Kryptovaluutat

Kryptovaluutoista eli lähinnä Bitcoinista on aiemmin keskusteltu Säästämisen ja sijoittamisen yhteydessä, mutta erikoislaatuisuutensa vuoksi tämä digitaalinen ei-reaalitalouteen perustuva maailma ansaitsee oman ryhmänsä.

Hyvin monelle lienee varsin epäselvää jo aivan näihin kryptoihin liittyvät perusasiat, kuinka ne “toimivat”, mihin perustuvat, mihin käytetään, mitä kaikkia niitä on jne. jne.

Itse tiedän kryptoista varsin vähän, joten tämä johdantokin on lähinnä täynnä tyhjää tai kysymysmerkkejä. Mutta ehkä se pikkuhiljaa keskustelun myötä täyttyy. Joten eiköhän ponnisteta eteenpäin. :wink:

5 tykkäystä

Valitettavasti kryptojen, kuten perinteisempienkin sijoitusten kanssa, media uutisoi näistä lähinnä keplottelun, tuurin ja satumaisten tuottojen kautta. Asiasta luodaan pienen piirin salaista rahasampoa johon tavan ihmisellä ei ole mitään asiaa mukaan. Sinänsä hauskaa, että esimerkiksi Tullintorilla on ollut jo vuosia mahdollista ostaa käteisellä automaatista Bitcoineja.

Tuskin näistä koskaan mitään perinteisen fiat-rahan korviketta tulee, mutta suosittelen kuitenkin jokaiselle tutustumista asiaan edes pintapuoleisesti. Laajemman kaupankäynnin esteenä Bitcoinille on jo sen hitaus, maksutapahtumia ei teknisten rajoitusten vuoksi voi tehdä kuin kourallisen sekunnissa. Hitautta on saatu kierrettyä muissa kryptoissa mutta eivät nekään äärettömän nopeita ole.

Suomeksi asiasta voi lukea (tai katsella videona) vaikkapa alla olevasta linkistä. Huom, sivusto on Coinmotion nimisen kryptovälittäjän ylläpitämä jolla on asiassa tietysti kaupallinen intressi.

2 tykkäystä

Bitcoin ylitti ensimmäistä kertaa 20000€ arvon tänään. Tänä vuonna nousua yli 200%, jos ei muisti kauheesti petä. Kurssi siis heittelee näissä kryptoissa melko vauhdilla. Bitcoininkin käppyrää kun katsoo, niin kunnon vuoristoradalta näyttää.

Jos tekee mieli sijoittaa kryptoihin, kannattaa tiedostaa edellä kirjoitettu. Pitkään sijoitusaikaan kannattaa varautua.

1 tykkäys

Kuinkahan paljon bitcoineja hankkineita lienee maailmassa? Tuossa aloitusviestin kakkosliitteessä oli mainittu yli 100 tuhannen suomalaisen lukumäärä. Onkohan Suomikin tässäkin taas kärkimaita.

On sitten Suomessakin jonkun vuoden päästä vilskettä loistoautomarkkinoilla, kun meillä on ykskaks joku 10 tuhatta uutta miljonääriä. Ja maailmanlaajuisesti… Siinä alkaa joku pääkassa jo nitistä liitoksissaan.

Ihmettelen kuinka joku virtuaalisopimukseen perustuva systeemi lyhyessä ajassa lunastaa bitcoineja vaikkapa 100 miljardilla dollarilla tms. Tämmöinen mietiskely on tietysti vain meikäläisen omaa rajoittuneisuutta, kun en tajua että rahaahan revitään vaan seinästä “loputtomasti”.

Vaikka bitcoineja olis miljardi, niin jotenkinhan ne pitää saada konvertoitua reaalimaailmaan, ei ne bitteinä digilompakossa kovin kauaa lämmitä. Vai mitä niillä sitten tehdään? Onko joku täällä jo esim. ostanut mökin tai mopedin kryptovaluutalla. No, onnistuuhan se, jos löytyy sopiva vastapuoli kaupantekoon. Mutta eikös se ole vielä aikalailla “onnenkauppaa” eli kryptojen likviditeetti on vähän niin ja näin.

Tämäpä hauska heitto, sillä bitcoinien maksimimäärä on 21 miljoonaa. Näistä ei ole kuin reilut kymmisen prosenttia mainaamatta, jonka jälkeen uusia ei enää tule. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri osuus näistä on hukattu.

1 tykkäys

Joo, olis pitänyt laittaa “miljardi”, sillä tottakai :wink: ajattelin vaan jotain mahtavan isoa lukua. Muuten, onkohan tuo bitcoinien maksimimäärä todella lopullisesti lukittu. Mitäs jos niitä innostutaankin “lyömään” lisää. Tai siis jos homman takana oleva matematiikka löytääkin “uuden ratkaisun”.

Hiljalleen suurelle yleisöllekin annostellaan. Samaa kaavaa: “sijoita vain se minkä olet valmis häviämään” kannattaa varmasti soveltaa.

