Koulutus ja opiskelu

En halua varsinaisesti keskustella tästä sen enempää - saati selventää kenellekään asiaa. Ymmärrän, että seuraava viesti tulee herättämään kysymyksiä (mallia miksi), mutta jätetään se pohdinta yhteisellä sopimuksella tämän ulkopuolelle.

Olen aikaisemmin kertonut, että opiskelu on kulkenut minulla vuodesta 2008 alkaen täysin omia uriaan. Semmosta päämäärätöntä viskomista tyhjyyteen - jos laskee tätä 2008 alkanutta ajanjaksoa niin tuosta ajanjaksosta olen ollut palkkatöissä ensin vuodesta 2012 vuoteen 2015 ja seuraavan kerran 2017-2022. En siis oikeastaan ole opiskellut asian varsinaisessa merkityksessä koko tutkintoaikanani ollenkaan. Sen syihin en nyt tässä lähde.

Minulle on jäänyt kuitenkin tuolta vuodelta 2008 pari juttua hampaankoloon. Jäänyt hampaankoloon isosti - niin paljon, että ne asiat vaan palaavat mieleen aina uudestaan. Minä olin tottunut lukiossa siihen, että saan ilman mitään työtä asian eteen juuri sen, mitä haluan. Tuolloin pääsykokeissa - en lukenut, en valmistautunut. Menin tasan yhteen kokeeseen (joka on nykypäivänä aivan täyttä idiootin hommaa) ja oletin pääseväni sisään. Ensin tuli viesti “tervetuloa uudestaan ensi vuonna” kokeeseen. Masennuin, hain työpaikan ja olin valmis työelämään vuodeksi. Sitten tuli peruutuspaikka - ja minä pääsin kuin pääsinkin opiskelemaan. Peruutuspaikalta. Se oli katastrofi - se ei sopinut laiskalle kasille lainkaan. Minähän olen niin helvetin hyvä - kyllä minun pitää saada opintopaikka ihan suoraan. No menin kuitenkin opiskelemaan, mutta ne ekat vuodet - yhtä sekoilua. Koin itseni surkeaksi - en välttämättä ollut sitä, mutta se nujersi ja nakersi.

2010, 2011 & 2012 hain joka kerta yhteishaussa - mm. kauppatieteisiin ja tradenomia. En kuitenkaan millään kertaa jaksanut nähdä asian eteen mitään vaivaa. Kävin pääsykokeissa, mutta en vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miksi. Itselle todistelua jostakin. No tietenkään mikään näistä ovista ei auennut, koska en tehnyt mitään asian eteen. Surullista ja hauskaa samassa setissä.

Viime vuonna - muutaman hyvän työkaverin avulla - jotenkin minulla avautui lukko päässä. Harvoin tulee niitä oikeita “ahaa”-fiiliksiä. Nyt niitä tuli kuin konepistoolilla ampuen - ymmärsin mitä, miten & miksi ja mitä minun pitää tehdä. Jotain, mitä joku ymmärtää paljon aikaisemmin kuin minä. Tsadaa ja sain opinto-oikeuteni takaisin, palasin opiskelemaan. Nyt asiat liikkuvat, kehittyvät ja etenevät, mutta tuo pääsykoejuttu - ei hitto se on vieläkin mun alitajunnassa. Näinpä hain pariakin pääsykoetta - itse asiassa kolmea. Ensimmäinen osoittautui aivan liian vaikeaksi - sain muutaman hassun pisteen ja jäin kauaksi opiskelupaikasta. Nyt hyväksyin sen - tämä on ok, mulla ei tähän juttuun riitä. Sitten hain vielä toista ja kolmatta - en voi sanoa valmistautuneeni, mutta voin sanoa olleeni tosissani näiden hakukohteiden kanssa. Valmistauduin paremmin kuin koskaan, olin määrätietoinen. Ja nyt yksi trauma siirtyy käsiteltyjen astiaan, for good: minulle tarjottiin kahdesta eri pääsykokeesta opiskelupaikkaa. Toisen otan vastaan - riskilläkin, että nykyiset opintoni sekoavat.

Toiset aloittavat opiskelemaan kun ovat 18v. Minä aloitin opiskelemaan, kun olen 32v. Silti, päivääkään en vaihtaisi pois. Viimein.

