KalPan Jaakko Rissasen taklaus Sami Moilaseen 22.01.2019

Vain Liigassa täytyy odottaa että ajellaan kädet korkeella laitaa vasten, koska tuomareilla eikä korruptiohuoneella ei oo kaikki koton

1 tykkäys

Ei mikään törkein taklaus, mutta olisihan tuosta pitänyt pillin soida. Peli, ehkä pari olisi ihan ok tuomio. Tuuppaisu oli aivan turha ja noilla etäisyyksillä laidasta tuollaiset tuuppaisut ovat aina vaarallisia.

Laitaan mennessä ei mitään asiaa työntää käsillä tehostaakseen taklausta. Pelaaja loukkaantuu tilanteessa. Selvä 5+20. “Linjan” mukaan kahdesta kolmeen peliä, siis jos nyt esim Mäntylän tilannetta käyttää linjanvetona. Ei yllättäisi vaikka ei olisi mitään maalaisjärjellä ja aktiivisella 20vuoden päivittäisellä kiekonparissa toimimisen tuomalla näkemyksellä olettettavaa jatkumoa rangaistuksissa.
Selvä virhe tuomareilta pelissä jättää viheltämättä.
Minun mielestä, etenkin kun pelaaja loukkaantui, niin olisi ihan oikein myös tuomareille näistä yhden kahden pelin hyllytys. Kyllä nämä neljällä miehellä pitäisi nähdä.

7 tykkäystä

Yleinen mielipide on kuitenkin kaikilla palstoilla ollut, ettei loukkaantumiselle saa antaa merkittävää arvoa tuomioita jaettaessa.

Kaukalossa se ei vaikuta nykyään enää tuomioihin millään tapaa, jos kirjan mukaan mentäisiin. Sen sijaan kurinpidossa seuraus vaikuttaa edelleen koventavana tekijänä.

Ja olen eri mieltä kaikista palstoista. Melkein yhtä usein kuulee argumenttia, jonka mukaan telojan tulisi olla sivussa yhtä pitkään kuin telottukin. Kaksi todellista äärinäkemystä on äänessä. Todellisuus ja reilu käytäntö on sekoitus tekoa ja seurausta. Ihan niin kuin oikeassakin oikeuslaitoksessa.

1 tykkäys

No joo periaatteessa näin, mutta säännöissä sanotaan kuitenkin ison rangaistuksen määräytymisestä, että tuomitaan jos piittaamattomasti vaarantaa toisen pelaajan. Ja vaarantaminen mielestäni todentuu vedenpitävästi siinä kun pelaaja loukkaantuu. Toki ei saa olla määräävä tekijä yksistään. Mutta näin yleisesti oma mielipide säännön hengestä on se, että kun pelaaja seurauksena loukkaantuu tulee tuo kohta automaattisesti täytettyä.

1 tykkäys

Tuomareillahan on myös ns casebook sääntökirjan lisäksi, jossa on tukea sääntötulkintoihin. Sitä en muista/tiedä mitä siellä nykyään näistä sanotaan.
Edit: tarkistin casebookista, ei erikseen mainintaa loukkantumisista vaikuttimena ainakaan näin nopeasti vilkaistuna. Että mun mielipide vaan.

Rautakorpikin vertaa Mäntylän tilanteeseen.

Edit. Eipä taida tuoda lisäarvoa Jatkoajan juttuun. Meni täysin ohi, vaikka yritin katsoa, oliko Rautakorven kommentit.

1 tykkäys

Minun mielestä Rissanen turhaan tuuppaa kohti laitaa. Huonostihan tossa ois voinu käydä. Ei tuo mikään törkein kumminkaan ole. 2-3 peliä kuten Mäntyläkin sai.

Vastustajan kunnioitus… Sitä ei ollu Mäntylällä, Kukkosella tai Rissasella. Siitä pitäs lyyä suurempaa rangaistusta.

11 tykkäystä

Jos ei olisi loukkaantunut, niin olisi voinut riittää 2+10 tai 5+20. Nyt kun loukkaantui, niin pelikieltoa on tultava. Minun mielestäni.

1 tykkäys

2 ilman Mäntylälisää
Isoin ihme kun ei mitään pelissä annettu mutta tuomarit antoi pelin jatkua pitkään kun Kalpa maali pois paikaltaan eli ei yllätä

Työntää vauhtia käsillä.
Lyhyesti tuomio on, kun kerran Moilanen loukkaantui niin 3-5 peliä

Jatkoajassa axe kirjoittanut tänään klo:09.11 näin:

Viime viikkojen vakiintuneen linjan mukaan mennään. Tappara-pelaaja telottu väärällä taklauksella, ei silti aihetta viedä edes kurinpitoon.

Eli meni niinkuin arvelinkin eilen. Kyllä taklattavalla on iso vastuu myös ja nyt Moilanen sai maksaa isoa hintaa hölmöilystään.

Se on sinun näkemys ja minun näkemys on tästä keisistä saadaan lisää täytettä palstan ketjuun Tapparaan kohdistuneet tuomarivirheet. Näin myös Jatkoajan axe on ilmeisesti päätöksen kokenut.

4 tykkäystä

Onhan tämä kammottavaa touhua, jos tätä ei edes kurinpidon tutkittavaksi viedä. Sitä en lähde arvioimaan kuinka paljon pitäisi pelikieltoa antaa.

1 tykkäys

Tuosta voi tehdä kaksi tulkintaa. Joko se on turhautuneen kirjoittajan spekulaatiota tai sisäpiiritietoa, jota sitäkin @axe’lla piisaa. Ei saisi olla noin monitulkintainen.

Kyllä nyt alkaa menemään jo kurinpito ihon alle. Kolmas päivänselvä tilanne, josta olisi pitänyt pelikieltoa tulla. Yläselästä vauhdit puolitoista metriä ennen laitaa ja Moilaselle ilmiselvä aivotärähdys. Mikä se linja noissa on? Voiko aina tehdä samalla tavalla?

Voi tehdä jos on oikea paita päällä. Jos teet törkeesti niin saatetaan joutua laittaan yks peli.

Minun ja koko liigan kurinpidon käsitys ja monen muunkin. Niin Moilanen kuin Malinen itse söhläsi. Toki itseään saa lohdutella kaiken maailman salaliitoilla, mutta fakta näyttää olevan se, ettei taklattava varaudu tilanteeseen yhtään.

Toivottavasti tilanteet opettavat ja ollaan jatkossa enempi hereillä kaukalossa.

1 tykkäys