Seura käyttää nyt termiä dynaaminen hinnoittelu väärin. Tuossa on kyseessä ennemminkin early birdie- tai nopean ostajan etu. Dynaamiseen hinnoitteluun kuuluu työkaluna mahdollisuus nostaa / laskea hintaa tapahtuman, lennon, majoituksen etc. lähetessä, vallitsevan kapasiteetin ja arvioidun tulevan ostokäyttäytymisen mukaan.
Tätä itsekin mietin, mutta osasit todeta ja kirjoittaa sen auki.
Dynaaminen hinta kun on se kysyntään pohjautuva, eikä niinkään aikatauluun.
Luulen, että ei sitä algoritmia ole tuossa kokonaan avattu vaan yksinkertaistetusti noin.
Siitä huolimatta, kirjoitettu tiedotteessa väärin jos pidätetään optio dynaamiseen hinnoitteluun maininnalla “mitä aiemmin ostat…” Tuolla lauseella lippujen hintoja ei halutessa nostella.
(eivät algoritmit vielä keskenään kaikkea dynaamista hinnoittelua hoida)
Tämä tästä ja eteenpäin.
Ainakin instagram-päivityksen mukaan ”kausikortilla varmistat pääsysi aina edullisimpaan hintaan”. Eli tätä ongelmaa ei pitäisi olla
Aivan eli oma tulkintani dynaamisesta hinnoittelusta oli eri kuin seuralla. Kuten @SammyO tuossa ylempänä asiaa avasi. Kuvittelin siis, että hinta voi myös laskea silloin kuin kysyntä on vähäistä. Nythän tuo tosiaan kuulostaisi siltä, että kausarilla maksetusta edullisimmasta hinnasta mennään vain ylöspäin kysynnän kasvaessa.
Kyllä kai se dynaaminen hinnoittelu myyjälle tuo enemmän rahaa, eihän sitä muuten käytettäisi. Mutta ainakin itsellä se laskee ostettujen lippujen määrää. Sellaiset “lähekkö tänää hallille” liput jää kokonaan ostamatta jos hinnat on pelipäivänä kalliimpia. Lipuissa pitäisi vähintään olla joku muutos- tai peruutusturva kaupan päälle että lähtisin kuukausia etukäteen ostamaan.
Minä luulen, että tiedote on ajattelemattomuuttaan avattu huonosti ”hirttäytyen” yhteen toimintamalliin.
Veikkaan Lähekkö nää hallille -lippuja varmasti löytyvän.
Jää nähtäväksi, että onko lippukategorioille joku katto suosituimpiin tapahtumiin vai maksaako paikallispelin viimeinen vapaa lippu 500 euroa. Mielestäni hyvä hinnoittelumalli kaikesta huolimatta. Ajatus on saada mahdollisimman paljon väkeä paikan päälle kuluttamaan palveluita ja samalla ottelutapahtumiin tarvittavan henkilöstön ym. resurssien määrän ennustettavuus paranee. Mainostusta ja markkinointipanoksia voidaan ohjata niin ikään ajoissa tapahtumiin, jotka ovat vetäneet huonommin.
-40% päivän hinnasta -alennus opiskelijoille ym. kuulostaa myös aika hyvältä. Voi päästä matsiin todella halvalla.
Sama juttu itsellä. Muutamaan vuoteen ei oo ollut kausaria. Pelit tullut katseltua kotona pääosin. Peliin oon lähtenyt lähinnä hetken mielijohteesta. Jos lipun hinnat nousee oleellisesti peli päivinä jää kyllä lähtemättä jatkossa.
Toki jos hinnat ovatkin halvempia hiljaiseen peliin peli päivänä niin asia on toinen. Minulle ei niin oo väliä kuka vastustaja on.
Meikäläisen pelit on käytännössä aina niin, että pelipäivänä päätän lähteä. Ja hinta kyllä ratkaisee aika paljo, koska kotona on niin helppo katsoa ja nettipalveluista tulee jokatapauksessa maksettua. Yleensä ostan 2-4 lippua, kun lähden ja jos jokainen onki pelipäivänä vaikka vitosen kalliimpi ku viime vuonna, ni aika moni peli taitaa jäädä väliin. Lisäksi olen tässä konseptissa vähä huolissaan siitä, että jos liput pompsahtaa vaikka 7000 katsojan jälkeen, niin niitä isoja katsojamääriä voi jäädä syntymättä ja keskiarvo hilautuu alaspäin. Se taas tietää negatiivista uutisointia.
Mielelläni olen tässäkin väärässä, koska asiantuntemusta mulla ei oo. Mutua vaan.
Itse olen myös monesti kattonut pelipäivänä tai päivä-pari etukäteen, onko yleisöä miten tulossa. Jos on hyvin yleisöä, olen voinut ostaa lipun ja liittyä remmiin. Itsellä kuitenkin iso kynnys ostaa lippua kalliimmalla, mitä sen olisi ajoissa saanut, joten ehkä tällainen hetken mielijohteen lippuostaminen jää pois. Etenkin, kun jo ihan perusliputkin on kohtuu hinnoissa.
Veikkaan, että vaikutus pelipäivän lipunmyyntiin on iso negatiiviseen suuntaan, ellei sitten dynaaminen hinnoittelu iske vasta jossain 11k-12k lukemissa. Mutta jos vaikka 7k jälkeen hinta nousee 24,90 € → 29,90 €, niin kyllä kirpasee tuommoinen 20 % korotus maksaa.
Lienee selvää, että kyseinen hinnoittelu vaikuttaa peleihin, joissa halli täyttyy. Tämä on kompromissi, joko hinnat kokonaan ylös tai sitten dynaaminen hinnoittelu.
On vähän tulella leikkimistä tämä dynaaminen hinnoittelu. Kaikki tätäkään uutista ei tule näkemään, ja sit kun lähdetään extempore peliin, ja selviää myöhemmin että kaveri on saanut lippunsa halvemmalla, niin tulee helposti kusetettu olo. Sen jälkeen voi olla hankala saada kyseistä kävijää takaisin.
Toki tässä voi lieventää asia, että lähtökohtaisesti eri paikka maksaa eri summan, riippuen mistä katsot peliä. Tähän päälle vielä liigan järjetön otteluohjelma. (epätasaiset kohtaamiset eri joukkueiden välillä).
Eiköhän tämä ole vain nykyaikaa. Kiekko tulee taas vain vähän jäljessä.
Jokaisella on mahdollisuus ottaa itse selvää ja ostaa se lippu aiemmin.
Maanantaina pitää ostaa kaikki kauden peliliput mihin haluaa mennä tai myöhemmin hinta on voinut pompsahtaa niin kovaks, että mielummin katsoo sit kotona…kaudellahan sen sit näkee kuinka järkevää tämä on.
Huomasiko kukaan, että opiskelija/eläkeläinen jne. alennus on tippunut -50% → -40%? Toki hyvä alennus edelleen…
Kysyntään sidottu tuo on. En jaksa uskoa, että vaikuttaa lopulta mitenkään.
Mitä tästä voikaan oppia. Osta kausikortti ni ei tuu mitään yllätyksiä
Ja nuorisolippu 7 - 17v -50% hintaan. Eikös tuo ollut 16 ikävuoteen asti aiemmin?