Ei ole oikein verrata oman roolinsa maailman kärkipelaajan ominaisuuksiin 19-vuotiiaan nuoren miehen kykyä. Kyllä näille osumille jotain tulee tehdä, tottakai vastuu on myös valmentajilla kasvattaa kypsempiä pelaajia ja ylipäätään kiinnittää huomiota asiaan.
Mutta kyllä suurin syy on vauhdit, joissa ei vaan kaikki pelaajat pysty havaita ei taklattavat eikä taklaajat. En sitä vaadi, että pitää jättää taklaamatta mutta ei se näin voi olla. Sen lisäksi, että Kivenmäki niinkun kaikki muutkin ovat jääkiekkoilijoita he ovat myös ihmisiä. Jonkun lapsia, jonkun vanhempia, puolisoita ja kavereita. Taas sellanen tilanne missä jääkiekko ei ole yhtään mitään - eikä voittanut mitään tuolla taklauksella.
Siis mä oon nyt katsonut ton klipin useita kertoja ja iso syy tohon koko pään aukeamiseen on se, että tuota leukaremmiä pidetään coolisti löysällä. Ei mikään ihme, että lähtee pois ja pää aukee kun äijä lentää 360 ilmassa.
Tosin taklaus on kova, mutta seuraamukset eivät olisi läheskään näin pahat jos varusteet olisi kunnolla kiinni.
Aika hassua, että puheet, kääntyy brutaalin taklauksen johdosta jossitteluun ja juurikin sen taklatun pelaajan käytökseen, varusteisiin. Toki on vastuussa, ja juurihan Repo Telian kyssäreissä olisi poistanut joitain suojia. Kai se on oma valinta ja nyt kun kolahti niin osataan varautua paremmin. Mutta…
Mielestäni on turhaa ainakaan alkaa pökkimään taklattua, ajatellaampa jos pelaaja olisi halvaantunut tai kuollut, olisiko silloin teksti enemmän positiivisempi vai pysytäänkö edelleen jos jos linjalla.
Tätä se Rautakorpi peräänkuulutti ja nyt napsui, taas. Ensi kaudella olisi syytä keskittää voimavarat ja tieto pelaajien turvallisuuteen, niin ettei itsestään laji kärsi.
Mun mielestä on todella väärin vaihtaa mielipiteitä sen mukaan, että joku loukkaantuu. Tälläset tilanteet on helvetin hyviä mahdollisuuksia pohtia, miten lajia tulisi kehittää. Ja mun ehdoton mielipide on se että nuoria pitää kehittää enemmän kontakti valmiuteen, sitä toitottaa todella monet. Niin tämä kuin Puistolankin tilanne olisi todennäköisesti jäänyt tapahtumatta, jos sen sijaan että kauhistellaan taklauksia, olisi sitä elementtiä opetettu systemaattisesti täysin lapsesta alkaen. Mutta kun ei opeteta. Jääkiekko on vaarallinen laji, tulee aina olemaan. Kaikki tietää, että tässä lajissa on jopa henkeä uhkaavia riskejä. Ei voi olla niin, että taklattavaa ei voi kritisoida, tai järjestelmää, koska jotain sattui.
En jaksanut lukea näitä viestejä sen enempää, joten kerron oman mielipiteeni asiasta.
Suurimassa osassa näissä avojään taklauksissa puutuu vastustajan kunnioittaminen tyystin.
Jos taklaaja näkee ettei vastustaja ole valmiina ottamaan taklausta vastaan niin pitääkä silloin taklata? Mielestäni ei. Näiden nuorten ura tai jopa elämä saattaa loppua tai muuttua loppu elämäksi. Nemecekille vähintään 10 peliä aikaa miettiä , että kannattiko vetää pystyyn?
Tää on oikeesti vaikea kysymys. Just se on alunperin ollut se tarkoitus, että pääsee vetään ”puuntakaa” ja mun ikäluokan (50-60v) kiekkoilijat on järjestään kaikki sitä mieltä, että liigaa on menny tylsäks kun ei saa enää taklata.
Yksikin kohtalaisen kova expeluri, just viime viikolla kertoi mulle kuinka se taklaaminen oli se miks pelas peliä. Ja jos ”taitopelaajalla” oli kiekko niin sitä ei edes yritetty ottaa pois vaan lukittiin kohde. Samalla kerto mitkä kaikki paikat on leikelty ja näytteli arvet päälle.
Itse kyllä laskisin hänet itsensäkin taitopelaajaksi. Kohtuu nhl ura ainakin takana.
Jos mulla oma poika pelaisi niin olisin varmasti liputtamassa sen puolesta, että taklaukset kiellettäisiin. Jos taas itse pelaisin, liputtaisin taklauksien puolesta.
Taas laskettelen ohi aiheen…
Tässä klippi vielä tubesta! Tässä kannattaa kattoo 0.25 nopeudella niin selviää, että Nemecekin kyynärpää osuu Ottoa päähän.
Mun vaatimaton mielipiteeni on, ettei tuossa taklauksessa ollut juuri mitään törkeää tai erityisen tuomittavaa. Ikävältä se toki näytti, mutta täysin samoin kuin Mieho/Puistola -keississäkin, taklausta käytettiin juuri siinä tarkoituksessa kuin jääkiekon luonteen mukaan sitä kuuluukin käyttää eli kiekollisen pelaajan pysäyttämiseen.
