Kärppien O. Osalan laitataklaus Ilveksen O. Laaksoseen 23.03.2019

Osala antaa käsillään Ilvekselle vauhtia ja kupoli kolisee pitkin laitaa. Ei mahdu minun käsitykseeni kovasta jääkiekosta. Ilvekselle on todennäköisesti tullut vähintään joku aivotärähdyksen muoto.

Rangaitusaparaatti arpoo ainakin 6.

2 tykkäystä

En tiedä onko jo sanottu, mutta mun mielestä Osala on menossa vain vaihtoon :smiley: 4-5 peliä tulee.

2 tykkäystä

En ymmärrä miten tässä ei voi nähdä rikettä? Mailalla melkein niskasta pää pleksiin.
Toivottavasti osala pelaa vasta ensi kaudella…

2 tykkäystä

Niin tarkennan, että tottakai siinä on rike, mutta siinä ei pitäisi olla. Se on jääkiekon perustilanne, joissa nykyään vaan sattuu liian usein.

Ei nyt liity yksinään tähän tapaukseen.

Kun kroppa on kunnossa ja olet pelivalmiina jatkuvasti kentällä ollessasi, niin mitä luultavammin tästä tilanteesta ei olisi loukkaantumista tullut. Tämänkaltaisia tilanteita näkee aika usein ja usein taklattava ottaa nämä tilanteet vastaan käsillään/yläkropallaan laitaa vasten ja loukkaantumisilta vältytään.

@axe voi olla, että minulla on vääristynyt mielikuva, mutta aika usein tämänkaltaisissa tilanteissa vastaanottava pelaaja on nuori.

2 tykkäystä

En minä osaa tuossa Osalan taklauksessa nähdä mitään 5+pelin arvoista törkeyttä, mitä palstoilla tuntuu osa jengistä huutavan.

Kyllä, pelikiellon paikka tuo on. Osala tulee tilanteeseen nähden lähinnä Laaksosen numerot, vaikka taklaus itsessään hieman takaviistosta kyljen puolelle osuukin. Oletettavasti Laaksonen ei lainkaan huomannut Osalaa ennen taklausta. Kaiken järjen mukaan Osalalla oli aikaa huomata Laaksosen haavoittuva asento tämän seistessä laidasta irti. Osin kokoerosta, osin Osalan käyttämästä voimasta johtuen Laaksonen lensi rumasti laitaan. Toivottavasti miehelle ei pahasti käynyt, ihan riittämiin on nuori mies jo tällä kaudella osumaa ottanut.

Tällä kaudella selästä taklaamiset / laitataklaukset ovat tuottaneet pitkälti pelin tai parin tuomioita. 3 peliä on tuomio, mikä nähdäkseni suht. hyvin osuisi linjaan, jonka kurinpito on näistä tilanteista tällä kaudella luonut. Pidän Osalan taklausta mm. kovemman voiman vuoksi törkeämpänä kuin esim. Pajuniemen taklausta Fälthiin, joka kuukausi takaperin pari peliä toi Pajuniemelle (kurinpitopäätös Pajuniemi - Fälth -tilanteesta). En kuitenkaan näe Osalan taklausta niin törkeänä, että johonkin 5+ linjalle pitäisi lähteä, kun peilaa kauden aiempiin tuomioihin.

1 tykkäys

Se on juuri näin ennen taklattiin enemmän. Se on se kuuluisa taklattavan vastuu. Ville Nieminen on joskus sanonut että kukaan muu ei suojele sua kaukalossa kun sinä itse.

Paljon on vielä junnulla opittavaa, mutta ehkä jatkossa ei jää enää ihmetteleen omaa purkuaan puoli metriä irti laidasta.

1 tykkäys

Se jääkiekko, josta itse olen kiinnostunut, ei tarvitse tuollaista päätöntä rymistelyä mihinkään. Samoin puolestani voisi lopettaa puheet taklattavan vastuusta. Jatkuva varautuminen jyrän alle jäämisestä on aina pois jostain muusta, yleensä taitokiekosta.

Mutta toki, onhan joillekin katsojille ralliautoilussakin kohokohta, kun tulee kaato tai ajetaan puuhun.

3 tykkäystä

Joku osa seuraajista vaan silti tuntuu toivovan paluuta - jos ei nyt ehkä ihan sitten 70-luvun sikailuun niin ainakin 80 -luvulle/ 90-luvun alkupuolelle. Mitä enemmän “ajetaan” vastustajia ja mitä enemmän hanskat tippuu, niin sen parempi.

Minua eivät nuo jutut kiinnosta lainkaan.
Nopeavauhtinen taitokiekko on se, mitä haluan nähdä.

