Liputuksesta ja yhteisön valvonnasta

Itselläni ei ole mitään pahaa sanottavaa tuosta liputuksesta, mutta kyllä sen verran voisi palstalaiset katsoa mitä viestejä liputtaa ja mitä ei. Ei muutako etiäpäin!

Itse henk.koht. liputtanut monia viestejä, mistä kohti lähtee menemään väärille raiteille keskustelu. Kukaan ei ole tullut itkemään vielä, että miksi liputettu. Miltä noi ketjut näyttäis, jos monta sivua ihan tuubaa sivuavasta aiheesta. Joten oikein loistava systeemi. Ja huomaatko @Janne76 olet aika yksin mielipiteesi kanssa. Kannattaisiko tarkistaa kantasi uudelleen.

1 tykkäys

Eipä sitä muutaman mölisijän takia kannata kenenkään mieltään pahoittaa. Jäitä hattuun, se oli yksi viesti.

Pitkään palstaa sivusta seuranneena minullakin on hiukan saman suuntainen diagnoosi että pitkään palstalla olleita ei niin helposti rangaista kuin tulokkaita. Kun et kuulu palstan vakiokalustoon niin joudut helpommin silmätikuksi ja tulee aika herkästi liputuksia. Itse myös kritisoin tuota liputus systeemiä koska sitä voi myös käyttää vääriin tarkoitusperiin. Älkää antako mielipiteeni mennä ihon alle niinku Tapparakaan ei anna Joe Finleyn päästä ihon alle vaan keskittyy pelaamaan.

Ihan varma en nyt ole, kritisoitko muita käyttäjiä vai valvojia vai molempia, mutta vastaan tekemäni tulkinnan pohjalta.

Jos ilmiselvästi tahallista väärinkäyttöä käyttäjien puolesta ilmenee, siihen voidaan soveltaa hiljattain lisättyä sääntöpykälää 13. Painotan silti: jokainen vilpittömin mielin tehty liputus on oikea liputus, ja arvostamme niitä hyvin paljon. Ylittyykö puuttumiskynnys ja jos ylittyy, onko keino viestin poisto tai piiloon liputus vai joku liputtajalle näkymätön kikka, riippuu sitten valvojasta. Tässä tuo viittaamani pykälä:

§13 Palstan ominaisuuksien tahallinen väärinkäyttö

Palstaohjelmistomme tahallinen väärinkäyttö, jonka tarkoituksena on toisen jäsenen kiusaaminen, palstan käytön, valvonnan, tai ylläpidon häiritseminen, johtaa poikkeuksetta pitkään tai pysyvään käyttökieltoon. Väärinkäytöllä tarkoitetaan siis häiriökäyttäytymistä, joka ole ole sisällöllistä, vaan tarkoituksellista toimintaa jolla pyritään aiheuttamaan haittaa palstan eri toimintoja käyttäen.

Systeemihän toimii niin, että jos kaksi kolme käyttäjää liputtaa saman viestin, se piilottuu klikkauksen taakse väliaikaisesti. Valvojanäkymässä se näkyy kuten mikä tahansa yksittäinen liputus. Voi olla joko samaa mieltä, jolloin viesti jää piiloon tai eri mieltä, jolloin viesti palautuu näkyviin. Siis konkreettinen kiusa, jonka käyttäjä sillä saa aikaan on aika lievä.

Liputuksista ei siis kannata ottaa juuri stressiä, kun aihetta ei ole. Tiedätte itsekin sisimmässänne, milloin ei ole ja milloin kenties on. Jos on, ottakaa se mieluummin lukijapalautteena älkääkä moitteena. Seuraava viesti olkoon parempi!

Ja jos nämä näkemykset menivät ohi siitä, mitä tulkinnan varaa jättävä viestisi oli tarkoitettu tarkoittamaan, täsmennä! Palstan periaate on, että kaikista liputuksista voidaan julkisesti ja avoimesti keskustella. Kuitenkin erityisesti tapausesimerkit olisivat keskustelun ediestymisen kannalta arvokkaita.

8 tykkäystä

Ehkä en niinkään kritisoinut valvojia tai muita käyttäjiä vaan tätä liputus järjestelmää ja sitä kuinka herkästi niitä liputuksia välillä tulee kun kuka tahansa saa liputtaa. No ehkä kritiikkini sitten enemmän kohdistui valvojien puoleen jos on pakko valita.

En ole valvoja, mutta millä tavalla valvojien tulisi toimia toisin. Esimerkkejä?

