Osakkaiden äänestys tapahtuu tasan viikon päästä, 27. marraskuuta pidettävässä liigan yhtiökokouksessa.
IS:n saamien tietojen mukaan tuona suomalaisen jääkiekon kohtaloniltana SM-liigan esityslistalla on kuin onkin kaksi vaihtoehtoista sarjamallia. Molemmissa sarjamalleissa liigan alaisuudessa olisi kaksi sarjatasoa eli niin sanottu A- ja B-liiga.
Tässä tulee kovin paukku: IS:n tietojen mukaan esityslistalla on, että ennen A- ja B-liigaan järjestymistä kaudella 2026–27 SM-liigassa pelattaisiin historiallinen siirtymäkausi.
Esityksen mukaan ensi kaudella Superliigassa pelaisivat ”kaikki kynnelle kykenevät” eli seurat, jotka täyttävät liigalisenssin kriteerit.
Eikai noita kukaan oo varsinaisesti ite pois maksanu, eikös ne oo ”kuittailtu” vuosien saatossa TV:rahoista
Vähän sama jos pystys ”ostaan” pörssissä osakkeita ja maksaan ne sitten tulevilla osingoilla pois
Se on totta että ei sitä tarvitse riihikuivana kaivaa vaan maksellaan merkintähinta ajan kanssa pois mutta yhdistettynä lisenssin taloudellisiin vakavaraisuusvaatimuksiin niin asettaahan tuo haasteensa. Jos meinaan niillä osingoilla lisäksi pitäis vielä elääkin eikä vaan maksella osakkeen ostoa takaisin
Kyllä tässä on pelko perseessä, että pikkuseurat kaatavat 12+10 mallin. Tämä ei ole tieto, vaan epäilys, että niinkin voi käydä. Vetoa en laittaisi suuntaan tai toiseen.
Eilinen Sport-neppailu ja tämä koko vuoden lopun läpsyttely B-sarjan joukkueita vastaan on paras argumentti 12 joukkueen A-sarjan puolesta. Pelejä olisi muutama vähemmän ja tällaisten Sport- ja Jukurit-otatusten sijaan vastassa olisi Jokereita, Hifkiä ja muita yleisömagneetteja. Miettikää nyt itse. Seuraavat kaksi peliä Tappara pelaa Jukureita vastaan. Paljonkohan on yleisöä ensi viikon pelissä paikalla?
14 joukkueen sarja on paluu SM-liigaan muutamien vuosien takaa ja tappaa Mestiksen ja mahdollisesti myös U20-sarjan. Tämä on todella heikko vaihtoehto. Tunnista kyllä samaan aikaan ongelmat U20-joukkueiden ja Mestiksen kanssa, joista Hoffren kirjoitti, jos mennään 12 joukkueen Liigaan ja rahasta tulee kovempaa kilpailua. Olisihan se toisaalta hienoa nähdä Tapparallakin oma “AHL-joukkue”.
Toivottavasti oli sarjamalli mikä tahansa, niin tärkein on pelimäärän vähennys ja suora putoaminen. 4-kertainen sarja montako peliä siitä sitten tuleekaan? Viimeinen alas ja 8-parasta pelaa paras-7 puolivälierä sarjan. Lisäksi pelipäivät ti, to, la mielummin ti ja la ja kautta joko aikaistetaan tai pidennetään mutta pelin laatu paranee kun pelataan vain kaksi peliä viikossa.
