Eihän tuo mitään tippaamista ole vaan kusetusta. Tippikulttuurissa jos saat hyvää palvelua, annat tippiä enemmän ja rohkaiset saajaa jatkamaan hyvän palvelun tarjoamista. Nyt pitäisi muka antaa etukäteen tippiä että saat palvelua ylipäänsä. Ei se homma näin toimi.
Ihmettelin tuota jo aiemmin, että miksi pitäisi tipata etukäteen. Ei se ole tippaamista, se on huutokauppaa.
Uberille tipataan jälkikäteen ja tippaan kyllä jotain, jos kaikki meni kuten piti.
Eräässä Ideaparkin ravintolassa tilataan ruoka tiskiltä jonottaen. Ruoka maksetaan etukäteen ja tässä kohtaa korttikone kysyy automaattisesti tipin määrä. Siinä on erilaisia kymmeniä prosentteja valmiiksi valmiiksi laskettuina pikavalintoina. Kuka jättää tipin ravintolaan ennen kuin edes näkee annostaan? Henkilökunta tuo ainoastaan annoksen pöytään, ruokailuvälineetkin pitää hakea itse tiskiltä. En käsitä.
Tippi ravintolassa on palvelusta, ei safkasta. Ei jenkeissäkään tipata vaikka Mäkkärissä.
P-Amerikassa tippaaminen on suuri osa salihenkilöstön palkkausta. Palvelullaan henkilö voi vaikuttaa palkkaansa. Ja asiakkaat tietävät sen. Härmäläiset eivät sitä välttämättä ymmärrä. Meillä PAM hoitaa sen edunvalvonnan palkkauksen suhteen.
Jep, ja nykyään semmoinen hyväksyttävä tippi on 20%, mikä taas vähänkin kalliimmin syödessä tuo aika paljon lisää laskuun. Mutta tuo toki tarttee jenkeissä hoitaa.
Kyllä. Juttu on siinä, että kaikki siellä tietävät systeemin. Itse hävennyt silmät päästäni Kanadassa, kun meidän porukasta muutama sivistymätön pöytäseurue ei ymmärtänyt asiaa.
Nätissä huhtikuisessa terassikelissä Montrealissa tuli reipas tarjoilijatar kysymään surullisena mitä hän on tehnyt väärin, koska hän ei ole ansainnut palkkaansa. Käytiin siinä sitten ruokailun jälkeen tyyppien kanssa prosessi läpi niin, että muistivat loppureissun.
Europpassa ei ole tapana tippailla. Se on puhtaasti jenkkien juttuja aivan kuten myöskin se että kaupassa käydessä ostoksien hintaan tulee vielä alvit päälle. Eli se hinta mitä lukee hyllyssä ei ole tuotteen varsinainen hinta vaan se on tuotteen hinta ilman veroja. Outo kulttuuri näin Eurooppalaisen näkövinkkelistä mutta maassa maan tavalla joten jos jenkeissä käy ravintolassa niin pitää myös varautua maksamaan vähän ekstraa.
Suomessa verottaja hermostuisi taatusti, jos palkkoja alettaisiin maksaa tippeinä.
Woltin toiminta olisi ymmärrettävää, jos elettäisiin 1800-lukua. Sittemmin mm. orjuus on lakkautettu.
”Minua hävettää kun näen Woltin ruokalähettien polkevan nälkäpalkalla ilman työsuhteeseen kuuluvaa perusturvaa. Vaikka läheteille ei ehkä olisi muuta työtä tarjolla, on eettisesti mahdotonta käyttää palvelua ellei Wolt korjaa tilannetta”, Brunila kirjoitti päivityksessään.
Siinä on verottajalla sarkaa, kun alkaa selvittämään näiden wolt kuskien tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. 3000 - 4000 € tuloja/kk kuulemma ollut, toimivat kuitenkin yrittäjinä, joten onko maksettu alvit, ennakonpidätykset, eläkevakuutukset ym. Epäilen unohtuneen ja koko liikevaihto on mennyt pimeänä taskuun.
Nimetkää ikonisempi duo:
- tilaat paketin valitsemaasi Smartpostiin ja
- “noutopaikka on vaihtunut”
Tilaat paketin lähimpään postiin ja paketti menee aivan toiselle puolelle Tamperetta?
Jotain sen suuntaista. Tuntuu, että olen voittanut loton päävoiton yhtä monesti kuin saanut Postin paketin valitsemaani automaattiin.
Muutama vuosi sitten joulun alla tuli kolme pakettia samoihin aikoihin noudettavaksi. Jokaiselle Posti arpoi eri noutopisteen, olihan se hyvä iltalenkki.
Itsellä meni sentään toiselle puolen suomea. Ja toimituspaikkaahan postilta eivät muuta ellei lähettäjä itse ole yhteydessä heihin. Saatana mikä show.
Kyllä ei kuulkaa kanssaihmiset valiteta siitä, että paketit sinkoutuvat milloin minkäkin ryhmän kauppaan, kioskiin tai muuhun pakettilootaan. Takavuosina ne haettiin Postista. Arkisin 09-17.
Tarkoitit siis että niitä jonotettiin Postista.
Ei niitä niin vaan haettu. ![]()
Muistan elävästi pääpostin jonot, ei tavannut olla lyhyt keikka.