8 tykkäystä

Onnittelut! Eikä tuosta kannata liikaa stressata - joskus opiskelut eivät natsaa, ja vaikka joku saattaa sitä paheksuakin, niin aina saa tehdä uusia valintoja. Minäkin aloitin nykyisessä paikassani 30-vuotiaana. Pelkäsin joutuvani keskelle kuritonta 18-vuotiaiden laumaa, mutta toisin kävi: kavereita on löytynyt, enkä ole edes ainoa tämän ikäinen saati sitten vanhin.

9 tykkäystä

Otan taas tähän teemaan kiinni, vaikka kohdeyleisöni ei varmaan olekaan täällä. Sen verran olen kuitenkin jo ehtinyt tätä touhuilla tälläkin palstalla, että voipa tarinan seuraavankin luvun jo kirjoittaa. Nyt kerrankin se tiivistelmä, jottei niitä edellisiä tekstimuureja tarvitse lukea uudestaan:

• opinnot alkuun 2008, saksan kieli pääaineena, motivaatio-ongelmia, ei ammatillista suuntaa
  • opinnot jäihin 2011, paluu 2015-17, kandidaatti valmiiksi - maisteriopinnot pl. gradu
  • opinnot jäihin 2017, paluu 2021, gradu työstöön
  • suunnitelmien korjaus 2022

Niin uskomatonta kuin se on niin sain kuin sainkin väkerrettyä graduani ison annoksen eteenpäin kesällä töiden ohella. Nyt olen siinä vaiheessa, että gradusta työstetään enää yksi versio, joka lähtee palautukseen.

Kesällä hain pedagogisiin opintoihin, koska jostain syystä olin viimein valmis hyväksymään jotain realiteetteja elämässä. Yksi tällainen realiteetti on se, että jos ikinä aion aloittaa sillä saksalla Suomessa jotakin niin se on joko kääntämistä tai opettamista. Kävi hienosti ja luvat tuli - nyt on alkanut mitä intensiivisen pedaopintojen vuosi. Ja näin tämä vuosi sitten myös menee ihan kokonaan.

Koska pidän itseäni jonkinlaisena realistina niin kyselin kokemuksia ja parikin opettajaa sanoi suoraan, että “tarvitset toisen kielen” tai sitten “luokanopettajan pätevyyden”, jos haluat työllistyä johonkin. Tein taas työtä käskettyä ja kas kas - no nyt on sitten ruotsi sivuaineena. Sen konkreettinen aloittaminen tosin menee nyt pedavuoden vuoksi aika pitkälle ensi vuoden puolelle.

Määrätietoista työtä on edessä paljon, mutta ekaa kertaa on oikeastaan hyvä fiilis tästä kaikesta. Minulla on ammatti kahden vuoden päästä. Siis tutkinto ja ammatti - jotain, josta olen haaveillut sen pienen koko elämäni, kun olen tuolla yliopistolla mennyt ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Vähän eteenpäin, vähän taaksepäin. Nyt tätä ei sitten pysäytä enää mikään :slight_smile:

Ja parasta tässä on se, että työpaikka, siis se nykyinen, säilyy, vaikka en heti saisikaan tältä uusvanhalta alaltani töitä. Paljon hommaa on edessä, mutta paljon on myös takana.

En ehkä suosittele opiskelua tällä tavalla kuin minä sen teen, mutta joskus täytyy katsoa monenlaisia juttuja ennen kuin ymmärtää sen yhden jutun, joka on ollut koko ajan nenän edessä, odottamassa. Hyvää lukuvuotta & työvuotta kaikille opiskelijoille ja muillekin!

7 tykkäystä

Minulle henkilökohtaisesti on ollut aina tärkeätä se että minkä aloitan viet myös loppuun. Onhan tuo sinun kohdalla upea juttu, että monen mutkan kautta ( ilmeisesti) saat opinnot päätöksen ja suunta on oikea.

Vähän samaa vikaa on ollut itsellä. En viitsi hirveän pitkästi tuosta enää kirjoittaa, koska tuolta aiemmin ne kaikki on sanottu. Minun on ollut hyvin vaikea kiinnittyä yliopistoon, koska en ole aiemmin nähnyt oikein mitään paikkaa itselleni suomalaisessa työelämässä tuolla alalla. Joskus nuorempana ajattelin, että teen saksan rinnalle mitä tahansa muuta (kauppatieteitä, historiaa) jne. jolla sitten voisin työllistyä yrityselämään. En kuitenkaan ollut siihen sitoutunut missään vaiheessa - se oli vähän kuin toisi kannettua vettä tyhjään kaivoon. Eihän se siellä pysy.