1 tykkäys

Bitcoinien louhinta ei taida enää olla amatöörien hommaa. Tai kai sitä oppimismielessä ja mielenkiinnosta voi harrastaa. Tässä eräs parin vuoden takainen juttu louhinnan aloittamisesta. Vaatisi ehkä pikkupäivitystä, kun kaikki tuntuu niin vauhdilla etenevän.

Melkoista on taas kyyti! Sen jälkeen ku Bitcoin pääsi 20000€ rajan yli, nousuvauhti kasvoi ja nyt hätyytellään 23000€ kurssia.

20000€ oli selvästi vähän hankalampi läpäistä ja sitten taas mentiin. On jännä nähdä, minne asti nousee tätä vauhtia.

1 tykkäys

Itsellä meni Multibit HD:n mukana 0.02852211 BCH (639,77 EUR tämän päivän kurssilla) kankkulan kaivoon (ohjelma ei enää käynnisty koska se on lakkautettu tjms.) :rofl:

Jos tässä oikein innostuisi niin rupeaisin selvittämään saako näitä hukkuneita coineja jostain konepellin alta kaivettua takaisin, mutta odottelen ensiksi että kurssit vähän nousee lisää :grin:

Tässä jutussa on joitakin “ennustuksia” kurssin kehittymisestä tulevaisuudessa. Juttu on kaksi päivää sitten julkaistu ja kurssi on tästäkin noussut yli 3 000 dollaria.

1 tykkäys

Arviot sanoo noin 3-4 miljoonaa minimissään. Kukaanhan ei oikeaa vastausta tietty voi tietää.

Mä en kyllä näistä tajua mitään,no paljon on jotain tullilla. :grinning:

Talousjohtaja Pekka Pylkkäsen mukaan Tulli myy kryptovaluuttansa joko itse tai kilpailuttaa sille välittäjän. Bitcoinit myydään mahdollisimman pian, käytännössä lähikuukausina.

3 tykkäystä

Sen verran hurjaa on kyyti, että möin kolmasosan Bitcoinomkstuksistani. Sain ns. omat pois, eli nyt voi lopuilla katsoa pidemmälle.

Ethereumkin rikkoi 1000€ rajan, eli hyvin nousee muutkin kryptot kuin Bitcoin.

Tahti ei ole hiipunut, Bitcoinin kurssi nyt n. 33500€. Joulun tienoilla taisi mennä 20000€ raja rikki. Jossain kohtaa tulee taas todennäköisesti semmonen rysähdys, että monella on kalsareissa isoa leimaa.

2 tykkäystä

Sormi on itselläkin ollut jo myyntinapilla mutta ahneus on vielä vienyt voiton. Kesällä sisään laitettu summa on jo yli nelinkertaistunut. Sen verran kohisten kasvanut, että kryptojen osuus koko salkusta on jo useamman prosentin luokkaa. Seurataan nyt vielä hetki ja sitten omat pois ja lopuilla päätyyn asti.

1 tykkäys

Pistin 400€ Bitcoiniin kesällä 2018. Asennoiduin tuohon sijoitukseen uhkapelaamisen tavoin eli olin henkisesti valmistautunut siihen, että arvo saattaa pudota vaikka 75%, enkä saa omiani koskaan pois.

Tuon sijoituksen arvo on nyt 6-kertaistunut eli se on n. 2400€.

Kieltämättä houkuttaa myydä Bitcoineja nyt 400€:lla eli ottaa @Hende:n tavoin omat pois ja jättää 2000€ vielä sinne muhimaan.

2 tykkäystä

Mää oon kokenut ton hyväksi toimintamalliksi riskisijoituksissa. Parantaa yöunien laatua kun ei voi hävitä omaa rahaa enää.

Mites muut Bitcoinia omistavat arvelette, kuinka korkeelle noustaan ennen korjausliikettä? Mää luulen, että eurokurssi rikkoo 50000€ parin kk sisään. Siinä vaiheessa meinaan myydä taas jonku siivun. Jos ei jaksa sinne asti tai menee ihan sahaamiseks, ni voi olla, että hermo pettää jo aiemmin.

Mä olen itse pitkän linjan hodlaaja.

BTC:tä ja ETH:ta pääasiassa bagissa, en ole reagoinut käytännössä mihinkään myynnin puolesta. Jos arvo on kyykännyt olen ostanut lisää.

Määristä en puhu mutta hyvältähän tämä näyttää, kohta tosin varmaan voi tulla tämänkertainen romahdus, 15 päivä. Saa nähdä mitä tapahtuu.

Mulla on nyt kuitenkin sellaiset fiilikset että tuo korkea arvo tuli jäädäkseen ja kuten @Hende sanoi 50k parin kk sisään on ihan mahdollista ja vuoden loppuun mennessä voidaan mennä jo kolminumeroisen puolelle.

Itse vedän aika riskillä siis, mutta rahat mitä näissä on kiinni on sellaisia rahoja mitkä ei vaikuta elintasoon vaikka kaikki menettäisinkin.

2 tykkäystä

Mikäs tämä 15 päivä heitto oli, meni vähän ohi itsellä?

Sec / tether päätös luvattu silloin.

1 tykkäys