Koulutus ja opiskelu

Onnea ylioppilaalle! Kun vuosia kuluu, tulet huomaamaan, ettei sillä juuri ole väliä, mitä arvosanoja yo-kirjoituksista silloin joskus tuli.

15 tykkäystä

Älä murehdi. Ei niitä yo-todistuksen arvosanoja kukaan kattele. Eikä oikeestaan minkään muunkaan. Työnhaussa sitten joskus riittää kun on tekijämies. :+1:

8 tykkäystä

Mä sain kans hissasta ja yh:sta sillon aikanaan molemmista C:n, vaikka kaikki kurssit oli 9 tai 10. En tosin kyllä panostanut noihin aineisiin yhtään, mutta eipä tuolla ollut muuta merkitystä kuin se, että jos jompikumpi olisi ollut M, ei olis tarvinnut käydä DIA-pääsykokeissa, jotka sitten olivatkin kirjoituksiin verrattuna ihan läpsyttelyä. Kirjoituspisteillä en sen koommin ole mitään tehnyt, vaikka kovasti silloin yritettiin vakuutella, että äidinkielen L on kova valttikortti kaikkeen. Mä en kyllä tunne ketään, kenellä olisi äikkä L. Onkohan niillä kavereita ja onkohan ne kaikki yhtä kusipäisiä kuin meikäläinen?

4 tykkäystä

Mä panostin Suomen historian käännekohtiin (Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen) ja fysiikkaan… sit kun sain sen kysymyspinkan eteeni, niin lopulta otin sit pari uskonnon kysymystä (joista vanhanan isosena rykäsin lukematta muistaakseni 5 pistettä molemmista), perinteisen biologian risteytystehtävän (täydet 6p) ja muistaakseni ainakin yhden fysiikan tehtävän yritin räveltää, josta varmaan sain 2 pistettä… :grimacing: Siihen ainoaan kokeessa olleeseen Kekkoskysymykseen en sitten osannut vastata mitään… :stuck_out_tongue:
Magnan kuitenkin tiristin sieltä lopulta :smiley: Onneks meillä sai vielä hajauttaa ja valita ihan kaikista aineista miten tahtoi ne kysymykset :slight_smile: En varmaan pääsis nykysysteemillä edes läpi…

4 tykkäystä

Työelämälle kun on oma ketjunsa, niin eiköhän tällekin ole sijaa. Koulutuksen merkitys ja @Treppu’n ammatinvalintaspekulaatiot ovat hyviä aiheita, jatketaan niistä täällä.

3 tykkäystä

Mitäs lakkia meinasit seuraavaksi, tupsua oikean korvan viereen, valkoista peruukkia vai lentokapteenin lätsää?

Eikun sullahan taiskin olla lakki, kesä-,lippa-,m05 seuraavana? Niin joo ja onnea ylioppilashommista.

1 tykkäys

Kyllä näistä varmaan Lentäjällä ja Lääkärillä varsinkin erikoistuessa on pinkka kunnossa. Insinöörejä on liikaa. :smiley:

1 tykkäys

Kyllä meitä vielä maailmaan mahtuu :wink:

5 tykkäystä

Juu. Hyviä. :smiley:

1 tykkäys

Kovasti mun lukioajan toiseksi viimeinen opo yritti musta insinööriä tehdä mutta turhaan. :grin:

@Virvelia_kainaloon Koppalakki olisi tähtäimessä seuraavaksi! :cop: :wink:

Ja vaikka niitä numeroita ei kukaan koskaan varsinaisesti tutki, olisi se silti ollut mukavampi onnistua hankkimaan paremmat paperit. Olis niitä sitten vanhuksena mukavampi selailla. :grinning:

Kiitos vielä kaikille onnittelijoille! :slight_smile:

5 tykkäystä

Mä kirjoitin äidinkielestä vuosi sitten L:n, ja tietääkseni kavereitakin löytyy :grin: Valmistuin iltalukiosta tossa viime vuoden joulukuussa LLMB-papereilla, mutta kävin vielä nyt keväällä korottamassa filosofian M:ää, ja nousihan se sieltä E:hen, vaikka en taaskaan jaksanut kirjoihin koskea :expressionless:

Kyllä nuo yo-arvosanat yliopistoon pääsyssä saattavat auttaa paljonkin, jos hakee alalle, johon on kova tunku (itse esim. haen opiskelemaan psykologiaa, missä sisäänpääsyprosentti on 3,5% luokkaa, joten korkeat lähtöpisteet tulisivat tarpeeseen). Muutenhan niillä ei kyllä ole oikeastaan mitään merkitystä.

Suuret onnittelut kaikille kevään ylioppilaille! :blush:

10 tykkäystä

Onnittelut sinullekin! Ja menestystä pääsykokeisiin!

