Kalastus

Lasse Mårtensonkin lauloi että “Kaikki paitsi kalastus on turhaa.” tjsp.

1 tykkäys

Juu 50cm on lakisääteinen taimenella. Aikas moni aktiivi kävijä käyttää"herrasmies" mittaa nässyllä eli 60cm. Tiukassa on +60 kalat kun pariin vuoteen ei järväriä ole saatu istutettua vaan pelkkää taimenta mikä menee esim. verkkoihin helpommin

1 tykkäys

Oliko viehe vai raksi?

Mulla oli kans eilen kalastuskauden päätösreissu. Ahti ei tarjoillut mitään, vaikka ankarasti yritettiin porukalla muutama tunti. Järvi oli täysin tyyni ja makkara maistui täydelliseltä kylmässä illassa.

Tänä kesänä ehti pitkästä aikaa kalastaa ihan reippaasti. On se vaan mahtavaa hommaa. Huippuhetkinä muutama isompi ahven, jotka päätyi leivitettynä pannulle.

Pitääköhän se pilkkivehkeet kaivaa naftaliinista ja ottaa talvellekin vähän uutta harrastusta ulkojäiden ja hiihdon lisäksi…

3 tykkäystä

Vaapulla tuli yksi ja loput lusikalla.

1 tykkäys

Minä menen ala mitoissa sen mukaan mitä laki sanoo. Sunnuntainakin täytyi vapauttaa yksi alamittainen vaikka siitä tuli verta aika paljon. Mutta laki käskee vapauttamaan alamittaiset elävänä tai kuolleena. Tuokin kala todennäköisesti kuoli. Sikäli hölmöä vapauttaa se. Mutta sen mukaan mennään mitä laki sanoo.

Tällain kun tammikuun alkua eletään, niin onhan se hyvä, että on kesäkuulle jo varattuna seitsemän vuorokautta kalastuslupia pitkin poikin Suomea. Jos tuohon pääsiäiselle vielä hommaisi reissun johonkin koskelle. Heinäkuusta eteenpäin sitten tilanteen mukaan.
Odottavan aika on pitkä, joten pitänee taas ruveta perhoja sitomaan.

6 tykkäystä

Kultakala ! On kyllä hienon värinen.

450 grammaa painava ahven oli kultaisen värinen.

3 tykkäystä

Olipa mahtava päivä kalastuksen tiimoilta. En saanut kalaakaan, en kyllä kalastanutkaan saati ollut edes järvellä. Tuli aivan hirveen tyytyväinen/tyydytetty fiilis pelkästään siitä että myllytin koko pilkkikaluston uuteen uskoon. Vanhojen vapojen tuunausta, siimojen vaihtoa, luotto-onkien haikeita jäähyväisiä, uusien varustelua jne. Olin siis aivan harrastamisen ytimessä kotonani ilman että vaimo naputtaa :grin: Siinä tuli koko perheen onget kuntoon ja vähän ylikin.

11 tykkäystä

Verkot olleet nyt pari viikkoa jään alla, kerran viikkoon käydään kokemassa. Epävarman jäätilanteen (ja osittain ajan puutteen) vuoksi ei viety perinteisille pelipaikoille, vaan helpomman vaivan periaatteella uuteen sijaintiin. Toistaiseksi tuloksena jokusia haukia ja mateita. Madekeitto ja -muhennos toki herkkuja, ja kyllä haukikin etenkin näin talvella menee, mutta hiukan jää vajaaksi jos kuhat olisi ykköstoiveena, eikä siikojakaan toistaiseksi ole verkkoihin jäänyt. Mutta kausi vasta alussa eli malttia malttia.

Onpa hieno uutinen tämä. Yksi Suomen upeimmista joista vapautuu vesivoimalta. Kuusinki ja Kuusingin ainutlaatuiset taimenet kiittää.

11 tykkäystä

Kas, siellä on tämän palstan viitekehykseen sopivasti Kipperikin rahoittamassa. Vielä kun saataisiin Pääjärvellä homma kuriin.

1 tykkäys

Yksi iso homma olisi laittaa myös kalastussäännöt kuntoon tuolla. Taimen pitäisi rauhoittaa kokonaan joksikin aikaa.

3 tykkäystä

Ja verkotus kieltää koko vesistössä. Tai ainakin niillä osin mihin Pääjärven taimen nousee.

3 tykkäystä

Mä oon myös sitä mieltä että kuhan rauhoitus kesäkuulle pitäisi palauttaa että saisivat kutea rauhassa.
Mun mökin rannasta muutaman kymmenen metrin päässä on kuhan kutupaikka ja viime kesänä rakentaessa lähes joka päivä kattelin kun siinä jigitettiin aivan tolkuttomasti lähes päivästä toiseen. Aivan kauhean näköistä touhua omiin silmiin :grimacing:
Toukokuussa teen siihen laiturin, nakkaan katiskan laiturin viereen niin silloinhan siinä ei saa kalastaa, tai etäisyyden täytyy olla 50 metriä. Saavatpahan kutea siinä rauhassa.
Oon varmaan kirjoittanut asiasta aiemminkin, päistää asia melko kovasti.

12 tykkäystä

Nyt on majapaikat ja veneet varattuna Pykeijasta. Juhannuksen jälkeisellä viikolla olis tarkotus lähtee. On pakettiautoa mukana, missä pakastin. Ruijanpallasta ja kuningasrapua pitäis tulla kohtuullisesti ihan kotio asti. Drone lähtee matkaan myös. Ajattelin jonkinlaista footagee youtubeen laittaa reissusta.

8 tykkäystä

Erittäin hyvältä kuulostaa suunnitelmat. Laitahan linkkiä tubeen jos/kun kuvaat ja julkaiset sinne jotain.

Mulla polttelee jo kovasti, vielä joku kk ja pääsee siimoja kastelemaan…

2 tykkäystä

Pääsiäisenä alkaa minun koskikalastus kauteni ja ihan mukavasti tässä jo reissua odottelee. Nyt näyttää ennusteetkin jo siltä, että rupeaa pääsääntöisesti päivät olemaan plussaan puolella ja aurinko paistelee. Toivottavasti olisi myös tuollaista pääsiäisenä, vaikka on sitä räntä/lumisateessakin tullut kalastettua samoihin aikoihin.

5 tykkäystä

Koneen huolto tehtynä. Vielä tarvii elektroniikka päivittää veneeseen luotaimien osalta

2 tykkäystä

Meillä veneen takapressu kunnostuksessa. Varmaan se kk tosiaan menee et Tampereen seudulla kunnolla uisteleen pääsee. Inarista on taas jo varattu mökki viikolle 28. Sit ois tarkoitus myös helatorstain kieppeillä mennä Porin edustalle lohta uistelemaan.

1 tykkäys