Kalastus

Humminbirdiä, lowrancea vai jotain muuta?

Lowrance tai garminin live kun humminbirdin live tulossa loppukesästä vasta jos silloinkaan. Viistoksi tulee lowrance tai humminbird. 2 x 9 tai 10 näyttöä siis ostoslistalla ja pitää katsoa jätänkö vanhoista 5&7 koneista toisen vielä karttaa pyörittää?

1 tykkäys

Helatorstai viikolla kanssa tarkoitus aloittaa merilohen uistelut kun kivi jää tämä vuonna väliin

:+1:
Mulla on Lowrancen gen3, siitä on pari anturia syystä tai toisesta hajonnut.
Ostin viime kesänä sille kaveriksi humminbirdin 9 helixin, tarkoitus olisi hummarin kanssa piirrellä rintauksia ja luodata, meni käpy tuon lowikan kanssa ku joka toinen kesä saa olla anturia ostamassa ja vielä huntin maksaa vuodessa käyrähommista. Lowrance jää kuitenkin “pakon sanelemana” kun mulla on lowikan pilotti ja sen ohjaus käy näppärästi plotterilta.
Käyksä uistelukisoissa?

Vähän tulee käytyä kisoissa ja ainoastaan Näsijärvellä. Näsinuistelu ja lohikunkku. Nyt kun tuli vaihdettua veneitä ja myin koppiveneen pois ja jigivene tilalle niin uistelu jäänyt vähemmälle

1 tykkäys

Sarajärven jään alta jäi iskukoukkuun todellinen vonkale. Arja ja Hannu Nenonen saivat nostettua vedestä ylös 15,5 kiloa painaneen hauen yli puolen tunnin väsyttämisen ja melkoisen urakoinnin jälkeen.
Hauki ei mahtunut kuuden tuuman kairalla tehdystä reiästä, vaan aukkoa piti suurentaa. Jäätä oli 60 senttiä, ja se oli hidasta työtä tuuralla,

3 tykkäystä

Kohta pääsee kalaan. Nyt on perhot laiteltu kuntoon.
Tähän aikaan vuodesta ei muita perhoja tarvita.

14 tykkäystä

Onko kellään (perho) kokemuksia noista pohjanmaan latvajoista? Karvianjoki, perhonjoki, lestijoki tms. enkä nyt puhu sumarijutuista pelkästään, mut alkukesällä olis jossain kiva käydä. Noita keskisen Suomen jokia oon käyny koluamassa, mutta nämä läntisemmät jääny väliin. Hinta näyttäis olevan luvissa ihan inhimillinen. Kirree ainakin lyövät ilmeisesti toukokuun lopulla, mut miten taimenet, harrit? Kannattaako touko-kesäkuulla mennä.

Tämä on Suomessa suorastaan ennenkuulumatonta, että suljetaan kokonainen joki ja sen vaikutuspiiriin kuuluvat vesialueet. Norjassa tätä on tehty jo pitkään.
On varmasti kova isku yrittäjille tuolla alueella.

2 tykkäystä

Onko tuosta tarkempaa päätöstä missään. Lähinnä kiinnostaa, että onko nuo millaiset rajoitukset verkotukseen merellä ja minkä neljän kunnan alueelle tuo vuonon edustan merialue ulottuu (Kunes, Gamvik, Berlevåg, Båtsfjord)? Meinaan tuolla voisi olla ihan kivoja vaikutuksia alueen pienempiinkiin jokiin, vaikka niiden vuonoilla varmaan entiseen malliin saakin verkottaa.

Tuohan tietysti vasta esitys enkä nyt äkkiseltään löytänyt parempia tietoja. Norja on siis täysin mukana näissä talkoissa ja rajoitukset pitäisi tulla voimaan ensi kuun alussa.