Kun sitten työelämässä huomasin, että pystyin oikeasti toimimaan työhön opastajana ja nautin siitä, kun sain auttaa uusia tekijöitä koko osaamisellani niin se ajatus opettamisesta ei enää tuntunutkaan minusta niin vastenmieliseltä. Kun tiedän, että noita paikkoja on ja minulla on niitä mahdollisuus saada niin on hieman helpompi nyt nähdä opinnoissa jokin pointti, johon voi takertua.

2 tykkäystä

Tämä pitää ehdottomasti paikkansa, jos virkaa tavoittelet. Mutta sijaisuuksien tekemiseen ja niistä hyvän korvauksen saamiseen taas ei vaadita kahta kieltä. Sijaisista on huutava pula ja tiedän useitakin päteviä opettajia, jotka tekevät vain sijaisuuksia. Kaikki epämieluisa vastuu ja paperityö opettajan työstä jää pois, jos on vain sijainen. Saa päättää kuinka paljon ja koska on töissä. Mutta onhan siinä aina pieni epävarmuus ja koulujen loma-ajat työttömänä. Onnea jokatapauksessa tähänastisista suorituksista!

2 tykkäystä

Tällaisesta vaihtoehdosta myös puhuttiin, mutta vuosia kaupan alalla aikaisemmin työskennelleenä ns. nollasopparilla tiedän itsestäni, ettei tällainen “päätä itse mitä teet” ole ollenkaan minun persoonalleni sopivaa hommaa. Sijaisuuksia toki joudun tai pääsen tekemään joka tapauksessa alku-uralla ihan riittävästi, koska ei opettajapula ihan niin huutava ole, että virkaan vain yliopistosta hypättäisiin :slight_smile: Eli tämä voi olla edessä joka tapauksessa. Tavoitteenani kuitenkin ehdottomasti on hakea virkaa ja työllistyä alalle pysyvämmän laatuisesti, joten tämä kahden kielen opiskelu tuntuu isolta panokselta tulevaan.

1 tykkäys

Koulutus vs. palkat:

1 tykkäys

Ei enää pitkiä tarinoita. Huomenna katsotaan gradusta viimeiset kielioppivirheet ja tyhmimmät lauserakenteet pois. Sen jälkeen se lähtee palautukseen ja terve! :smiley:

Enkä aio kertoa, kuinka kiva prosessi on ollut gradun kirjoittaminen. Jos ei olisi paksut hiukset niin ei varmaan olis yhtään jäljellä. Paras tunne on helpotus siitä, kun saa työn pois omista käsistään ja jää enää odottamaan, jos joku raukka sen joutuu lukemaan.

Tavoite = jo nyt läpäisty. Se on siis se, että homma tulee tehtyä ja valmiiksi. Jos se tulee takaisin ykkösenä niin eipä tässä itkemään aleta.

17 tykkäystä

Ohjaaja hylkäsi gradun. Syiksi ohjaaja mainitsi, että työ ei ole objektiivinen ja siinä on käytetty liikaa yliopiston ulkopuolisia julkaisuja.
Tanja Rönkkö jätti Helon (Helsingin yliopiston dosentti) tuella Turun yliopistolle gradustaan maaliskuussa oikaisupyynnön. Lopulta gradu hyväksyttiin heinäkuussa.

2 tykkäystä

Ennakko-odotuksistani huolimatta minun graduani ei hylätty :smiley:

Mielenkiintoinen on sitli tämä oma luonne: graduprosessi ei ollut helppo ja itse asiassa odotin ykköstä. Joitain juttuja olikin semmosia, jotka olivat ykköstä, muutama kolmonen ja pääsääntöisesti kakkosta, joten arvosanakin on sitten kakkonen. Kaikesta huolimatta olen vähän pettynyt enkä ymmärrä oikeasti miksi - olisinko pystynyt parempaan? Jos miettii kuinka tuskainen tuo kirjoitusprosessi minulle oli ja ennen kaikkea kuinka kauan siihen meni ihan vuosinakin - onhan tämä nyt huomattavasti parempi kuin se, että homma on kesken. Miten salaisesti odotin kuitenkin, että joku juttu nostaisi kolmoseen? :smiley: Tämmöinen se ihminen on.

