Karri Kivi - Ilveksen päävalmentaja 2016-2019

Oikeesti parin pelaajan jäähyt ja siitä aiheutuneet penkit hyvä syy vaihtaa valmentajaa?

Liekköhän tarkoittaa kevään pelejä? Vaan eikö Ilves pelannut hyvän harjoituskauden ja odotukset oli sitä kautta hyvät?

1 tykkäys

Ei tietenkään ole, mutta noista tilanne kärjistyi. Lepaus kitisi haastattelussa, että Kivi ei suostu hänen kanssaan keskustelemaan ja kertomaan viltityksen syytä. Kolumneissa kirjoitettiin myös, että case Lepauksen takia valmennusjohto olisi ottanut yhteen pelaajien edessä. Oikea syy erotukselle oli 8 tappioo 10 ottelun putkessa (7 liigapeliä + 3 viimestä harkkapeliä). Ja joo, Ilves voitti TRE Cupin, mutta viimeiset 3 valmistelevaa harkkapeliä oli aivan kuraa.

Karri Kivi teki hyvää duunia Ilveksessä 3 kautta. Oli hyvä keulakuva uskottavuuden palauttamisessa. Totes itse taannoin, että 3v on valmentajalle maksimi kesto projektin pituudelle. Näimpä, neljäs kausi oli liikaa, ikävä kyllä.

Ja Kiven kohdalla tällä viitattaisiin puolivälieriin Kärppiä vastaan? Siitä nyt en saa mitään hirveää painolastia Kivelle, kun miettii lähtökohtia. Ei haastaja joka kausi voi haastaa tosissaan puolivälierissä rs-voittajaa, kuten Kiven Ilves teki Tapparalle 2016-17, tai toki voi mutta realistista se ei ole.

Kesän pelit kiakon puolellajoo muistaakseni ainakin meni ihan hyvin. Ehkä tähän saamme vahvistuksen @Montreal22?

1 tykkäys

Niin itselläkin on semmoiset muistikuvat, että Ilves pelasi hyvän harjoituskauden ja sai sitä kautta tuota suosikin viittaa jossakin ennakoissa. En sitten tiiä, oliko näin. Ei jaksa tarkistaa.

1 tykkäys

Kiven johdolla reenipelit: Ilves - Tappara 7-2, Ilves - HIFK 6-4, Ilves - HPK 5-2, TPS - Ilves 3-2, Jukurit - Ilves 2-5 ja Ilves - Ässät 2-3 jatkoajalla. Joten kyllähän tuossa ihan hyvin tosiaan meni. Tuo varmaan vahvisti joidenkin silmissä Ilveksen mahdollisuuksia, mutta kyllä se siemen taidettiin osaltaan kylvää myös HPK:n mestaruuden myötä. Haluttiin nähdä uusi yllätys, kun monta kautta putkeen oli kirottu, että aina Tappara tai Kärpät.

Ikinähän ei saada tietää, olisko Kiven kanssa kurssi kääntynyt, mutta tuntuu että ongelmista puhuttiin vasta potkujen hetkellä. Toki useat tappiot tuo ongelmia, mutta yhtäkkiä Kiven johtamistavoissa olikin ongelmia, joista itse en ollut kuullutkaan.

1 tykkäys

Ässät ja HPK tosiaan tuohon on yltänyt kunnon hurmoksella. Joskus näin nyt sattuu mikä sinänsä on ihan hyvä asia.

Itse uskon, että keväällä tulee Ilvekselle ongelmia. Karri Kivi on taktinen valmentaja ja en usko Myrrän pystyvän samaan suorituksiin.

2 tykkäystä

Hurmoksella toki, mutta HPK:lla silti erilainen tarina taustalla ja mestaruus perustui kuitenkin kovaan työhön ja pitkäjänteisyyteen. Ässillä enemmän tähdenlento, joka huipensi jo vähän luovutetun kauden.

Itse en pysty ajattelemaan vielä keväälle, tuleeko ongelmia Myrrän kanssa, mitä ei olisi tullut Kiven kanssa. Toki näinkin voi olla. Lähinnä itse ajattelen tätä hetkeä ja sitä kuinka Kivi teki yhtäkkiä paljon asioita johtamisessaan väärin, ja tämä oli potkujen myötä kaikille itsestäänselvyys. Ei tippaakaan pois Myrrältä, mutta kyllähän siellä on pointteja, jotka osaltaan selittävät etenkin tulosten valossa parantuneita peliesityksiä.

1 tykkäys

Kirjoitin aiemmin:

Mutta et huoltasi ainakaan tänne kantanut noista Ilveksen heikoista reenipeleistä. Ja tuloksellisestihan ne oli hyviä. Eikä ikinä kannata liikaa vetää johtopäätöksiä reenipeleistä, kun niistä ei pisteen pistettä saa. Tappara voitti kauden avauksessa Ilveksen maalilla, joten ei se nyt ainakaan mikään ihan katastrofi pelinä varmaan ollut.

