Mielestäni keskustelu Rautakorvesta on kuitenkin ollut pääosaltaan kohtuullisuuden rajoissa. Itse näen, ja olen nähnyt, Rautakorven liiga-Tapparan merkittävimpänä rakentajahahmona Rauno Korven ja Mikki Leinosen ohella. Minun käsitykseni mukaan Rautakorpi on kuitenkin niin ristiriitainen hahmo, josta on kertynyt valtava määrä voimakkaita mielikuvia, että on ihan ymmärrettävää, että keskustelua piisaa enemmän kuin muista yhteensä. Rautakorpi on pelin lisäksi itse ollut muutostilassa koko kauden, minkä voimme hyvin lukea tännekin linkatuista haastattelujutuista, jotka edustavat ’never seen’ or ’never heard’ linjaa Jukan osalta.
Jukka on todella pyrkinyt suunnanmuutokseen kaikilla tasoilla ja olen käsittänyt, ettei kyseessä ole ihan helppo tai ihan yksinkertainen asia.
Rautakorven ja Tapolan vertaaminen ei sen sijaan ole minun mielestäni asiallista, koska miehet ovat niin erilaisia. Näyttää siltä, että ainoastaan sana valmentaja-yhdistää miehiä toisiinsa. Paitsi, että Jukka on osannut valita itselleen niin erilaisen ja erinomaisen kakkosvalmentajan aikanaan.
No kyllä sitä jokainen voi miettiä, millaista analyysia se vaatii ihmiseltä, että muuttaa kokonaan sitä tapaa, jolla on tehnyt töitä aina aikaisemmin. Vaatii avointa mieltä, uskallusta kokeilla ja melkoista virheensietokykyä. Onneksi yleensä pelaajilla ja valmennuksella tämä toleranssi on monta steppiä korkeampi kuin faneilla.
Minun mielestäni Rautakorven osalta keskustelu on ihmeellistä. Henrik Haapala sanoi tuossa, ettei Tapparassa ole johtavia pelaajia. Henkka kinda lied - jos ihan oikeasti haetaan niitä kivijalkoja, joiden päällä Tapparan sitkeys makaa niin kyllä ne löytyvät sieltä pelaajistosta aika pitkälti. Siinä mielessä eletään semmoista aikaa, että jääkiekosta on taas tietyllä tavalla tulossa pelaajien peli ja hyvä niin - Tappara on ainakin täysin johtavien pelaajien joukkue.
Tapparaan on tavallaan kasvanut tietynlainen pelaajiston kivijalka tässä varsinkin viimeisen kuuden vuoden aikana. Todella sitoutuneita ja urheilullisia pelaajia. Toimintakulttuuri on juurtunut ja siihen koulutetaan uusia tulokkaita.
Tietysti vaatii se osaavan valmennuksen joka osaa ohjata harjoittelua ja peliä. Ilman valmentajia ei homma kuitenkaan toimi.
Ei kai kukaan niin sanokaan? Yhteistyöllähän tuo kaikki on rakennettu. Tietysti on vähän ikävää, että fanit edelleen laittelee mielellään näitä palasiin. Tappio esim. on edelleen aika karkeasti aina valmennuksen vika Tapparassa. Ja parin pelaajan. Aika harvoin ymmärretään, että tappio on kollektiivisen suorittamisen heijastuma.
Jukan vahvuudet on rakentamisessa; ilman häntä finaaliputkessa ei oltaisi. Finaalisarjojen otteluvalmentajana Jukka on ihan hyvä mutta hieman jännittynyt ehkä. Odotan, että Jukan muutos jatkuu, koska vielä ei olla tavoitteessa vaikka hyviä ollaan. Rehellinen on oltava ja se on vaikeaa. Tämän Mikkikin otti esiin insertissä, hyvin hienotunteisesti.
Kyllä ja Jukka myös itse jatkaa muutosta. Hänellä on korvaamattomia ominaisuuksia. Peruslinja on ihan hemmetin hyvä mutta aiemmin oli Tapola, nyt tarvitaan samaa rinnalle.
Mun mielestä tässä se on hyvin kiteytetty: Reagoiminen pelissä, ennen kaikkea se lähtö näihin finaaleihin ja jotenkin se kokonaisvaltainen ote itse peliin oli oikeastaan koko kauden hakusessa. Tämä viimeinen finaali oli ihan ok, mutta selvästi heikompi ja pelokkaampi kuin esimerkiksi kolme edellistä. Kärpät oli juuri tuon verran parempi ja rohkeampi. Vaikka Rautakorpi muuta sanoisikin, niin edelleen tuolla pelättiin liikaa epäonnistumisia onnistumisien kustannuksella ja varsinkin parissa ekassa pelissä finaaleissa se ratkaisi mestaruuden Kärpille.
Miettikääs muuten mahtaako Jukkaa harmittaa nämä hopeat? Meillehän tää on ihan pientä siihen verrattuna. Tämä kausi oli monin paikoin tukkoinen ja samat ongelmat oli osittain poffeissakin, mitä jo runkosarjassa. En lähde silti Jukkaa lyttäämään, varmaan hän itse ja joukkueen johto tekevät analyysit.
Jos isoja muutoksia ajetaan, ne ottavat aikansa. Toivotaan Jukan projektille jatkuvuutta.
Mut kun peilataan kautta kokonaisuudessaan niin sekava olis mun mielestä oikea sana. Se oliko hopea Rautakorven ansiota vai syy, on se kysymys. Se miksi avainpelaajat Kuusela, Repo, Haapala, Zaborski ja Massi olivat finaalisarjassa lapasia jää arvoitukseksi. Oliko se Rautakorven vika, en tiedä. Välieräsarja oli hyvä, finaaleissa ei päästy omalle tasolle ku ajoittain. Kuten runkosarjassa, ei päästy omalle tasolle.
En osaa sanoa oikeasti oliko/onko Rautakorpi oikea koutsi Tapparalle. Jotennin levy junnaa paikallaan, ehkä kattosin ensi kauden vielä. Nenosen hyllyttämistä en osta, osaa tehdä maaleja. Tänään jäätiin ilman
Fakta on se, että Tapparalla oli parempi rosteri, varsinkin paljon leveämpi.
Kärpät voitti lopulta rohkeammalla pelitavalla.
Rautakorpi on loistava pelaajien kehittäjä ja joukkueen rakentaja, mutta jos ensi vuonna halutaan mestaruus, pitää pelitapaa muuttaa Kärppien suuntaan - rohkeammaksi ja liikkuvammaksi.