Verrataan tätä nyt vaikka Mäntylän tapauksiin tällä kaudella, sekä taklaajana että uhrina, niin niissä oli paljon enemmän kysymys pelin ulkopuolisista päälleajoista, joiden tarpeellisuus voidaan kyseenalaistaa. Nemecekin ja Miehon taklaukset kuuluvat jääkiekkoon. Vastaanottajien tilannetaju oli valitettavasti katastrofaalisen heikko. Että suoraan kohti tuleva vastustaja voikin todella ajaa kiekollista miestä päin.
Tein nyt niin, että piilotin 25 viestiä, joissa mietittiin jääkiekkovarusteita, erityisesti kypärää ja sen vaikutuksia aivotärähdyksiin. Siinä, missä varusteet liittyvät tapaukseen sillä tavoin, että pelaajilla on varusteet, ei niiden syvempi tutkailu kuitenkaan liity tähän aiheeseen. Kirjoittakaa tulevaisuudessa oikeaan aiheeseen, niin ei piiloteta.
@Tuoppi @olli-patsas myöskään lajin nopeuden & fyysisyyden menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus ei liity tähän kuin siltä osin, että se on mitä on. Ratkaisua siihen ei tässä ketjussa etsitä.
Jos Eliteprospectsin tietoihin voi yhtään luottaa, niin tässä törmäyksessä pelaajilla on peräti 30kg painoeroa. Vastaava taklaus Peter Tiivolaan ei olisi tuottanut ihan samanlaista lopputulosta.
Tuskin Tiivola olisi ihan noin lentänyt, mutta vastaava taklaus olisi kuitenkin tarkoittanut ulosajoa ja pelikieltoa, koska sekin olisi osunut päähän ensimmäisenä ja ainoana osumakohtana.
Mahdollisesti, joskin Tiivola on myös merkittävästi pidempi. En ole muuten kenenkään nähnyt kiistävän pääosumaa, joten siinä asiassa ei ole hirveästi keskusteltavaa. Pelaajan koko/kevytrakenteisuus luultavasti vaikutti hurjaan lentorataan ja Kivenmäen kärsimiin vammoihin.
Tästä päästään jälleen siihen filosofiseen ongelmaan joka on koko lajin edessä. Vaikka Nemecekin takalaus olisi osunut vartaloon, niin sillä olisi silti saattanut olla vakavia seuraamuksia. Huomattavasti pienempi pelaaja on aina haavoittuvassa asemassa kovissa yhteentörmäyksissä.
Tämmöset ikävät ja lajiin kuulumattomat taklaukset loppuu siinä vaiheessa kun taklaukset kielletään kokonaan, tai pelaajat oppivat/ehtivät ottaa niitä vastaan. Tässäkään taklauksessa ei varmana tahallaan haettu pääosumaa vaan epäonnisten sattumien summana taklaus osui päähän. 5 peliä minimi mitä tulee, historiaa en tiedä, mutta tuskin paljon päälle tulee pelikielto olemaan.
Tämä on kyllä kaksipiippuinen taklaus. Tavallaan Nemecek ei tee mitään väärää, mutta päähän se osuu liigan säännöillä ja ei oikeastaan muulla ole väliä.
Tavallan tyhmää sanoa ettei taklatessaan tee mitään väärää pääosuman jälkeen, mutta päähän osumista ainakin edes auttoivat Kivenmäen hukatessaan kiekon halu tuijotella luistimiaan sinisen alla etsiessään sitä, ja sen löydettyään asento muuttuu juuri ennen osumaa, koska saakin kiekon ja laukoo/huitaisee maalia päin. Tavallaan Nemecekillä ei ollut enään mitään tehtävissä ja koskaan ei saa tietää mihin olisi osunut ja mitä käynyt ilman Kivenmäen omia liikkeitä.
Ehkä jotain tälläistä ollut odotettavissa ja tavallaan minulle ei joukkueen pelaaja tullut yllätyksenä. Pari joukkuetta Tappara vastaan pelatessaan on vaikuttanut hieman sellaiselta wannabe-koviksilta otteiltaan ja ne on ollut Lukko ja KooKoo.
Viimeisen päälle hyvin analysoitu ja kirjoitettu juttu Sir. Hoffrenilta.
Näkyy myös että kypärä lähtee päästä siten, että kypärän remmi ei aukea vaan pyörähtää kasvojen yli, kun se oli niin löysällä.
Aikalailla kirjoitus jonka olisin itse voinut raapustaa. Hoffrenilta tulee aina asiaa. Kaikki keskittyminen pitäis olla tän jälkeen siinä, miten nuoria kehitetään kontaktivalmiuteen. En itse nää muuta vaihtoehtoa.
Tässä keskusteketjussa on puhuttu laidasta laitaan taklaamisesta ja taklatuksi tulemisesta. On turhauttavaa lukea kommentteja, joissa vastuuta sysätään taklatuille. Vastuu on, sääntöjenkin mukaan, taklaajalla. Kaikki muu on selittelyä ja jälkiviisastelua!
Taitaa tästä tulla tämän kauden pisin pelikielto. Tapaus on saanut runsaasti medianäkyvyyttä, kohteena on juniori ja taklaajana tusinaulkkari, joten mitään estettä liigalla ei ole antaa yli kymmenen pelin pelikieltoa.
Ehkä olisi hyvä keskittyä myös siihen, että miten opetellaan välttämään päähän kohdistuneita taklauksia. Tähän tyyliin: