Täällä ei oo käyny kohta 20 vuoteen. Varmaan suuttunu jostain.
Oletko antanut sille bänniä ja unohtanut päästää jäähyltä?
Spoilerissa joulupukki kokemus. Omakohtainen.
Mä olin monta vuotta tuttujen lapsille joulupukkina. Se oli kyllä varsin antoisa kokemus ja jäi ihan älyttömän hyvä fiilis aina. Luontaisena? “metodi näyttelijänä” hoidin homman uskottavasti, koskaan en nimittäin jäänyt kiinni. Osasin puhua ja äännellä kuin vanhempi ihminen, tyyny piti toki vatsaksi laittaa. Lahjoja oli joillekkin lapsille ihan älytön määrä ja homma todella kävi työstä. Flow piti säilyä ja sanansäilän jatkua.
Olikohan joskus näyttelijän lahjoja tai yritystä molemmin puolin… Vai vahvaa uskoa. Muistan vaan niin elävästi yhden lapsuuden joulun, kun joulupukki oli poikennut meille ihan tonttunsa kanssa.
Kohteliaana ja kilttinä nassikkana tarjosin joulupukille karkkipussista makeisia sanomalla: “ota, Arto!”. Itse en huomannut tuossa yhtään mitään kummallista, mutta joskus myöhemmin vanhempani kertoivat tämän minulle. Olinkohan nähnyt jotain tuttua sieltä naamarin takaa jossain vaiheessa. Mutta joulupukkihan se taatusti oli, eikä mikään naapurin teinipoika, Arto… Pukkikaan ei tuosta yhtään häkeltynyt. ![]()
Mä ajoin tuon eilen Turun tietä ja sitä oli makea vetää kun Sastamala oli laittanut ledit koko pätkälle. Herran jumala mikä ero valovoimassa noissa on niihin paskan ruskeisiin kaasupurkausvaloihin.
Juu, viime pe tuli vedettyä Tre - Vammala - Nokia, hyvät on noi ledivalot. Sastamalan päähän tulee myös elukkaaita.
Tänä jouluna multa on turha kysellä mitään kinkunpaistoon liittyen. Nyt mennään niin helpolla kuin mahdollista. Muuten olis jääty viettämään joulua sinne Teneriffalle. Siis kolmenlaista valmiskinkkua on tarjolla. Yksi mallia pötkäle ja kahta erilaista viipaloitua. Eiköhän se riitä, kun on laatikot, rosollit, paria sorttia silliä, graavia lohta jne. Kaikki siis ihan kaupasta eilen kannettua.
Se poikkeus moniin jouluihin on, että nyt yhdessä päätettiin jättää lipeäkala pois. Nysväämistä lähinnä sen kastikkeessa olis ollut. Halpuutt… eikun helpottaminen tässäkin oli teemana. Ja kun todettiin, ettei se lipeäkala lopulta niin kummoista ole. Mieluummin muuta vedessä molskinutta. ![]()
Pukki kävi ja jakoi lahjat. Nyt lapset hääräilee lahjojensa kanssa ja me vanhemmat aletaan laittamaan ruokaa pöytään. Syömisen jälkeen sitten saunaan ja se on minulle se hetki jouluna, että voi huokaista onnellisena lauteilla.
Just piti esittää se joulun klassinen kysymys “onko pukkia näkynyt?”. Mutta ainakin siellä missä @tonni majailee, on joku pukkia läheisesti muistuttava käynyt. Ehkäpä juuri se yksi ja ainoa. Jos meille vielä joskus tulee, niin kysäisempä “visitkaa”. Sitä kun en ole koskaan huomannut tehdä.
![]()
Kylmillä sapuskoilla alotus <3

Ajan tuota Vesilahdentietä joka päivä, kun asun sivutiellä mikä siltä tieltä poikkeaa. On kauheassa kunnossa kyllä. Niitä pahempia läpiä jo muistaa ulkoa, mutta ei siinä silti lujaa voi ajaa, jos ei muistakaan ja juuri tuolla tiellä lauantaina juoksi se peura auton kylkeen.
Nyt on jouluateria syöty. Se on ihmeellinen se joulupöytä, kun siinä on aina syötävä itsensä ähkyyn, kuin ei olisi ruokaa saanut koko vuonna ![]()
Joulun kunniaksi meillä kaivettiin C-kasetit kaapin pohjalta soimaan.![]()
![]()
![]()
Rouvalla ei ymmärrys riitä mun 80- luvun kaseteille.![]()
Ensin saunotaan, sitten syödään vasta! Nyt on eka kerta kiuasta sähisytetty. Ehkä syödään välillä… ![]()
Ja ruoan päälle laitetaan maata. ![]()
Ihan ok bissee tää joku tsekkiläinen Litovel.
Toi maatapano alkaa kuulostaa mun vaarilta. Siellä E-Savossa mentiin jopa “kynsilleen”. Siinä on mulla vieläkin ihmettelemistä. ![]()
Kummipoika sai pukilta Tapparan paidan ja sano, että se haluaa heti sen päälle.
Tässä on ollut vähän oireilua, että olisi Ilveksen mies. Kuten isänsä.
Nyt on ruokailtu ja rupesin nauttimaan erilaisia oluita. Vieläkään ei pukkia ole näkynyt, mutta ei se haittaa. Nämä oluet on kyllä ihan maittavia, nyt Muflonin Stouttia. Ihan hyvin toimii suklaan seurana.
Meillä mä oon jälkkärivastaavana.
Blenderiin oon lataillu kaikkee väkijuomien ja suklaan välltä.
Hyvin on maistunut.![]()
Nyt kävi pukki ja tuli yllättäen kirjoja. Nyt hiljennyn näiden pariin.
Aloitan Esa Sirenin uusimmasta ja sitten siirryn Kari Kallosen Törnin tarinaan. Sitten lopuksi Loirin pariin, nyt on luettavaa.
Arvostelut tulemaan kun on luettu ![]()