Joulukuun kuudes tarjoaa jälleen perinteistä ohjelmaa eri kanavissa tai paikanpäällä nautittuna. Presidentti Sauli Niinistö isännöi linnan juhlia viimeistä kertaa.
YLE Areenasta löytyy nyt kaikki kolme Tuntemattoman Sotilaan versiota (Laine, Mollberg, Louhimies).
Joskus ennen itsenäisyyspäivänä myös pelattiin jääkiekkoa. Matsit aloitettiin Maamme-laululla ja ajoitettiin niin, että Hakametsästä ehti torille ilotulitukseen. Oli ihan juhlava tunnelma.
Menen illalla vetämään lasten erityisryhmälle futistreenit. Mietin, että onko tämä hyvä tapa viettää / juhlia itsenäisyyspäivän iltaa, mutta asiaa hetken pohdittuani totesin, että ehkä se onkin paras. Moni näistä lapsista tulee aika haastavista taustoista, eikä välttämättä ole elämässä niin paljon kenen kanssa juhlia tai viettää vapaa-aikaa. Sen jälkeen ehtii vielä katsella kättelyjäkin ihan olan takaa.
Kiitos, @Masto. Näiden lasten kanssa koen usein itse olevani enemmän saamassa kuin antamassa. Haasteet ovat välillä isoja, mutta niin on myös se vilpitön ilo, innostus ja aitous, joka heistä usein huokuu. Ja olen yksi lenkki siinä ketjussa, jonka kautta heidän tarpeitaan kohdataan.
Tänä itsenäisyyspäivänä multa nousee hattu kaikille niille, jotka auttavat yhteiskuntamme heikoimmassa asemassa olevia usein pienellä palkalla tai vapaaehtoisesti. Unohtamatta vanhempia, joista useimmat tekevät parhaansa lastensa etua ajatellen.
Meillä on tässä maassa asioita vinksallaan, mutta on paljon kyllä hyvääkin niin arvojen, auttamisen halun kuin yhteiskunnan rakenteidenkin suhteen. Sitä tässä maassa ja kansassa arvostan. Ja jos vähän vilkaisee muihin ilmansuuntiin on helppo huomata, että se ei ole mikään itsestäänselvyys vaan vaalimisen ja kiinni pitämisen arvoinen asia.
Hyvää itsenäisyyspäivää palstalle! Kiitos heille, kenelle kiitos kuuluu! Terkkuja papalleni yläkertaan, joka nuorena poikana joutui sinne, minne kukaan ei varmasti halua, mutta tekevät sen ylpeydellä, eli maata puolustamaan. Pappa haavoittui, mutta selvisi. Kiitos siitä, minä olen täällä ja saan elää itsenäisessä Suomessa perheeni kanssa. Meillä vietetään erityistä itsenäisyyspäivää ensimmäistä kertaa kolmisteen.
Tulin juuri rauhanturvaajien Itsenäisyyspäivän palkitsemistilaisuudesta. Vastaanotin Nobelin Rauhanpalkintoni muistoristin. Vuosikymmenten viiveellä laiskuuttani, mutta olipa siellä pari muutakin ko. ristillä muistettavaa. Hyvää Itsenäisyyspäivän iltaa kaikille
Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille ja erityisesti heille, joiden vuoksi saamme olla Itsenäisiä! Tuntematon tuli katsottua. Finlandia-hymnin kuuntelen aina näin Itsenäisyyspäivän iltana, Vesalan esittämänä, ja aina menee kylmät väreet.
Aina välillä näin nuorella iällä huomaa miettivänsä, että tämän ikäisinä nuo urhot sinne rintamalle joutui, juuri täysikäisyyden täyttäneinä. Elämä edessä, joka kuitenkin mureni pieniksi palasiksi karuissa oloissa ja kuoleman pelko oli jatkuvasti läsnä. Vaikka itse en kutsuntoja nyt syksyllä ( tai E-paperit tuli, että palvelus on vielä epävarma) läpäissyt niin olen aina valmiina, jos joskus kutsu käy, palvelemaan Suomea ja puolustamaan sen Itsenäisyyttä. Tämä päivä on teille, sotiemme veteraanit ja kiitos kuuluu teille, kun taistelitte ja lopulta onnistuitte saavuttamaan päämäärän, eli Suomen Itsenäisyyden!!