Kristian Tanus

Kovan matsin pelasi tänään, maalien lisäksi jäi mieleen ekan erän alun YV:n loppu kun kiekko oli valumassa kohti keskialuetta samaan aikaan kun HIFKin ukko oli pääsemässä boksista. Tanus spurttasi nauramatta maalin edestä koko porukan ympäri hakemaan kiekon viivasta. Oli pieni ero räjähtävyydessä väsyneeseen AV-nelikkoon.

3 tykkäystä

Maalit tänään olivat varsin taidokkaita. Ensimmäisessä kulma oli leftin pelaajalle todella pieni, mutta sinne mahtui. Toisessa ei hakannut kiekkoa molarin patjaan, kuten varmaan 95% liigapelaajista olisi tehnyt, vaan harhautti rennosti sivulle ja uitti tyhjään verkkoon. Ei ihan peruspelaajan temppuja.

17 tykkäystä

Toisessa maalissa taitavinta oli, ettei Tanus mennyt hämilleen kun kiekko tupsahti maaliraudoista lapaan kuin espanjalainen inkvisitio konsanaan. :grin:

1 tykkäys

Parhaana päivänään ihan ylikylän äijä, kuten tänään nähtiin

3 tykkäystä
16 tykkäystä

Melkeen ton Savi kommentin jälkeen odotti jo että tulee vastauksena ketju kyssäriin että se on Tanuksen kenttä missä vanhat jyrät pääsee pelaamaan eikä toisin päin :smiley:

Tanus laittoi eilen useamman hyvän ja kovan taklauksen IFK pelaajiin. Hienoa katsoa tälläistä pieneltä mieheltä. Ei pelätty kontaktia ja yllättävän painavia olivat taklaukset :muscle:

14 tykkäystä
6 tykkäystä

Topi Nättinen kertoi Liigapyykin finaalijaksossa, että rankkukisan koittaessa Tanuksella oli/on tapana mennä kertomaan Heljangolle mitä vastustajan puolelta on mahdollisesti tulossa. Pohjana tälle on se, että Tanus väitetysti opiskelee videoilta mitä muiden joukkueiden rankkukisoissa on tapahtunut.

39 tykkäystä

Paljon mahdollista. En ole itse seurannut, mutta kyllä pelaajatkin voi maalivahtia neuvoa.

On tainnut tässä pudotuspeleissä tulla vastustajalle kaksi rankkaria ja niistä vastustajat ovat tehneet maaleja 0.

2 tykkäystä

Hieno juttu tehty Tanuksesta. Maksumuuri ja pitkä juttu, josta vaikea lainata mitään yksittäistä, mutta jos pari pikku lainausta laitan.

Tanus syntyi vuonna 2000 kampurajalkaisena. Kampurajalka on tunnetuin jalan synnynnäinen rakennepoikkeama. Poikkeama aiheuttaa jalkaterän, jalkapohjan ja kantapään voimakkaan kääntymisen sisäänpäin, mitä lapsi ei itse pysty korjaamaan. Kampurajalka todetaan noin yhdellä tuhannesta lapsesta, joista noin puolella molemmat jalat ovat kampurajalkaisia, kuten Tanuksella. Suomessa syntyy 50–100 kampurajalkaista lasta vuosittain.

Kampurajalkaa hoidetaan heti lapsen syntymän jälkeen erilaisin menetelmin, muun muassa useiden kipsausten ja leikkausten avulla. Hoitoennuste kivuttomiin ja liikuntaan kykeneviin jalkoihin pääsemiseksi on nykyisin hyvä, mutta urheiluun, saati huippu-urheiluun, sopiviksi jalat eivät välttämättä kuntoudu.

Kun sentterimaestro Lehterä pelasi viimeksi Tapparassa vuonna 2010, vain kymmenvuotias Tanus pyöri Lehterän kotona Lempäälässä yhteisten tuttujen kautta. Nyt kaksikko juonii sinioranssien syömähampaan kiekollisina tähtinä.

”Pääsin ajamaan Lehterän luona hänen kotinsa nurmikkoa”, Tanus muistelee hymyillen.

”Anton tuli kotiimme, kun olin kahdeksan vanha. Silloin löimme yhdessä golfpalloa, joka saattoi osua joskus naapurin seinään. Meillä oli sihti hukassa”, Tanus heittää.

”Meistä on tullut ystäviä vanhettuamme. Olin silloin vielä niin taapero. Pääsin Antonin ja isoveljen kaveriporukkaan mukaan. Anton on ollut minulle liigaympyröissä tuki ja turva, jonka olen tuntenut pitkään. Olemme kokeneet joukkuekavereina iloja ja suruja, jotka ovat yhdistäneet meitä. On aika hienoa onnistua kentällä hyvän ystävän kanssa. Onnistumisia myös tulee useammin, kun on sellaista kemiaa.”

70 tykkäystä

Kais tiedätte, kuka laitetaan maaliin, jos sekä Heljanko että Hovinen ovat estyneitä syystä tai toisesta…

”Tanus aloitti jääkiekon ensin maalivahtina, sillä hänen pyörittyään isänsä mukana Hakametsän jäähallissa häntä alkoivat kiehtoa maalivahtien omalaatuiset varusteet. Tanuskin halusi sellaiset. Tanus pelaa edelleen silloin tällöin kesäisissä pihapeleissä maalissa.”

2 tykkäystä

Olihan tästä juttua joskus (ihan Cmorellakin vissiin pätkää?) että Tanus on ihan Tapparan jäilläkin ottanut limppua kiinni, eikä ollenkaan hassumpi veskari kyseessä.

Hieno haastattelu Kristianista ja hienoa nostaa esiin tuo, että kampurajalkaisena syntyväkin voi tehdä hienoa urheilu-uraa. Tästä toinen esimerkki on golfin maailmanlistan ykkönen Jon Rahm, joka myös syntyi saman vaivan kanssa.

Toivotaan Kristianillekin kultaista huipennusta hienolle kaudelle.

3 tykkäystä

Joku viisaampi tilastonikkari vois tarkistaa pitääkö Tanuksen tehot paikkaansa.

Aamulehti väittää, että Tanus on pelannut 210 runkosarjaottelua ja tehnyt niissä 45+65=210 tehopistettä.

Eikai se piste/peli tahtia oo pelannu??

Ei tarvi tilastonikkaria. Riittää ihan perukoulumatematiikka. :smile:

18 tykkäystä

174 ottelua, 96pistettä. Nämä pisteet Tapparassa.
E: en huomannut, että on pelannut myös Jukureissa. Siellä 41 ottelua ja 14 pistettä.

1 tykkäys

Liigan sivujen mukaan pelejä on tuo 210, 45+65=110. Eli Aamulehteen on lipsahtanut 100 pistettä liikaa.

3 tykkäystä

Näin vähän oletin. Tiedä sitten mitä peruskoulumatikkaa Aamulehti on harrastanut

Ja samaan aikaan tajuan, että olen myös itse tyhmä. 45+65 on 110 ja sen saisi kun laskisi noita yhteen…

3 tykkäystä