Suomenennätys kuha napattu Pirkanmaalta tässä keväällä. Ihan ok kala. Muutenkin tainnut olla ihan hyvä päivä, kun kylkeen on tullut vielä lähes 13kg kuha + 11,5 kg kuha.
Onnea kaverille
Mutta syvällisemmin jos miettii, niin onko tuo enään kalastusta? Sanoisin että välineurheilua, jolla heitetään perinteet nurkkaan. No tämä nyt on vaan allekirjoittaneen mielipide. Samaa välillä mietin niistä kavereista jotka kaikua pilkillä mukanaan raahaavat. Taito korvataan välineillä.
PS. Mökkiverkotus on ihan jees, mutta jos sitä verkkoa pitää laskea +300m niin jälleen kerran en ymmärrä…
PS2. Toivottavasti koskikalastus ei koskaan muutu tuohon elektroniikka kikkailun suuntaan…
PS3. Linkin ensimmäiselle kommenteille
Kuha saatiin Westin BullTeez “Cola” -vieheellä täsmäkalastustekniikalla. Tekniikassa kala ensin paikannetaan kaikuluotaimen avulla ja sen jälkeen aletaan sitä kalastamaan. Kalastajilla oli käytössä Garmin LiveScope -kaikuluotainlaitteisto.
Tuo kommentti on kyllä täysin totta.
Ylipäätään kalastus on monelta osin mennyt sellaiseen trophykalastamiseen. Itsekin jollain tavalla tuohon syyllistyn, mutta ne trophykalat puuttuu.
Mä olen nähnyt vierestä kuinka yksi maailman parhaista perhokalastajista naputtaa haavinsa n 30 kalaa yhden illan aikana. Ei tuossa ollut enää mitään nautintoa, vaan se oli suorittamista. Itse ainakin lähden kalaan rentoutumaan ja nauttimaan luonnosta.
En voisi olla enempää samaa mieltä.
Vahvasti samaa mieltä.
Ite ainakin lähden rentoutuun joka kerta kun kalaan lähden.
Toki sitten joskus kun kaikista ennakko-odotuksista huolimatta nappaa joku isompi niin jännitys menee rentouden ohi.
Ymmärrän sen että jos tota hommaa tekee tavallaan ammatikseen, puolen miljoonan vehkeillä niin ei voi enää perustua sattumaan se kalan saanti.
Olisivatpa kaikki verkkokalastajat kuin @Messi. Meno monessa paikassa aika villiä ja yhdellä kalastajalla voi olla lainkin mukaan 240m verkkoa läpi vuoden pyynnissä. Mutta ei vastuuton kalastus rajoitu pelkästään verkkokalastajiin olen itsekin liveluotain teknologiasta hyvinkin kaksijakoisissa fiiliksissä.
Ei silläkään teknologialla kalastus lasten leikkiä ole ja pro-kalastajat tekevät todella paljon töitä saaliin eteen, mutta silti se on isojen kalojen pyynnissä moninkertaisesti tehokkaampaa kuin perinteinen kalastus. Jos katsoo nykyajan jigikalastuskilpailuiden tuloksia, niin kärkijoukkoon ei ole mitään asiaa ilman liveluotaimia.
Viime kesänä aiheesta kirjoitti hesariin mielipidekirjoituksen populaatiobiologian professori Juha Merilä ja kalatalouden emeritusprofessori Hannu Lehtonen. (maksumuuri)
Suurten kalojen valikoivalla kalastuksella vaikutetaan myös kalakannan rakenteeseen ja lisääntymiskykyyn. Monessa tutkimuksessa on osoitettu, että pienikokoisten emokalojen vaikutus jälkeläisten määrään on pieni. Niiden mätimunat ja niistä kuoriutuvat poikaset ovat pienempiä kuin isojen emokalojen mätimunat ja munista kehittyvät poikaset.
KALAKANTOJEN takaperoista kehitystä on edesauttanut kalastusvälineiden ja kalojen löytämistä helpottavan teknologian huima kehitys. Kaikuluotausteknologialla voidaan piirtää reaaliaikainen, lähes valokuvanomainen käsitys vedenalaisesta maailmasta, myös yksittäisten kalojen sijainnista ja koosta.
