Muistelin, että meilläkin olisi täällä ketju, johon voisi kirjoittaa hyvistä asiakaspalvelukokemuksista sekä vähän niistä huonommista. Ilmeisesti muistelemani ketju on sitten kuitenkin jatkoajan puolella eli nyt voidaan aloittaa keskustelu myös täällä.
Eli missä olet saanut hyvää asiakaspalvelua ja missä taas olet saanut huonoa?
Olen itse todennut, että pääsääntöisesti asiakaspalvelu on todella hyvää monessakin paikassa tänä päivänä, joten itselle tulee ainoastaan yksi kokemus mieleen, joka nousee aivan muiden ylitse. Ikävintä tässä toki on se, että ko. yritys antoi ensin huonoa asiakaspalvelua, joka sai seuraavan asiakaspalvelijan näyttämään todella hyvältä. Olin yhteydessä OP:n asiakaspalveluun opintolainoihini liittyen ja kysymykseni koski takaisinmaksua. Ensimmäinen asiakaspalvelija suositteli minua tilaamaan valtakirjalla palvelun heiltä, joka maksoi muistaakseni melkein 100 €:n palvelumaksun. Tästä olin hieman näreissäni, joten päätin vielä kysyä hänen kollegaltaan. Häneltä sain todella hyvät ohjeet, että voit tehdä vapaaehtoisia lyhennyksiä ihan koska haluat, kun vain otat sen tilinumeron ylös, joka lainallasi on. Tämä oli todella helppoa ja asiakaspalvelija säästi minulta aika paljon rahaa. Toki hänen kollegaansa en arvostellut kovin hyvin
Viimeisin todella huono kokemus puolestaan liittyy Teliaan, jolla oli aika isoja ongelmia asentaa nettiä uuteen asuntooni. Ensin minua palloteltiin chatissa asiakaspalvelijalta toiselle useamman tunnin ajan, jonka jälkeen sain vastauksen, että asiaani käsitellään ja minuun ollaan yhteydessä seuraavana päivänä. Lopulta kukaan ei ollut minuun yhteydessä kahteen viikkoon, jonka jälkeen kysyin asiasta uudestaan. Tässä vaiheessa löytyi ensimmäinen asiakaspalvelija, joka tarttui puhelimeen ja soitti minulle. Saimme puhelun aikana sovittua sekä hyvityksistä että nettiasiat muutoinkin kuntoon. Tämän jälkeen on toiminut hyvin.
Minulla on asiakaspalvelussa ainoastaan yksi vaatimus yleensä:
Asiani otetaan selvitykseen ja minulle kerrotaan, koska asiasta palataan minulle uudestaan asiaan. En odota mitään sen ihmeempää. Se, mitä en voi sietää, on se, että minua pompotellaan henkilöltä toiselle ja kaikki vastaavat vuorollaan, että “en tiedä, mutta en ota asiaasi käsittelyyn” ja sen jälkeen ruvetaan myymään. Tässä kohtaa minulla menee ns. kuppi nurin.