4 tykkäystä

Kuulut enemmistöön. Se on myös jääkiekosta pikku hiljaa poistuva elementti. Toki tuo keskustelu tulee aina esille, kun entiset kiekkomiehet keskustelee, kuinka ennen pelaajat olivat valmiimpia juuri tällaiseen peliin. Siinä samassa kuitenkin luistelu & vauhti on noussut lajissa melkoisesti siitä, mitä se aikaisemmin oli. Toki, kun itse ei ole ikinä pelannut oikeasti niin eihän noista touhuista silleen mitään tiedä, mutta minun jääkiekossani ei taklauksille ole mitään muuta tarkoitusta kuin se, että kiekko voitetaan itselle.

Onhan Tapparassakin Ojamäki, joka osaa karvata ja pyrkii pelaamaan vastustajan mailaa - aina, kun se on mahdollista, myös kulmassa. Taklauspelaamista ei nähdä juurikaan häneltä eikä monelta muultakaan - ja miksi sitä pitäisi nähdäkään, kun vaihtoehto on paljon tehokkaampi.

4 tykkäystä

Jatkoajan palstalla joku ottanut kuvasarjan eri kuvakulmasta. Siitähän voi sitten vetää johtopäätöksiä tuliko numeroihin ja vetikö poikkarilla. Voi myös miettiä miten Laaksonen tuon pelasi, kuten @axe hienosti asiaa avasi.

3 tykkäystä

Kiekkoa ruukataan varsinkin tuollaisissa seisovissa tilanteissa suojata vartalolla niin, ettei vastutaja pääse kiekkoon. Onko niin, että se oikeuttaa vastustajaa tummoiseen tekoon? Jos niin on, niin sitten fine.

E: Jos ei ole, niin äläkää sitten puhuko tässäkään tapauksessa taklattavan vastuusta. On niin helekutin muodikas termi, että…

6 tykkäystä

Eihän se oikeuttanut, koska sai 5+20min laitataklauksesta.

2 tykkäystä

Ei tietty oikeuta, mutta eihän Laaksonen millään tavalla edes ajattele että taklaus voi tulla. Teko oli väärä, mutta enemmän olen huolissaan, kun noi tilanteet pelataan löysästi eikä edes ajatella että joku tulee iholle. Kuten @axe mainitsi niin vielä muutama vuosi sitten noissa tilanteissa ajettiin aina loppuun. Silloin vaan pelaajat veti kropan tiukaks tai liimas itsensä laitaan, eikä tuolla vedelty velttona kulmissa kiekon kanssa.

3 tykkäystä

Osala on ehkä liigan vahvin pelaaja. Siinä jää keskimäärin joka ukko jalkoihin, kun aletaan vääntämään. Se ei ole Osalan vika, kunhan pelaa puhtaasti.

1 tykkäys

Kyllä. Osalan teon tuomitsen silti jyrkästi, koska nostaa kädet niskaan ja painaa taklattavan yläkroppaa eteenpäin. Törkeä temppu.

2 tykkäystä

Mitä toi “oman purkunsa ihmettely” on?

Kärppien sivuilla olevassa otteluraportissa asia sivuutetaan hämmentävällä tavalla: “Ilvekselle tuli mahdollisuus jauhaa viisi minuuttia yhtäjaksoista ylivoimaa, kun Oskar Osala komennettiin suihkun puolelle. Kärppien alivoima oli tänään lyömättömässä iskussa…”

Osala ei siis tehnyt mitään väärää, hänet vaan jostain syystä komennettiin suihkun puolelle :sunglasses:

1 tykkäys

Eikö olekin ärsyttävää miten koko organisaatio on samoilla linjoilla ja yhtä siirappisia vastauksia ja kirjoituksia mairealla virneellä varustettuna. Ei purnata medialle vaan tehdään sitä omaa juttua. Vastustaja keskittyy antamaan haastattelua jo varmaan kotiliedelle, siitä miten on kaltoin kohdeltu tai miten voittoa tehdään nykyliigassa. Pääsyt varmaan unohtumaan että siellä on ottelusarja käynnissä.
Taklaus ei ollut ehkä rumin mitä on nähty, mutta ei siinä vastustajaa kunnioiteta yhtään. Pelin verran varmaan tulee kieltoa. Laaksonen huonossa positiossa laitaan nähden ja kevyt kaveri, Osala tulee pimeestä kulmasta, jolloin ei voi varautua yhtään tulevaan taklaukseen. Mielestäni Osala olisi myös voinut jättää kokonaan taklaamatta.

3 tykkäystä