Avaanpa tällaisen topicin edistääkseni keskustelua. Mitä olette mieltä? Jotkut joukkueet kärsivät lukuisista loukkaantumisista vuodesta toiseen. Onko tuo sattumaa vai jotain muuta?
Pelitapa ja fysiikkaharjoittelu yms vaikuttaa aika paljon.
Monet väittävät että fysiikkaharjotteilla ei ole mitään tekemistä jatkuvien vammojen kanssa. Mutta sanoohan sen maalaisjärkikin että se pienentää riskiä kun hoidetaan reenit ja oheiset kunnolla.
Tietenkin tulee vammoja joihin ei voi reenaamalla vaikuttaa, mutta olisiko esimerkiksi Sandell välttyä näiltä vammoilta jos asiat olis tehtyä toisin? Väitän että kyllä.
Ketjun avausta tulisi syventää tilastodatalla loukkaantumisista, jotta saadaan kättä pidempää siihen millasia erot Liigan sisällä ovat ja korreloivatko esimerkiksi jonkun valmentajan kanssa.
Just joo. Tuohon ei tilastodataa tarvita. Riittää kun seuraa liigaa vuodesta toiseen. Tämän topicin voi ihan hyvin poistaa. Minä en datoja ala kaivelemaan.
Joku joka jaksaa ja haluaa voisi tosiaan kaivaa nämä loukkaantumiset suhteessa valmentajaan, mutta messi on kyllä oikeessa että esimerkiksi viimesen 10vuoden aikana sielä pyörii ne samat seurat…
Ilves etunenässä, Pelicans toisena hyväkkäänä.
Hifk, Pelicans, Ilves vaikka näin niinkun alkuun.
Tällä kaudella Pelicansilla taisi olla pahimmillaan +11 loukkaantunutta. En nyt löydä parempaa lähdettä kuin Calen viestin Jatkoajan Pelicans-osion sairastuvasta. Pitkin syksyä ja talvea Pelicans menetti milloin ketäkin sairastuvan puolelle. Viimeisin tapaus taitaa olla Erkinjuntti, joka loukkaantui EHT:lla saatuaan kiekon jalkaansa.
Komedian puolella homma kävi, kun päävalmentajakin loukkaantui jossain vaiheessa alkutalvea: ESS.fi 22.11.2016 | Pelicansin loukkaantumissuma sai kokonaan uuden piirteen - nyt loukkaantui päävalmentaja Petri Matikainen.
Toisinaan tuntuu, että usein pelaaja palaa joko sairasloman tai tauon jälkeen askiin ja loukkaantuu pian sen jälkeen. Viimeisimpinä esimerkkeinä Ilveksen Teemu Rautiainen, joka oli pois kaksi kuukautta, tuli takaisin, pelasi pari peliä ja ilmeisesti tänään talutettiin koppiin. Kävikö Sandellille vähän samalla tavalla viime (toissa?) kaudella? Sitten Tommi Paakkolanvaara tuli kevyen alkukauden jälkeen SHL:stä Ässiin, pelasi viidessä ottelussa, ja loukkaantui kuukaudeksi.
“Itse epäilen, että monessa tapauksessa on kyse pelaajasta eikä niinkään joukkueen väärästä treenauksesta. Esim. Rautiainen, Sandell ja Sointu ovat olleet useampaan kertaan poissa eri vammojen takia. Muistelisin, että Jyri Niemikin oli viime kaudellakin loukkaantuneena”
Lainaan itseäni tuolta Ilves roster ketjusta. Varmaan on mahdollista, että joukkueen systeemeissä on vikaa ja se edesauttaa loukkaantumisia. Mutta tosiaan usein on niin, että tietyt pelaajat ovat koko ajan eri syistä poissa. Tukonen on hyvä esimerkki. Voisi joskus olla niinkin, että taloudellisista syistä tällaisia riskipelaajia kasaantuu tiettyihin joukkueisiin.
Mites esim. Haapala? Aika paljon on hänellekin uralle tullut vammoja. Syynä voi olla pelityyli, onko harjoittelussa joskus aiemmin ollut vikaa vai mistä johtuu? Viime yönä loukkaantunut Barkov menee ihan samaan kastiin.
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että ei ole sattumaa. Fysiikkavalmennus, harjoittelu, pelaamisen ja levon suhde määrää todella paljon.
Omalla mutulla ainakin Törmäsen IFK:lla ja Petri Matikaisen joukkueilla on paljon loukkaantumisia, lisään myös Summasen vaikkei nyt edes valmenna. Näistä ei minulla tietenkään mitään dataa ole, mutta jos verrattaisiin vaikka Rautakorven joukkueisiin, niin iso on ero.
Toki aina on näitä Tukosia ja Sandelleita jotka loukkaantuvat joka tapauksessa.
Tämä tilanne.
Kertokaa koska viimeksi Tapparalainen on tehnyt samoin…?
Voin olla väärässä mutta Tapparassa varmaan olisi menty maalin taakse ja haettu syöttöä.
Luuliko Sandell oikeasti että #74 Nikkilä jäi parilla potkulla taakse?
Mitä Sandell haki tuossa tilanteessa? Kasaa?
Kiekko oli jo menossa maalin taakse kun käänsi suunnan maalin eteen ja joutui taklatuksi.
Itse en ymmärrä miksi koitti tuossa tilanteessa maalin eteen, tie oli tukossa ainakin kiekkoa kuljettamalla.
Olen tainnut kertoa tämän ennenkin, mutta uudestaan:
Sen tiedän faktana, että vuosituhannen vaihteen Tapparassa karvauskuviotkin oli optimoitu pelaajien mahdollisia jalkavammoja ajatellen. Pelaajista ainakin Arto Kukin jalka (polvi?) oli väitetysti aivan sökö, mutta pelasi Tapparassa ehjiä kausia.
En lähtis yleistämään.
Sandell on loistava esimerkki siitä, että loukkaantumisherkkyys oli tiedossa, mutta Ilveksen otettava tietoinen riski, muuten ei tän tason pelimiestä olis saanu.
Haapalakin esim on useesti ollu loukkaantuneena. Onko se Tapparan fysiikkaharjoittelun vika?
Mitähän tuolla Kouvolassa touhutaan?
Jospa tähän ketjuun liittäisin pienen jutun aamun Aamulehdestä koskien mm. Tapparan huollon toimintaa. “Leimasin #44”, erikoissuolaa kramppeihin, uusi kylmähoitolaite… Aina vaan vahvistuu käsitys siitä, että Tapparan kohdalla kyse ei oo tuurista. Vaikka näitä loukkaantumisia loppukaudesta tuli (joiden vakavuudesta ei tarkkaa tietoa oo), isoa kuvaa ne ei kuitenkaan muuta.
En ole ainakaan nähnyt että tätä olisi muualla tällä palstalla huomioitu… uutisen mukaan HIFKillä ei ole tällä kaudella ollut ollenkaan erillistä fysiikkavalmentajaa. Melkosta.
Olikos heillä viime kaudella? Sama loukkaantumissaldo taisi olla ja Ramstedtti tätä somessa vähän valitti.
Kun en asiaan ole perehtynyt niin kysytään. Mikä ihme tuolla HIFK:ssa mättää? Vuodesta toiseen äijää sairastuvala enemmän kun kopissa? Ei toi kai nyt enää ihan sattumaakaan voi olla.