Tossa koitin hakea, mutta en löytäny ketjua lisäravinteille. Voisi varmaan mennä jonkin “reenit”-ketjun alaisuuteen keskusteluna, mutta pidän lisäravinnekäsitettä kuitenkin niin laajana ja erillisenä asiakokonaisuutena, että päätin sille ketjun avata.
Täällä palstalla on kuitenkin monen ikäistä ja lajitaustaista harjoittelijaa, niin uskoisin ketjulle olevan käyttöä. Varsinkin, kun itse olen ollut, ja olen yhä, hyvinkin aktiivinen lisäravinteiden syöjä.
Niiden tarpeellisuudesta itselleni en osaa sanoa, mutta josko keskustelemalla täällä aukeaisi uusia näkökulmia ja vinkkejä.
Omaa taustaani:
Nuorempana hyväuskoisena söin jos yhtä ja toista pilleriä ja jauhetta, varsinkin kun toi punttitouhu oli se ykkösjuttu. Mihinkään “roinaan” en ole seonnut koskaan, vaan kaikki syömäni on löytyny punttiliikkeiden ja markettien hyllyistä. Nyt valikoimani on kaventunut huomattavasti, vaikka melko mittava se on yhä.
Heraproteiini on se isoin lisäravinne omissa reeneissä ja elämässä. Nykyään tosin koitan kiinnittää enemmän huomiota sen puhtauteen ja kotimaisuusasteeseen.
Toinen, jota kuluu, on reenilaturi eli PWO. Sitä tosin menee ainoastaan ennen punttireeniä.
Siinä mulla on nykyään ehkä enemmän hakusessa sellanen plasebo-vaikutus eli itse ainesosilla ei ole niin väliä, vaan se maun kirpeys tuo sen “potkun” itselle. Ja siksi koitan nykyään suosia melko mietoja reenilatureita, vaikka niissä miedoissa ei tahdo kunnon kirpeitä olla.
Aminohapoista Arginiini on nyt iän hieman lisäännyttyä löytänyt tiensä päivittäiseen valikoimaani vitamiiiniporeen kaveriksi.
Mutta se tärkein, jonka takia ketjua availin, olisi noi nivelet ja niiden kulumiseen apua tuovat ravinnelisät, jos todellisia sellaisia on.
Eli mitä porukat täällä käyttää, ja onko ollut apua/lievitystä?
Itse söin juuri MSM-kapseleita tossa kuurin verran, mutta avusta en osaa sanoa. Nyt hommasin Super Collagen -kapseleita. Mene ja tiedä niistäkin.