan vastuulla ja on ottaa saatavilla olevasta rosterista paras teho irti…

Näin voi toki katsoa jos tuijotetaan vain finaalisaldoa paperilta. Mutta jos ihan vilkaisee niiden ottelusarjojen taakse isommin niin ei siellä ole jäädytty kuin ehkä viime keväänä. Valmius olisi pitänyt saada heti game 1:stä lähtien eikä ihmetellä kolmea peliä.

3 tykkäystä

Kun Jukka ei ottanut aikalisää niin Chrisu joutui sen tekemään.:laughing:

Rautakorpi vaikuttaa aktiivisemmalta penkin takana kuin runkosarjassa?
Hirveästi en tosin ole päässyt seuraamaan mitä penkin takana tapahtuu, mutta jotain tilanteita vilahti eilen lähetyksessä ja siihen perustan tuon ajatukseni.

Itse tuli mieleen kun asiaa eilen mietin että ehkä se aikalisä on fiksua säästää mahdolliseen maalin haastoon? :thinking:

5 tykkäystä

Nykyvalmentajilla ihan merkittävä peliliike tuo aikalisän käyttö haastoon. Eilisen HPK-TPS -pelin Pennasen tuuletukset oli kyllä tunnepitoisia onnistuneeseen haastoon…

Mutta Rautakorpi ei halua hukata aikalisää kertomalla, että on huolissaan pelaajistaan. Ehkä se on luottoa, haastoon varautumista tms mutten usko Rautakorvella mitenkään jäätymisvaaraa olevan.

3 tykkäystä

Ei Tapolakaan noita aikalisiä juuri ottanut, jos peliä johdetaan. Eilen ei ainakaan ollut mun mielestä mitään syytä pitää aikalisää, kun Lukkohan siinä jahtasi.

2 tykkäystä

Lisään vielä sen verran tähän, että uskon tuon aikalisän olevan joukkueen sisällä sovittuna asiana, ettei aikalisiä noihin kohtiin oteta.

Playoffeissa vain voitot ratkaisevat mutta onhan tämä aktiivinen Tappara mahtavaa katseltavaa. Tappara ei odota vastustajan virheitä vaan pakottaa sen niihin. Aloite on koko ajan Tapparalla. Joo, välillä vastustaja saa väkisin omat hallintajaksonsa, mutta isossa kuvassa se on Tappara, joka määrää pelin tahdin. Tällä kertaa tempo on erittäin kova eikä pelin hidastamisesta ole tietoakaan. On se velho.

43 tykkäystä

Jälleen kerran voi vain itse todeta, kuinka väärässä sitä on taas itse ollut. Kyllä Rautakorpi on taas näyttänyt meille kaikille arvostelijoille ns. närhen munat. Reagoimattomuus, muuttumattomuus ja mitä kaikkea olen itsekin runkosarjassa käyttänyt. Rautakorpi uudistuu tasaisesti ja tekee tulosta.

26 tykkäystä

Ihan ymmärrettävää kuitenkin kun runkosarjaan sattui taas kaikenlaista tapahtumia kuten useampi johtoasema sulettu totaalisella romahduksella, Heljangon haparointi ja maalivahtipeluutus sekä pelissä, että pelin jälkeinen reagointi.

Ollu kyllä parasta Tapparaa vuosiin tämä aktiivinen Tappara. Vielä kun saataisiin johtoasemaa rauhallisemmin puolustettua, mutta peli vain paranee pleijarien aikana.

7 tykkäystä