Edelleen mietin tätä intoa saunoa Jokerit vaikka väkisin mukaan, ehkä joo kauden verran jonkinlainen extrayleisömääriin mutta samaan hifkikärpät akseliin menee lopulta että ei nyt nekään automaatilla mitään halli täyteen pelejä ole (tainnut tällä kaudella Hifk ja Kärpät yleisömäärät alkaa kutosella)
Liigan joukkuemäärä pienemmäksi ja peleihin oikeasti merkitystä ja tokihan tapahtumaan täytyy panostaa niin Tapparaa tullaan seuraamaan oli se vastassa Jukurit tai Jokerit
Nämä nyt omia ajatuksia, mutta en vaan näe Jokereita minään pelastavana tekijänä suomikiekolle, A-B mallin B tasolta ylöspäin jos on tullakseen
Eilen kotiin talsiessa mietin, että jos nykyisen SM-liigan tilalle tulisi ihan uusi liiga (Causabon&co), niin päästäisiin ehkä eroon oman elämänsä aleksirantaloista. Eikös koko erotuomarijärjestelmä ole ihan liigan oma kuvio? Siis tuomarilinja on yksi asia mikä harmittaa, mutta sitten on vielä linjattomuus ja roolin ottaminen.Olisi kiva aloittaa puhtaalta pöydältä tässäkin asiassa. Haaveilua vaan, mutta kyllä uusi 10 joukkueen liiga olisi kiva.
Tämä on varmaan jo jossain esitetty, mutta Urheilucastissa seuraavat tiedot Ässien pakettiin liittyen tai siis siihen, mistä ilmeisesti äänestetään. Tätä puskee eteenpäin Ässien lisäksi muut “pienet”, kuten HPK ja KalPa:
Kiekko-Espoolla ei äänioikeutta, koska ei liigalisenssia.
2026-2027 : 18 joukkuetta, Jokerit ja Kiekko-pojat mukaan.
2027-2028 : 16 joukkuetta, eli kaksi saa lähtöpassit.
2028-2029 : 14 joukkuetta, kaksi lisää siis ulos, sitten tilannekartoitus, miten muodostuu 14+10 -sarja ja ilmeisesti se, että mennäänkö 12+10 -sarjaan.
Täähän on ihan selviö, senverran paljon isot rahoittaa tätä pyramidia ja pienet on niitä huijjareita jotka yrittää olla kukkona tunkiolla ketjun yläportaassa. Onnea vaan yritykselle.
Jos tämä toteutuu, Penttilän liigaa ei ole otettu vakavasti. Ulkopuolelta on vaikeaa sanoa, miten paljon sitoumuksia ja valmiutta tähän uuteen liigaan liittyisi. Voidaan nähdä yllätyksiä tai kaikkien aikojen pannukakku. Viimeinen taisto viikon päästä?
Eipä tohon ole lisättävää… Monet kivet on käännetty ja sieltä alta on paljastunut pakokauhu tippumisesta, koska kaikki ovat äärimmäisen tehokkaasti opetettu istumaan lattialla ja nyt joku paljasti, ettei se ole maakerroksessa vaan saattaa romahtaa.
Nyt jää nähtäväksi, kun osakeyhtiön sisään ei pääse kätkeytymään, vaan kaikki viivelähdöt tuodaan julki. Safetyn pelaaminen ei ole enää ilmaista ja siitä isot aplodit vuotajille.
Kyllä minä uskon, että ottavat vakavasti. Lopputulema joittenkin kohdalta tulee olemaan sama, kävi äänestyksessä miten tahansa, elleivät usko siihen, että ensi kaudella ollasn 12-sakissa.
Kyllä harmittaa ässien kannattajana, että ässät on liittynyt pienten joukkoon. Olen ollut tässä sarjajärjestelmä keskustelussa pienten vihaaja, eikä ässät muuta kantaani. Ei kautta ilman farssia toimistolla…. Seurojen pitäisi miettiä asia siltä kannalta, jos itse tippuu b Sarjaan. Pahimmassa tapauksessa valmistelee itselleen hautaa jos valitaan 14+10 malli. Ja jos mennään tolla urheilucastin tiedottamalla mallilla niin liigassa on alle 16 joukkuetta vasta kaudella 29-30 jos oikein laskin. Ei kautta ilman farssia toimistolla….
Tuossa skenaariossa pahimmoillaan tärvätään 2-3 kautta, jotta ollaan samassa tilanteessa kuin kauden 2013-14 alussa, jolloin Liigassa oli 14 joukkuetta. Oli Jokerit ja Espoon joukkue, ja ei olleet Sport, Kookoo ja Jukurit, ja sarja oli käytännössä suljettu. Mestis ei muistaakseni ollut kauhean virkeä tuolloinkaan.