Olemme huolestuneita luotainteknologian kehityksestä, koska se johtaa petokalojen entistä tehokkaampaan kalastukseen ja siten edistää niiden kantojen ja keskikoon pienentymistä entisestään.
Professorit puhuvat jopa uuden luotainteknologian kieltämisestä urheilukalastuksessa.
Suurin osa liveluotaimia käyttävistä pyrkivät varmasti vastuullisuuteen, eli päästävät suuret kalat pois ja kalastavat syvyydestä, jossa kalan selviytyminen on todennäköisempää. Silti seassa on varmasti vähemmän vastuullisia ja suuriin yksilöihin kohdistuva kalastuspaine tuottaa varmasti myös kuolleita yksilöitä. Itse perinteisenä jigaana olen jokaisesta suuresta kalasta valtavan onnellinen, mutta kalastukseni ei kohdistu juuri noihin suuriin yksilöihin vaan ruokakaloihin. Iso kala on onnellinen sattuma.
Jokainen kala vielä ympäristöstään tietyn ekologisen lokeron. Suurta kalaa ei todennäköisesti korvaa toinen suuri vaan usemapi pienempi kala, mikä johtaa yhä pienempään yksilökokoon ja todennäköisesti särkikalakantojen runsastumiseen. Liveluotainten määrä tulee varmasti vain yleistymään ja kehityssuunta on pelottava.
Uuden kalastuslain suurin pettymys henkilökohtaisesti oli ylämittojen puuttuminen.
Ajat ovat muuttuneet. Ei tultu 80-luvulla 150.000€ maasturi+traileri+vene -paketeilla meidän mökin seuduille lohta uistamaan. Komeita vehkeitä toki.
Johan se olisi maailman suurin häpeä, jos tällaisella kombolla ei saisi sintin sinttiä. Kaikuluotain puolustaa paikkaansa.
Kovan luokan tekijä on kyllä kyseessä. Voisi verrata vaikka kiekkotermein Barkoviin tms. Mistä päättelet että Pirkanmaalta? Live laitteilla kalastus on kyllä aika koukuttavaa touhua. Nyt keväällä sai omaan kippoon uudet luotaimet Liven kera
Koska jutussa kerrotaan, että Pirkanmaalta. Kannattaa lukea juttu ajatuksella.
Nyt tuli niin hyvin lapaan että saat syyttää ihan itseäsi.
Tämä on huomioitu myös aikanaan Kummeliheebojen toimesta.
Välineurheilua ja kikkeleiden mittailua?
Me asuttiin 16v meren rannalla. Toki siellä ongittiin ja virvelöitiin ja katiskakin oli jonkin aikaa vedessä. Kerran taisin pilkkiäkin. Mutta ei siitä kalastuksesta mitään elämää suurempaa harrastusta tullut. Lauantaina käydään torilla tai kauppahallissa kalassa…
Ei se mikään häpeä ole, sinne saa lähteä kokeilemaan lohen vetoa ja raportoida tänne saalistaan veden alla se tuomari uistimille on eikä se kattele onko veneessä kiinni 10.000 vai 100.000
Jos ei kaikuluotain auta, kannattaa kääntyä kalakalenterin puoleen ja saalis on varma. Tjsp.
Mulla on Garminin käsi GPS pelkästään sitä varten että siitä näkyy syöntiajat oikeasti melko tarkasti aika moni naureskelee mulle alkuun mutta siitä ku näkee päivittäisen “hyvä syönti” ja “paras syönti” kellonajat niin aika hyvin ne pitää paikkaansa
Tunnustan tyhmyyteni:) en löydä vieläkään kohtaa missä kerrotaan että Pirkanmaalta kala saatu.
” Kilpakalastaja Hannu Vesaranta sai kalakaverinsa Juho Mustosen kanssa Suomen ennätyskuhan 4.5. Pirkanmaalaiselta järveltä.”
Ensimmäinen lause
No niinhän siinä lukee
Tässäpä tämä: https://www.kalakalenteri.fi/
Tänään siis poikain kanssa mielettömän haukipaikkaan heittämään Minnow spoonia.