Niin jos Tappara aikoo pysyä huipulla ja jopa Euroopan kärjessä. Silloin valmentajan pitää olla parasta mahdollista mitä saatavilla on. Suomalaisista mieleen tulee Jaloset, Tapola, Hölö Niemelä. Loput on sitten jo ei niin varmoja nimiä. Myös ulkomailta kannattaa edelleenkin katsoa menestyneitä valmentajia.Kanadan, Tsekin ja Ruotsin suunnasta. Kuten aiemmin olen maininnut mm. Tsekeissä voisi olla mielenkiintoinen menestynyt koutsi Zdenek Motak. Menestystä ja mestaruuksia on miehellä.
Mun mielestä Hölö ei sovellu, jos Tappara haluaa loogisen jatkumon. Ainakaan tuolla pelitavalla, minkä nimeen Hölö vannoo tällä hetkellä. Tapola Sveitsin vuosiensa jälkeen olis loogisin valinta suomalaisista, perässä Kojo Jalonen. Sitten varmaan Jukka Jalonen.
Ulkomaalaisia ei kannata poissulkea missään nimessä.
Unohdit listalta Tommi ‘Toma’ Miettisen jonka olet itse nostanut esiin moneen otteeseen täällä ![]()
Ah, totta. Tommi ”Toma” Miettinen, loistavaa työtä KalPassa ja oli lähellä laittaa SaiPan lauluun. Olisi itseoikeutettu ykkönen, mutta sopimuksensa päättyessä päässee valitseen vapaasti seuraavan työnantajan ja sekasortoinen Tappara tuskin pystyy kilpaileen.
Kannattanee kuitenkin kokeilla ja tarjota se kuuluisa mottipäinen jos vaikka tarttuisikin.
Maailmasta ei löydy sellaista summaa rahaa, mitä ei kannattaisi sijoittaa Tommi ”Toma” Miettiseen. Olis heti selkeä pelitapa, johon nojata vaikeillakin hetkillä, ja runkosarja olis rallattelua voitosta voittoon. Pudotuspeleissä Toma vasta onkin saanut hampaansa esiin. Ainoa riski tuossa olisi, että Tapparan ylivoima veis mielenkiinnon koko sarjasta.
Toivottavasti se on sarkasmia. Toma ei ole saavuttanut mitään koskaan valmentajana.
Olen kanssasi eri mieltä. Ja tähän voisi laittaa vielä, että merkittävällä tavalla eri mieltä. Otetaan tämä kolmena pointtina:
- Mielestäni väite, että olemme ajeneet kaksi kautta sisään toimimatonta konseptia on täysi valhe. Viime kausi päättyi toimimattomalla konseptilla mestaruuteen ja tämä kausi päättyy heikoimmillaan puolivälieriin.
- Tappara on jo reagoinut joukkuen kokoamiseen liittyviin virheisiin sekä haasteisiin; urheilujohtaja ei jatka strategian eteenpäin viejänä.
- Grönborgin sopimus on kallis ja se päättyy joka tapauksessa ensi kauden jälkeen. Vaikka ensi kausikin menisi Tapparalta ohisektoriin, niin isossa kuvassa kaksi heikompaa kautta melkein 12 vuoden dominoinnin jälkeen ei ole sellainen tilanne, jossa organisaation pitäisi hyppiä seinille.
Tapparan pitkäaikainen vahvuus on ollut pitkäjänteinen työ. Meillä ei ole vaihdettu toimihenkilöitä potkujen kautta, vaan heidän sopimuksensa on jätetty uusimatta. Tapparan koko toiminta on perustunut muutoksille, jotka tehdään hallitusti ja järkevästi, mutta ennen kaikkea pitkäjänteisesti.
Tappara on tiedottanut itse, että Grönborgin palkkauksella haetaan seuraavaa huippua ja erilaista identiteettiä. Grönborg on ihan palkattu Tapparaan tekemään muutosta ja hän on siitä hyvin tietoinen. Jos organisaatio on itse tilanteessa, että se ajattelee muutoksen olevan huonompaan, niin pikapaluu vanhaan on lyhytjänteisyyttä.