Uutisessa mainitaan:

Väliaikainen kielto koskisi sekä vapakalastusta että lohen pyyntiin tarkoitettuja kiinteitä pyydyksiä eli patoa, kiinteää verkkoa ja kulkutusverkkoa. Rajoitusalueeseen kuuluisivat Tenojoen pääuoma, Tenon sivujoet, Tenovuono sekä vuonon edustan merialue laajalta neljän kunnan kokoiselta alueelta. Yhtenäinen rajoitusalue kattaisi siten Tenon lohipopulaation koko elinkierron. Tenon populaatioon kuuluu yhteensä 30 eri lohikantaa.

Mutta mikäli ja toivottavasti tuo nyt menee läpi, niin kyseessä on Suomen mittakaavassa iso juttu. Valtio on lähtemässä tukemaan aluetta. Noin viiden miljoonan euron tulot jää saamatta. Noin arvioidaan.
Tuosta voi sitten jokainen miettiä, että millainen bisnes voisi kalastusmatkailu Suomessa olla.

Ja tietysti saamelaiset vastustaa:

1 tykkäys

Vähintäänkin mielenkiintoisia ajatuksia saamelaisilta liittyen Tenon lohenkalastuskieltoon.

1 tykkäys

Jos saamelaisia pitäisi kuvailla yhdellä sanalla niin se sana olisi siili. Aina piikit pystyssä joka suuntaan ja sähisemässä vastaan jos vähänkään tuntee itsensä uhatuksi.

Näin mittava toimi mitä nyt kaavaillaan tulee nopeasti turvaamaan Saamelaisten perinteisen elämän ja kulttuurin harjoittamisen pitkäksi aikaa kun sitä halvatun lohta saadaan sinne jokeen. Kalastamistahan ei joessa kielletä. Siellä on edelleen hyvin taimenta ja harjusta joita sopii pyytää ja syödä sen aikaa kun lohikannat elpyy.

2 tykkäystä

Tämän kommentoinnissa on tietysti oltava kieli keskellä suuta, mutta sanotaanko näin, että tässä on pitkään ollut tiettyjä yhtäläisyyksiä museovirastoon. Lyhytnäköisyys ja muutosvastaisuus ainakin.

2 tykkäystä

Sorry kaikki oikeat kalamiehet. Eka yön yli pyydykset oli ja 3 kuhaa ja pari haukee. Hauki oli n. 3 kg ja siinä ja siinä. Pienen päästin kasvamaan, vaikka jotkut ovat sitä mieltä, että ne pitää hävittää vesistä.

1 tykkäys

Miksi hauet pitäisi poistaa vesistöistä? Mökkiverkot voisi poistaa vesistöistä.

9 tykkäystä

Jptkut on sitä mieltä, etgä hauki on ihan kaamee peto. Mikä minä olen sitä päättämään.

Maksan kalastuksenhoitomaksun 45 euroa joka vuosi ja päälle parikymppiä verkkomerkeistä.
Merkkaan verkkoni semmosilla 1,5 metrin poijuilla. Koen verkot joka päivä vähintään kerran. Päästän alamitat takaisin. Pyydän suunnilleen 10 kg ja lopetan siihen. Kellään ei pitäs olla nokan koputtamista. Sillä 65 eurolla saa muuten vesistöjen ja kalakantojen hoidossa ihmeitä aikaan.

6 tykkäystä

Hauki pitää vesistöt puhtaana syömällä noita särkikaloja.
Mökkiverkotus on aivan turhaa. Hienoa on se, että verkotat vastuullisesti, mutta valitettavasti vastuuttomia verkottajia löytyy vähintäänkin riittävästi.

6 tykkäystä

Olen samaa mieltä tuosta hauesta. Luoja ei sitä olisi luonut, jos ei sillä olisi omas tehtävää.

Varmaankin vastuuttomat löytyvät noista “ei tosi harrastajat”. Tosi harrastajat hoitanevat hommansa niin mökkirannassa kuin lapin puroillakin.

2 tykkäystä

Katiskaa oon pitänyt tuossa mökin edessä syväyksen reunassa, ahvenia olin yrittävinäni mutta parina peräkkäisenä päivänä siellä oli tämmöiset mötköt, yllätys oli iso :roll_eyes:

6 tykkäystä