1 tykkäys

Kyllä täällä liputetaan ihan aiheesta pääsääntöisesti ja liputukset koskee myös ihan meitä kaikkia. On niitä lippuja minullekin silloin tällöin tullut, välillä on annettu mahdollisuus korjata viestiä ja sen myös olen tehnyt. Eli ei täällä mielestäni mitenkään erityisesti “jahdata” uusia kirjoittajia.
Itse liputtelen viestejä mitkä menevät pahasti ohi aiheen tai sitten ovat kirjoitusasultaan raskaasti luettavia viestejä. Asiattomuuksia toki myös.

Itse sorrun näihin kaikkiin myös silloin tällöin, varsinkin viikonloppuisin ja ihan hyvä, että niitä viestejä liputetaan. Korjaan kyllä, jos annetaan mahdollisuus. En myöskään pahastu, jos kokonaan liputetaan pois tai poistetaan koko viesti.

@rizka :lta mielestäni hyvät perustelut ja selvitykset miten liputus toimii.

3 tykkäystä

Ehkä olen ollut toisinaan huomaavinani että kaikkia käyttäjiä ei aina kohdella ihan tasa-arvoisesti mutta en nyt täältä kaiken sekamelskan joukosta pysty kaivamaan esimerkkejä tai sitten sellaista että asiallinen kritiikki menee joillain valvojilla ihon alle. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan pahoittanut tästä mieltään.

En tiedä uusista kirjoittajista, mutta minä olen roikkunut täällä alusta saakka, ja tänä viikonloppuna ekaa kertaa meikäläisen viesti liputettiin piiloon ( ja saman tien liputettiin kaksi viestiä, tosin toisen niistä liputin puoliksi itse ja se taidettiin lopulta poistaa). Tykkäyksiäkin tullut viime aikoina vähänlaisesti, varmaan pitäisi muuttaa tyyliä.

2 tykkäystä

Varmasti liputukset on pääasiassa täysin aiheellisia mutta kyllä varmasti joskus voi tulla aiheettomiakin liputuksia.

Tottakai tulee aiheettomiakin liputuksia, mutta pääsääntöisesti liputukset ovat aiheellisia. Ja kyllähän täällä ollaan aika ajoin niitä aiheettomia liputuksiakin läpikäyty ja pohdittu mikä on mennyt vikaan (välttämättä ei mikään).

Sellainen korjaus, että palautin piilotukseen vaadittavan lippumäärän kolmeen, kaikessa hiljaisuudessa. Unohtui tiedottaa, koska tein sen kesken matsin.

2 tykkäystä

Liputuksissa pitää muistaa, että mitään täydellistä linjaa ei ole olemassa. Meitä palstan rekisteröityneitä käyttäjiä on täällä yli 1000 ja kaikilla on oma käsityksensä siitä, mikä on sopiva linja. Joidenkin mielestä se on liian tiukka ja joidenkin mielestä liian löysä. Välillä tulee ohilaukauksia molempiin suuntiin, mutta ei se niin vakavaa ole.

Hienointa tässä liputusjärjestelmässä on kuitenkin se, ettei linja ole yhden henkilön autoritäärisesti päättämä vaan yhteisön itsensä asettama.

Mihinkään uusien käyttäjien herkempää liputtamiseen en usko. No, ehkä uusi käyttäjä voi saada siitä syystä enemmän lippuja, koska ei tunne palstan sääntöjä ja tapoja (viestejä vääriin ketjuihin, chattailyä jne,) Jos muotoilu ja argumentit on kunnossa niin en varmasti usko, että kenenkään käyttäjän viestiä liputetaan eriävän mielipiteen vuoksi.

12 tykkäystä

Tää on yksi ikuisuusaiheista Suomesta, että ihmisillä on käsittämätön kyky loukkaantua pikkuasioista sekä opiskelussa että työelämässä. Palaute on normaali asia, mutta jostain syystä palaute on suomalaisille (anteeksi raskas yleistys) erittäin vaikea asia nieltäväksi. En minä itsekään tee poikkeusta - minua ärsyttää, jos tekemisiäni, viestejäni jne. liputetaan.

En ymmärrä täysin, mistä tämä itselläni johtuu, mutta olen yrittänyt opetella käsittelemään asiaa. Kukaan ei tarkoita liputuksella tai palautteella mitään pahaa ja joskus suorakin palaute voi toimia. Mutta en minä itse sitä suoraa palautetta hirveästi viitsi kenellekään antaa, koska yleensä lopputulos Suomessa on aina se, että joku suuttuu.

En ymmärrä, miksi meidän valvojiemme perässä juostaan. Hehän tekevät työtään - eikä tuo työ ole kivaa. Se on vähän kuin jääkiekkopelin tuomarityöskentely: aina se on jonkun mielestä väärin, vaikka miten viheltäisit. Täällä on mielestäni valvojilta onnistunut poikkeuksellisen hyvin linjaaminen ja lukuun ottamatta meemikäytäntöä täällä on kohtalaisen hyvin linjassa tuomiot toistensa kanssa.