Eihän Tapola kai ole edes saanut potkuja vielä?
Viime kausi päättyi mestaruuteen, mutta ei enää Grönborgin pelikirjalla. Kuin osittain. Tappara veti isosti liinoja kiinni pudotuspeleissä ja tiivisti viisikkoaan.
Tällä kaudella Tapparan peli onkin sitten ollut todella hidasta. Johtuen siitä, että peli on organisoitu heikohkosti. Nopeutta on vaikea luoda, jos kiekko ei liiku laadukkaasti ja organisoidusti.
John Tortorella vapautui juuri.. ![]()
‘Torts’ pitäis kenties huolen että pysytään lehtien otsikoissa.
Runkosarja voitettiin täysin Grönborgin pelikirjalla, pleijareissa sitten tietty viilattiin peliä tiiviimmäksi kuten kaikki tekevät.
Siis miten nää sun viestit pitäis ymmärtää? Toisaalta kritisoit Grönborgia siitä, että viime kaudella osas säätää pelitapaa pudotuspeleissä ja voitti mestaruuden mutta toisaalta kritisoit siitä, että tällä kaudella ei oo osannu säätää pelitapaa järkevämmäks?
Niin kun täällä on ilmeisesti kuvitelma, että peli on nopeutunut Grönborgin aikana. Ei ole. Nyt ollaan hänen aikansa toisella kaudella ja peli on hitaampaa kuin Tapolan aikana koskaan.
Jos Grönborg maltillistaisi pelitapaa, niin peli nopeutuisi.
Eikö ole kummallinen juttu.
On kummallinen juttu. Mutta miksi ihmeessä pelille enää mitään tekisi, kun olisi parempi olla jo laulukuorossa?
Tapparan peli on myös nyt tiiviimpää, kuin runkosarjassa, aika paljonkin. Materiaali on viime kautta heikompi. Grönborgin kanssa pelataan pidempää peliä, ei yhtä kautta koskevaa.
Mun mielestä lähinnä kummallista on se, että löydät kritisoitavaa molemmista tavoista mitä Grönborg on tehnyt. Tällä kaudellahan Grönborgilla on vielä mahdollisuus säätää pelitapaa ja voittaa mestaruus tai mennä tällä sählingillä mestaruuteen asti.
Paskaa se peli on ollut en sitä sano mutta järjetöntä tuoda jotenkin huonona asiana se esiin, että viime kaudella pudotuspeleissä otettiin vähän vauhtia pois, järkevöitettiin peliä ja voitettiin mestaruus. Tuohan oli suorastaan neroutta.
Aamen. Joku voisi todeta näin
Mutta mitäs teet nyt, kun peli on helvetin hidasta ja ei saada mitään aikaseks? Ei voida ainakaan hidastaa peliä entisestään. Taitaa olla Rikun kikkakirjasta sivut käytetty.
Ei peliä pidäkään hidastaa. Vaan maltillistaa prässiä, tiiviimpi viisikko ja organisoida mm. hyökkäyspelaaminen.
Peli nopeutuu.
Miten niin ei saada mitään aikaiseksi? Kauhea rutina yhdestä nollapelistä, kuten oli K-Espootakin vastaan. Sitten naurettiinkin seuraavassa pelissä, kuinka kaikki menee Rimpiselle. Luulis että Tapparan kannattajat, jos joku Suomessa, on tottunut pudotuspeleihin mutta väärässä oon. Ainakin osa porukkaa.
Ja aivan naurettavaa tämä ketjukin. Mestarivalmentaja, sopimuksessa vielä ensi kausi ja täällä spekuloidaan hirveää vauhtia, kun viimeisimmän mestaruuden 40-vuotisjuhliaan viettänyt naapuri voittaa yhden pelin. Itse lopetan tän ketjun nostelun kyllä tähän. UGH.