Kalastus

Kyllä noi kuoreet varmasti menis alas, jos yhtään muikkua muistuttaa. Muikku on kyllä niin tuttu kuin olla voi. Isän mielestähän parempaa naposteltavaa ei ollutkaan, Etelä-Savosta kun oli lähtöisin. Kun tässä ajat palautuisi ennalleen, niin tekisi mieli taas pitkästä aikaa Mikkeliin vaikkapa hotelli Kalevaan tai vaan torille muikkuja maistelemaan. Nahkiainen ei taas ole minun makuuni, mutta vaimon sukulaiset niitä harrastaa. Se on sitä Merkarvia/Pori -juttua. No, melkein kaikki menee mutta nahkiaisiin en ole oppinut.

2 tykkäystä

Hyvin paljon muikkua muistuttaa, ehkä hieman voimakkaampi ja rakenne kiinteämpi. Mutta muikusta menisi luultavasti jos ei tietäisi. Minäkään en ole oppinut nahkiaiseen. En ole kyllä koskaan ihan tuoreena saanut. Nykyään kala kuin kala alkaa olla herkku, en niin aktiivisesti kalasta, niin oon vähän kateellinen kalamiehille. Järvikalat melkein kaikki, hauki, ahven, siika , kuha, lahna, made harvoin niitä saa. viljeltyä on suurin osa.

Aika paljon on vetouistelukisoja alkukaudesta peruttu tai siirretty syksyyn :thinking:
Koronan takia minä on vapaaehtoisessa karanteenissa, ja vene on palasina hallilla. Olen siis purkanut sen ja alkanut tekemään kiertovesisumppua ja säilytystiloja siihen mutta homma on nyt ihan stopissa kun en voi tuonne hallille oikein mennä. Siellä on siis muitakin samaan aikaan :roll_eyes:

Vielähän tänne ehtii.

Nimimerkillä viimeksi 20v sitten. Koronavirus saa ryhtymään kaikenlaiseen.

18 tykkäystä

Itsellä ollut yli 20 vuotta kovassa käytössä ambassedeur 7000 kela. Noin 2 vuoden välein oon huoltanut sen itse. Abun omaa kela öljyä käyttänyt hyvin on pelannut. Siiman ohjaimen tappi mikä ottaa kiinni siihen ikiruuviin on 2 kertaa vaihdettu. (Kuluva osa). Yhden kerran käytin sporttiassa sen ilmais huollossa pari vuotta sitten. Muutenkin kaikki kelat mitä mulla on on Abun keloja. Kun ostan uuden kelan niin ekan kerran avaan sen ja huollan aikaisintaan 3 vuotta ostamisen jälkeen. Mitään syytä ei ole ollut avata aijemmin. Ja verokohtelun siis erittäin aktiivisesti.

2 tykkäystä

Nyt näyttää vahvasti siltä, että ensi viikonloppuna pääsee aloittamaan perhokalastus kauden sumarien parissa. Ja sitten kiireellä sitomaan perhoja, vaikka ei mitään tarvetta ole.

4 tykkäystä

Anteeksi hämäläisyyteni, haluaisitko kansankielistää? kuulostaa hienolta, lähes pääministeritason seuralta.

Sumukorento (sumari) ja se nymfit. Tämä oikeastaan käynnistää Suomessa perhokalastuskauden. Voisin väittää, että parhaimmillaan parasta pintaperhokalastuksen aikaa Suomessa, jos osuu kohdalle. Sumukorentojen kuoriutumiset herättävät talven jälkeen koskissa elävät taimenet ruokailemaan pinnasta/juuri pinnan alta. Tämä on perhokalastajalle varma kevään merkki.
Kesällä voi olla pitkiä aikoja, että et näe yhtään pinnasta ruokailevaa kalaa. Tähän aikaan vuodesta voit nähdä useita jopa kymmenessä minuutissa.
Käsittääkseni valo laukaisee tämän ilmiön, ei niinkään lämpö. Juuri katselin kahden vuoden takaisia kuvia ja silloin oli lunta ihan pirusti ja kalastushetkellä satoi lunta. Kalaa tuli.

Mutta jotain faktaa tuohon lätinäni jatkoksi:

7 tykkäystä

Ja nyt on homma lukittu. Sunnuntai - tiistai on kalastusta. Hyvä saada ajatukset narikkaan ja nauttia kalastuksesta.

@Rebeto67 voin joitain kuvia ja tunnelmia laitella.

6 tykkäystä

Vaadin kalastus liveä aloitettavaksi!
Johan tässä haluais itsekin lähteä, prkle :roll_eyes:.

2 tykkäystä

Viikonloppuna aloitin kans keskisuomen koskilta. Kivaa oli heittää taas pitkästä aikaa. Tulos oli kyl täys nolla. Ei kelvannu taimenelle korrijäljitelmät eikä streamerit. Päivät vaihteli kirkkaasta auringosta sumuiseen päivään, viiden kaverin perhovalikoimat käytössä, eikä mikään pelittäny. Toivon kireempiä sinne päin…

Oon kyllä aina tykänny heittää enemmän lämpöisessä kesäillassa hyttysistä huolimatta.

2 tykkäystä

Tähän aikaan menet tuonne kalaan, niin onhan se vähän hulluutta. Pitää kuitenkin vähän käydä koittamassa.

Kyllä mä olen myös kesän kalastuksen ystävä ja nyt on jo varattuna 12vrk kesäkuulle. Tuosta sitten täydennellään.

2 tykkäystä

Tiedän, että täällä on jokunen perhoja sitova kirjoittelija. Kysymys: Miten saatte säilytettyä pikaliimat hengissä sidontataukojen yli? Vai meneekö aina uusiksi?

En oo perhonsitoja. Siitä ei tullut lasta ei p*#@aa, kun kerran kaveri pakotti mut sitomaan. Mutta osaa herkimmistä liimoistani säilytän jääkaapissa. Mutu arviona sanoisin että säilyy siellä pitempään.

1 tykkäys

Onko nässyn tilanteesta tietoa? Joko voi aluksen käydä laskemassa vesille?

Jäät ainakin on lähteneet, oli Aamulehdessä juttua.

2 tykkäystä

Mistä meinaat laskea? Onhan se jo aika pitkälti sula. Jäätä/sohjoa taitaa enää löytyä lahtien periltä.

1 tykkäys

Tasanteella on kotisatama. Ja minkälaista kalaa uistelemalla kannattaa pyytää tähän aikaan? Ikinä näin ajoissa ole ollut liikenteessä.

Eilen oli vielä Tasanteen lahti “jäässä”. Auton ikkunasta tuli todettua. Mutta oli sen näköistä että kohta lähtee, ellei ole jo.
Mutta mitä sitten sieltä nyt uistelemalla voi saada on allekirjoittaneelle täysi kysymysmerkki. Itte menisin varmaankin Tapatooran penkkaan heittelemään. Tai sitten Kaupin rannan tienoille ahvenia narraamaan.

Hmm. Tapatoora? Sokeritoppa ollut varma paikka monesti.

E: Jigillä varsinkin.