Joka tapauksessa oon ihan helvetin tyytyväinen itseeni. Ikuiselta tuntunut projekti yliopistossa on ohitse - mulla on tutkinto, mä oon valmis. Juu, kuten oon kertonut niin yhtä sun toista siihen vielä täytyy täydentää ihan työelämäsyistä - opiskelua on siis tiedossa vielä se 1,5 vuotta. Ja vielä joudun edellisessä työssäkin olemaan tovin ihan vaan tienaamisen vuoksi.

On silti jotenkin vähän epätodellinen olo. Sen verran pitkään tässä meni, ettei vieläkään täysin tajua sitä, että hei musta tuli maisteri.

43 tykkäystä

Onneksi olkoon maisteri. Ja tämä on vilpitön toivotus.
Sinun kanssa on asioista väännetty. Osin aiheesta ja osin muiden mielestä. Näytän virtuaalista keskisormea kaikille, jotka epäili sinua. Katson samalla peiliin.

16 tykkäystä

Täällä myös talouden maisteritaajuus kaksinkertaistui. Lämmittää mieltä vähintään yhtä paljon kuin oma valmistuminen taannoin :smiling_face:

15 tykkäystä

Onnittelut tutkinnosta! Nyt kun on hyvä vauhti päällä, kannattaa tempasta uimamaisterin paperit heti perään, niin kuin itselläni. On sitten kaksi maisterin tutkintoa.:wink:

1 tykkäys

En ole vielä tehnyt uimamaisteria, mutta laskeskelin tästä huolimatta vähän tässä joululoman alla, paljonko on tullut tehtyä niitä opintopisteitä tänä vuonna. Koska on hyvä olla rehellinen itselleen niin jonkin verran pisteitä on tullut nyt ennen syksyä ns. liu’utuksella aiemmalta vuodelta, mutta onhan tää aika järisyttävä tahti ollut aikaisempaan verrattuna. Niille, jotka eivät niin yliopistosta välitä/tiedä niin suositustahti nykyään on 45-60 opintopistettä per vuosi. Jos suorittaa 60 opintopistettä vuodessa niin valmistuu tavoiteajassa. Jos vähemmän niin menee sitten kuudennelle tai seitsemännelle vuodelle. Minulla meni vähän useammalle xD

Joka tapauksessa tähän mennessä olen tienannut tasan 50 op ja jos pystyn keväällä vielä pysymään aikataulussa niin vuoden saldoksi tulee vähän rontti 100 op :smiley: Ei oo ihme, jos meinaa vähän väsyttää nyt ennen joulua ja pieni happitauko tekee hyvää :slight_smile:

7 tykkäystä

Viestejäsi luin. Maisterin tutkinto siis kasassa. Keväällä tai parhaillaan jatkuu bonuksena tutkinnon päälle pedagogiset opinnot, eikös? Otitko jo kuitenkin paperit pihalle?

Ja hei, onnittelut tutkinnosta! Uurastus palkitaan.

1 tykkäys

En ottanut papereita pihalle. Nykyinen pistemäärä ylittää kyllä sen, mutta pedagogiset haen kokonaissuorituksena keväällä. Ja samalla otan tutkinnon ulos, jotta voin jatkaa ensi vuonna vielä töiden ohella alumnina nuo toisen kielen opinnot. Maisterista menee aika reippaasti yli.

1 tykkäys

Ei kenelläkään olisi joutilaana Momentti 1 insinöörifysiikka kirjaa joka voisi vaihtaa omistajaa järkevään hintaan?

Nyt on hieman erikoisempi kysymys mutta onko kukaan täällä sattumalta kirjoittanut ranskaa ylioppilaskirjoituksissa? Itsellä on nyt tuossa maaliskuussa edessä lyhyen ranskan kirjoitukset ja hieman olen hukassa sen kanssa että mitkä asiat olisivat kaikista olennaisimpia osata. Yleisesti kieli on ihan hyvin hallussa mutta sen verran harvinainen aine on että vinkit olisivat hyödyksi kun netistä aika rajallisesti löytyy.

En ole kirjoittanut ranskaa (ja muidenkin kielien kirjoittamisesta on jo kauan). Oletko tutustunut Ylen vanhoihin ylioppilaskokeisiin? Niistä saa yleensä aika hyvän läpileikkauksen, mitä on odotettavissa.

2 tykkäystä