1 tykkäys

Onnittelut näin vähän myöhässä!
Itselleni L:n saaminen edes jostain oli sellainen tavoite, joka sitten ei koskaan toteutunut. E:itä tuli useampia, ja joitain aineita kävin myöhemmin korottamassakin, mutta ällät jäi muille.
Pitkän matikan E kuitenkin takasi paikan matematiikassa, joskin tie vei työn ja tuskan kautta opiskelemaan suomen kieltä, vaikka äikästä ei L:ää ylppäreissä tippunutkaan. Aika pian pitäisi olla maisterin paperit kourassa suomen kielen puolelta, ja jos kaikki menee nappiin, aion yhä jatkaa pitemmälle. Joten vaikka kirjoitukset ovat toki hyvin tärkeät, niin ei nekään ihan kaikkea määritä - ainakaan niin kauan, kun on mahdollisuus päästä myös pääsykokeilla sisään.

Galenos tuli koluttua pariin kertaan, mutta ei saatu pojasta lääkäriäkään.
Myös psykologian kokeissa kävin peräti kolme kertaa. Tilastomatikasta se lopulta jäi kiinni, mikä oli vähän yllätys, koska matikka oli aina se vahvin aineeni.
Tsemppiä kokeeseen! Toivottavasti pääset.

2 tykkäystä

Jos tässä äidinkielen laudatur -kerhoa ollaan perustamassa, niin ilmoittaudun mukaan. :wink:

Tosiaan, kyllä niistä yo-arvosanoista opiskelupaikkaa hakiessa iloa on. Hyvät lähtöpisteet helpottavat yo-todistus+valintakoe -kategoriassa kovasti, ja joihinkin paikkoihin voi päästä jopa suoravalinnalla yo-arvosanojen perusteella. Toki moneen (ellei jokaiseen) paikkaan voi hakea myös pelkän valintakokeen perusteella. Itse olen kokenut alanvaihtaja, ja menin ensimmäiseen korkeakouluuni todistuksen ja valintakoepisteiden avulla, toiseen pelkällä todistuksella ja kolmanteen pelkällä valintakokeella. Joten kokemusta on. :smiley:

Eli ei päätä tarvitse pensaaseen työntää vaikka yo-arvosanoihinsa pettyisikin. Jos jonnekin oikeasti haluaa ja on valmis sen eteen tekemään töitä, niin kaikki portit ovat auki. Mutta kuten todettua, sen oikean opiskelupaikan saamisen jälkeen yo-todistusta voi sitten käyttää lähinnä takan sytykkeenä.

Tasapuolisesti onnea kaikille tänä keväänä opinnoistaan valmistuville ja uusiin opintoihin pyrkiville!

6 tykkäystä

Joo, onneksi tosiaan ainakin vielä on mahdollisuus päästä opiskelemaan pelkän pääsykokeenkin kautta! Mulla on monta kaveria, joilla yo-todistus ei ollut mitään huipputasoa, mutta kovalla pänttäämisellä ovat päässeet opiskelemaan unelma-alaansa :slight_smile: Ja niitä yo-arvosanojakin voi aina halutessaan mennä korottamaan valmistumisen jälkeen kuten itsekin tein, tai vaikka täydentää tutkintoa uusilla aineilla. Eli ei todellakaan kannata lannistua vaikkei olisi L:n papereita.

Kiitos kovasti kaikille tsempeistä ja onnitteluista! Ei taida vielä tänä vuonna aueta ovet psykalle, en oo oikein jaksanut lukea tarpeeksi. Kävin jo Tampereen pääsykokeissa ja penkin alle meni, se tilastomatikka oli mullekin paljon vaikeampaa kuin olin odottanut. Parit kokeet on vielä edessä, enkä sieltäkään suurta menestystä odota. Mutta ensi vuonna voi sitten yrittää uudestaan toivon mukaan vähän viisaampana :slight_smile: Ja onneksi moni muukin ala kiinnostaa, jos rahkeet ei psykaan riitäkään!

1 tykkäys

Joo, siis tottakai niistä LLMCCC papereista oli opiskelupaikan saamisessa hyötyä, ainakin oli hyvää välystä, että uskalsi mennä pääsykokeisiin kertaamatta (tosin, kuten sanoin, lukiopohjalta ne di-valintakokeet on ihan läpyttelyä, ja tosiaan mun matikka oli c). Se läpyttely löi kyllä sit ekalla iman kurssilla vastapalloon :grin:

Ja tosiaan, varmasti enemmän hyötyä papereista on jossain, mihin pääsee yksi sadasta, kun taas kulmia piirtämään pääsee neljä kymmenestä.

Ja jos pääsisin ajassa viisi vuotta taaksepäin, niin panostaisin lukiossa edes hiukan koulunkäyntiin, enkä esimerkinomaisesti käyttäisi kemian kursseja Pokemonin pelaamiseen, ruotsia olympialaisten katseluun ja matikkaa muuhun perseilyyn.

3 tykkäystä

Mahtuu mahtuu, itekin aina hyvin mahtunut…

1 tykkäys

Kolme ainetta karvan verran laudaturin alle. On tämäkin saatana yksi työmaa. No ainakin lakki tuli.

6 tykkäystä

Onnittelut lakista ja paljon mun vastaavaa kovemmasta paperista! :slight_smile:

Kiitos samoin. Nyt vaan sitten pitäis keksiä mitä seuraavaks… Opo kamnustaa yliopistoon, mutta sinne päästäkseen ja siellä pysyäkseen pitäisi tehdä kotonakin kouluhommia. Ei ole kuulunut tapoihini sellainen.

2 tykkäystä