Meni Cyberpunk viidennen kerran läpi ja edelleen oli kyllä nautittava pelikerta. OLED + RT Pathtracing + HDR kyllä kieltämättä oli kermana kakun päällä, mutta graafisen herkun lisäksi tässä on hahmoanimaatioista lähtien tehty kaikki niin rakkaudella, ettei kukaan muu pääse edes lähelle, 4 vuotta myöhemminkään. Ja tarina koskettaa edelleen.
516h tullut tuota pelattua, enää en melkein aloita kuudetta kertaa ennen kuin jatko-osa julkaistaan. Ehkä.
Mulla taitaa olla 5:s menossa. On kyllä huvittavaa miten mieli muuttu sen pelin kanssa. Kirosin sen ja CDPR:n ihan alimpaan helvettiin kun se tuli ulos, pelasin sen läpi heti julkasu viikolla. Lisärin julkasun jälkeen päätin sit pelata uusiks ja sen jälkeen se on aika pikaseen tahtiin pompannu rehellisesti sanottuna listoilla kaikkien aikojen peliksi. Nykyään ei oikein jaksa mikään peli kiinnostaa ja meen mieluummin vaikka juoksumatolle kun tuhlaan aikaani nykypeleihin mutta CB on kyllä ihan poikkeus. Siitä ei vaan saa ikinä tarpeekseen. Mulla olis vieläkin pari eri loppua pelaamatta mutta ei varmasti tule ikinä pelattua kun en vaan halua tehdä niitä ratkasuja millä ne näkis :).
Sinällään jännä peli että se ei oo juonellisesti niin “pitkä”, mutta leveyttä riittää jos sitä ei juokse läpi. Juoni, tunnelma, hahmot, pelimaailma, tehtävät …kaikki on ihan täyttä 10:iä. Kuten sanoit jos sen lyö vielä kovan koneen päähän että saa RT ja pathracingin sekä kunnon OLEDIN niin terve. Välistä jää katteleen vaan maisemia kun on niin komeeta.
Kovasti itse lisää sisältöä kaipaisin, miettii jos olis vaikka samanlainen määrä tehtävää kun Witcher 3:ssa. Harmi ettei, mutta näillä mennään jos nyt ei mitään ihan älyttömiä ulos enää tule. Huhuahan ollu että jotain isompaakin vielä siihen julkastaan vaikka CDPR jo yli vuosi sitten sano että tämä oli tässä.
Ite en pystyny tota pelaa pleikalla ku ads senssiä ei pysty muuttaan. Se on niin hemmetin nopee et osunu ees kehenkää. Kaapissa toi mulla venaa jos ne osais lisätä sen, mutta tuskin on tulossa.
1980- ja 1990-lukujen nuorten mielenmaisemaan kuuluneista äänistä voi nauttia Tampereen Kalevassa. Sammonkadulla sijaitsevan kerrostalon kellarista löytyy Koneet.net-retroluola, joka on pyhitetty vuosien 1979–1999 populaarikulttuurille.
Koneet.net onkin retropelien aarreaitta. Tilan pelipuolelta löytyvät esimerkiksi Commodore, Amiga ja varhaiset pc-pelit. Commodorea voi pelata tavallisen joystickin lisäksi käsikranaattia muistuttavalla ohjaimella.
Tilan toinen puoli on pyhitetty viihteelle. Seinää koristaa Cobra-elokuvajuliste, ja paraatipaikalla seisoo Suomen suurin kuvaputkitelevisio, jonka kuvasuhde on 4:3. ”Se löytyi Tapola-yhtiön palaverihuoneesta.”
Osa tavaroista on nykyään kalliita keräilyharvinaisuuksia. Salmijärvi ei kuitenkaan halua piilottaa niitä vitriineihin. ”Aikanaan nämä ovat olleet kuluttajakäyttöön tehtyjä sarjatuotteita. Eivät ne ole mitään taidedesignia.”
Salmijärvi korostaa, että Koneet.net-retrokellari ei ole museo. Hän on satsannut paljon tilan viihtyisyyteen ja siisteyteen. ”Kaikkeen saa koskea ja kaikkea saa käyttää.
Koneet.net
Retrokellari Kalevassa, osoitteessa Sammonkatu 8.
Erikoistunut vuosien 1979–1999 peleihin ja viihteeseen.
Tilaan mahtuu enintään 14 henkilöä. Kokouspöydän äärelle mahtuu 8–10 henkilöä ja leffanurkkaan 4–5 katsojaa.
Juuso Salmijärvi opastaa koneiden käytössä varausvuoron alussa.
Aijai, juhannuksen tienoilla pääsee taas hortoilemaan paskat housussa avaruusaluksem käytävillä kun System Shock 2: 25th Anniversary Remaster julkaistaan!
Jos ensimmäisen osan remaster on pelaamatta niin suosittelen kaikille jännityksen nälkäisille, luulisi iskevän ainakin Dead Spacen faneihin.
Pelinä ekan osan remaster on yllättävän moderni, ja oman aikakautensa mestariteos.
E: ykkösosan reMAKE eli isommin päivitetty uusioversio PC:lle alessa GoGissa ja Steamissa:
Tuppaa oleen aika kalliita noi rog allyt. Hinnan puolesta päätyisin Switch 2, varsinkin kun on saanut grafiikka päivityksen. Toki ei pärjää Asuksen tehoihin, ja jos mieltymys on sellaisiin peleihin mitkä ei Nintendolta löydy.
Game pass taas puoltaa Asukseen, äkkiä kuroo hintaeroa kiinni, varsinkin jos löytyy jo ennestään.
Kiinnostava tuote kyllä. Gamepass Pc 12e/kk. Sillä olen mennyt. Jos lähtee esim. mökkeileen niin siellä paljon muuta tekemistä kun pelailla. Eli ei lähde ostoskoriin tämä.
Tjoo itellä PS5, kattelen tätä Xboxin kesäjulkasustriimiä. Niin näyttivät esim Gears of Waria joka tulee cross play ja näytti tulevan myös PS5. Microsoft älynnyt että tehdään rahaa eikä tehdä sitä yksinoikeudella (Gamepass Xboxilla ja muut saa maksaa “täyden” hinnan pelistä).
Olen miettinyt että nappaisin PS+ uusiksi, ei ole kohta vuoteen ollut, saas nähdä otanko, ei oikein ollut katetta sille lähivuosina (70e vuosi).