Sitä paitsi, jos tämä palsta toimii suomalaisille palaute / reagointi -treeninä niin se on varmasti sen arvoista. Sitä treeniä jokaisen tulisi tehdä myös itsensä kanssa ja mieluusti aktiivisesti. Palaute on ystäväsi, ei vihollisesi. Jos palaute annetaan asia edellä - sen voi ottaa asia edellä. Jostain syystä otamme paljon herkemmin persoona edellä palautetta vastaan, mistä tämäkin johtuu? Jos jollain täällä on lapsia niin säästätte heidät monelta harmilta kun opetatte jo nuorena, kuinka annetaan ja vastaanotetaan palautetta.

Olen itse nähnyt liiankin hyvin työelämässä, kuinka se palaute yleensä otetaan vastaan ja kuinka siitä ei ole mitään hyötyä. Aniharvassa paikassa oikeasti uskalletaan kohdata palaute apuna - se on enemmänkin turhaa ulinaa.

10 tykkäystä

Kiitos @rizka selvennöksestä liputuksen suhteen. Ehdin jo kyselläkin sen perään. Väärässä ketjussa tietenkin, verta nenästä kaivaen :wink:

Tätä keskustelua olen mielenkiinnolla seurannut, ja pari kehitysehdotusta heittäisin ilmaan.

Ensinnäkin voisi olla sellainen ominaisuus, että tiettyjen kirjoittajien väliset liputukset rajoittaa vaikkapa 5 per päivä. Estäisi ylenmääräisen nokitteluliputtelun.

Toiseksi, voisiko liputettuun ja piiloitettuun viestiin saada jotenkin julkisesti näkyville liputusmäärät ja syyt? Eli “tämä viesti on liputettu, 4 liputusta chatti-viestistä ja 2 liputusta asiattomasta sisällöstä.” Nimenomaan siten, että ne syyt olisivat siinä heti näkösällä, ettei niitä tarvitsisi etsiä mistään. Se voisi toimia peräti opettavaisena kaikille muille.

Vaikka olenkin säännöt lukenut, ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitetaan chatti-viestillä, niin en silti ole aina ymmärtänyt, miksi jokin viesti on liputettu.

Kommenttisi ovat hyvin muotoiltuja, tuskin kukaan mieltään pahoittaa. Valvojista on muistettava, että kaikki tekevät hommaa oman persoonansa pohjalta. Aivan varmasti kohtelu ei ole täysin tasa-arvoista, mikään ei ole. Silti on mielestäni oletettavaa, että valvojat pyrkivät oikeudenmukaisuuteen. Jos palstalle tullaan ja aletaan heti kirjoitella viestejä, jotka päätyvät liputetuiksi, ei ole ihme jos hankaluuksia tulee valvojienkin taholta. Aivan sama kaikissa yhteisöissä, ensin on saavutettava luottamus ja sen jälkeen voi ehkä tuoda peliin enemmän sarkasmia ja särmää. No sitten, jos ongelmia tulee ja niitä ratkotaan haistattelulla tai muuten henkilökohtaisuuksiin menemällä, on ihan selvää että pelikieltoa pitää tullakin.

Minusta täällä pätee ihan samat säännöt kuin missä tahansa. Huonoa käytöstä ei pidä voida netissä harrastaa sen enempää kuin muuallakaan. Eikä sitä täällä minusta pidä myöskään sen enempää sietää.

1 tykkäys

Minunkin viesti kerran liputettiin ja en oikein tiennyt mitä tekisin niin riipaisin kunnon kännit.

28 tykkäystä

Joku tämäntyyppinen rajoite systeemissä todennäköisesti on jo, veikkaan. Kaikenlainen nokitteluliputtelu on jo muutenkin yllättävänkin harvinaista, kiitos siitä kaikille. Ja pitäkää mielessä, että jos sellaista alkaa ilmetä jonain päivänä, sääntöpykälää 13 sovelletaan ja rangaistaan.

Mä itse asiassa luulin, että ne näkyisivät juuri näin teille. Valvojalle ne nimittäin näkyvät kätevästi juuri noin. Kertokaahan joku minulle, miten nämä liputukset näkyvät teille oikeasti? Siitä tulee ainakin automaattinen yksityisviesti järjestelmältä, jos viesti liputetaan piiloon. Tuleeko yksittäisestä käyttäjäliputuksesta? Entä mitä näkyy sivullisille? Näkyykö yksittäinen käyttäjäliputus siis jotenkin vai ei? Ihan rautalangasta saa vääntää, koska en oikeasti tiedä mikä näkyy kaikille ja mikä vain valvojille. :wink:

1 tykkäys