Saattaapi tullakin. Se nähdään sitten keväällä. Mutta käsittääkseni jo Kiven aikaan taktiikkapuolesta vastasi suurelta osin Olli Salo. Että itse en ainakaan ole huolissani siitä, että Ilves jotenkin taktisesti nuukahtaisi keväälläkään. Materiaalin riittämättömyys ja joukkueen nuoruus/kokemattomuus omasta mielestäni kevättä ajattelen on se Ilveksen akilleen kantapää.

3 tykkäystä

On se kyllä outo homma, miten aina joku muu kuin päävalmentaja vastaa taktisista asioista silloin, kun homma toimii. Annas olla, kun ei toimikaan niin saadaan taas yks poispotkittu PÄÄvalmentaja liigahistoriaan. Jos Karri ei vastannut taktiikasta, niin olisko silloin pitänyt potkia pois se joka vastasi? Vai eikö Karri antanut pelaajien johtaa joukkuetta, jos kerran pelaajan penkityksestä alkoi koko joukkueen protesti?

Karri on todistetusti tullut toimeen nimenomaan nuorten pelaajien kanssa, joka ei mitenkään itsestäänselvä asia ole kenellekään valmentajalle, joten hieman tuntuu oudolta, että nyt yhtäkkiä hänestä olisikin tullut despootti jäärä joka ei ymmärrä milleniaalien juttuja.

Mitenkäänhän sitä ei voi jälkikäteen tietää, olisiko peli auennut Karrinkin kanssa. Mutta sen mä vaan sanon, että jos alkukauden sekoilu on johtunut valmentajan naamasta, niin Ilveksen pelaajista ei monenkaan kannata edes mennä yrittämään NHL:ään. Siellä nimittäin heitetään pelaajat surutta luiskaan jos naama ei miellytä valmentajaa.

9 tykkäystä

Aamen. Suomi on muuten jääkiekkomaista ainokainen siinä asiassa, että me olemme jopa poikkeuksellisen valmentajakeskeinen porukka. Valmentajille täällä on sekä haastetta että poikkeuksellista gloriaa tarjolla menestyksen hetkellä. Muualla kiekkomaailmassa valmentaja on aika vahva persoona ja hän saa tehdä aika paljon enemmän kuin täällä. Pelaajien vastuu on muualla suurempi ja täten pelaajat saavat myös enemmän media-aikaa. Suomi tekee mielenkiintoisen poikkeuksen valmentajakeskeisyydessään.

1 tykkäys

Karri saunoo monta tuntia päivässä ja samalla mietti “muovikohellusta”

3 tykkäystä

Karri Kivi on otsikoissa jälleen:

– Olen miettinyt, voiko päävalmentajuus päättyä koskaan hyvin. Jos tulee mestaruuksia, odotukset kasvavat entistä kovemmiksi. On paikka mikä tahansa, homma ei ole ikinä pelkkää ratiritirallaa. Kaikki haluaisivat tehdä tätä, jos päivät olisivat pelkkää auringonpaistetta.

Ellei ole valmis kohtaamaan varjopuolia, on syytä etsiä toinen työ.

– Jos tykkää nimenomaan jääkiekosta, lajin parista löytyy paljon turvallisiakin hommia. En suosittele päävalmentajuutta kenellekään, mutta minä tykkään siitä, Kivi painottaa.

4 tykkäystä

Olen antanut itselleni kertoa että raumalaiset ja porilaiset ovat rakkaita vihollisia keskenään. K.Kivellä on Ässätaustaa ja olisiko jäänyt jotain katkeruutta siltä ajalta Rauman suuntaan?
Ei ole paskin kommentaattori mutta ei toptenissäkään.

Myös minä renkkasin sitä vihreää nappia turhaan.
Ping @Miksa

4 tykkäystä

Ei edelleenkään ole Ilves potkujen jälkeen saanut valmennuspestiä mistään. Mistä se kertoo? Kuitenkin on ihan hyviä meriittejä valmentajan CV:ssä. Kiekkomaailmassa on pienet piirit. Ei ehkä maailman helpoin persoona. Ilveksessä taisi olla jossain kohtaa ongelmia sekä pelaajiston, että seurajohdon kanssa.

Palaisiko nostamaan Ässät jossain vaiheessa takaisin kultakantaan. Kyllä töitä vielä löytyy, kun korona hellittää.

1 tykkäys

Olisko se Kiven kommentointi kuitenkin enemmän perustunut siihen, mitä kentällä tapahtui? Lukko pelasi eilen tasoonsa nähden tosi heikon pelin, ja sen Karrikin näki.

Katkeruutta Raumalle, koska on valmentanut porissa?? Ei nämä tyypit mitään lapsia sentään ole…

12 tykkäystä

Löytyy löytyy.
Minä odotan kovasti koska kaksi Ilveksien reviirillä pyörivää herraa löytää toisensa.
Heikki Silvennoinen ja Karri Kivi.

2 tykkäystä