Maamme-laulu ja muut laulut ennen pelejä

Näissä playoff-otteluissa on kuultu vaikka minkälaisia omia tulkintoja Maamme-laulusta. Ei mene kyllä mikään niistä oikeaan nuottiin. Ei se Hietanenkaan ihan nuottiin vedä.

On joo jos jonkin sortin tulkintoja, mutta Hietasesta olen eri mieltä. Vaikken mikään Penan fani olekaan.

Parhaiten jäänyt mieleen takavuosilta Oulusta kun Jutila oranssitakissaan tokaisi; Voi herranjumala, tai jotain siihen tyylin kun laulajana oli himpun verran erikoisempi solisti.

1 tykkäys

Tässä armottomanana musiikin kuulijana olen vahvasti eri mieltä Hietasen nuottien lukutaidosta. Se hipoo mielestäni täydellisyyttä.

6 tykkäystä

Jäi vallan tuo maammelaulu kuulematta. Varmaan ihan hyvä sitten etten kuullut.

Mun mielestä tulkinta sai Oululaiset takeltelemaan “pohjoinen”-karjaisussaan ja huuto tuli vaisuna. :pray:

1 tykkäys

Koitappa itse laulaa jokin vieras kansallishymni. Oulun kansallislaulu on POHJOINEEN!!! :laughing:

1 tykkäys

Mua ei haittaa se, että Oululaiset huutavat “POHJOINEN!”
Kyllähän me Porilaisetkin huudettiin 2013 “Ei vettä RAANTAA rakkaampaa!” Toki toi kuulosti paremmalta. :wink:

Kovin junttimaista tuollaiset huudot. Muutenkin omasta mielestäni pitäisi jättää kansallislaulut pois liigasta. Pelkkää jenkkien apinointia eikä mitään muuta.

2 tykkäystä

Täsmälleen, kansallislaululla liigamatsissa ei ole mitään virkaa.
Kansallislaulut sopivat mielestäni MM- tai olympiakisojen yhteyteen, vaikka toisten mielestä ne pönkittävät sielläkin liikaa nationalismia.

4 tykkäystä

Juuri näin. Eivät Liigassa kilpaile kansat, vaan seurat. Jos jotain on laulettava, niin maakuntalaulut sopivat asiaan. Ässät, Lukko, Jukurit ja KalPa ovat ainakin osoittaneet, että ne toimivat hyvin. Toki joillakin tuntuu olevan negatiivinen suhtautuminen myös maakuntalauluihin. Ilman lauluakin pärjättäisiin.

3 tykkäystä

Kuulin varmaan väärin ja patteri pitäisi vaihtaa kuulolaitteeseen, mutta lauloiko eilen laulaja Ei laaksoa, ei KUKKOLAA, ei vettä rantaa rakkaampaa? Viitaten Kukkoslasseen.

Kyllähän Kärppien kannattajat voisivat tehdä vaikka sellaisen myönnytyksen, että pohjoinen huudettaisiin vain Kärppien kotipeleissä. Muissa halleissa se toimii huonommin. Ensimmäisessä finaalipelissä Oulussakin se meni vähän niin ja näin. Mutta esimerkiksi seitsemännessä välieräpelissä kuulosti mielestäni hyvältä.

1 tykkäys

Maamme pitäis laulaa ensimmäisissä kotipeleissä ja mahdollisessa seiskapelissä.

Kokee aika pahan inflaation, kun se vedetään jokaiseen peliin.

2 tykkäystä

Kyllä tuo finaalipelien alkuseremonioihin, Suomen mestaruuden ratkonnan yhteyteen sinänsä mielestäni sopii, jos käyttää halutaan. Osa tapahtumaohjelmiahan se vain lähinnä on, ei paljon sen paatoksellisemmin otettavaa… Aiemmilta playoff-kierroksilta voisi ehkä harkita jättää poiskin, tai korvata jollain muulla esityksellä. Miksei finaaleissakin samoin.

Se Porin Satakunnan laulu oli ihan hyvä veto.

Maamme-laulun vois mun mielestä laulaa aina silloin kun finaalit on katkolla. En ymmärrä miksi pitää joka peliin pleijareissa, jopa sääleihin vetää.

1 tykkäys

Tällaiselle itäsuomensukuiselle esim. tämä esitys tekee suuren liikahduksen mielessä verrattuna Maammeen, joka tuntuu näissä pleijariympyröissä jotenkin ihan väärään paikkaan eksyneeltä.

3 tykkäystä

Juha Junnon “yllättävä” mielipide oululaisten junttien Maamme-laulun päälle mölyämiseen:

Minusta se on erittäin hieno asia. Suomen maahan kuuluu se pohjoinen. Olihan se mahtava tänäänkin, kun fanikatsomo lauloi sen. Se on minusta hienoa, että olemme ylpeitä ja tunnustetaan pohjoinen.

https://www.mtv.fi/sport/jaakiekko/sm-liiga/artikkeli/karpat-faneja-haukuttu-junteiksi-juha-junno-otti-kantaa-oululaisten-kiisteltyyn-perinteeseen/6877408

Mutta eilinen Maamme-laulun esitys oli silkkiä korville aikaisempiin verrattuna. Kaikki sanat oikein kuten jokaisen suomalaisen kuuluu osatakin. Ja ai pojat mitkä stemmat Hietaset veti… pohoispohjanmaalaiset vaan taas junteina… voi voi.

9 tykkäystä

Kyllä hieman jo nyppii kun Mestiksen puolivälierissäkin joka pelin alkuun vedetään Maamme- laulu.

4 tykkäystä