Mediapeli - Tappara mediassa 2020-21

Hienoa, että laitoit viestiä Rantaselle. Näissä on vaan hänen kohdalla se paha ongelma, että kerroit positiivisista asioista. Tykkää mieluummin kaivella negaa (niin kuin toimittajat yleensä). En pidätä hengitystä.

1 tykkäys

En tiedä, onko tämä oikein tähänkään ketjuun sopivaa kamaa. Ja ei - en halua aloittaa mitään boikottia mihinkään suuntaan, mutta minua ihmetyttää kovasti tuo Sanoman voimakas hyökkäys Tapparaa vastaan.

Olisi kiva tietää, mikä tuo Sanoman agenda on ja miksi tämä tuntuu olevan ainoastaan uinuva aikapommi. Heti, kun jotain aihetta löytyy, niin kaikki paikat hyödynnetään. En tiedä kuuluuko Tapparan tästä nykyisestä kohusta saadakaan medialta mitään muuta kuin *askaa niskaansa, ei varmasti kuulu, mutta erityisesti itse olen seurannut aika surullisena sitä, että Sanoman mediakriittisyys on käännetty aika voimakkaasta meitä faneja vastaan.

Jos minä olen sitä mieltä, ettei Tappara ole saanut useamman näkökulman voimaa taakseen ja on erityisesti Sanoman artikkeleissa asiat esitetty esimiesvetoisesti kuin yhden totuuden taktiikalla niin ihmettelen, miksi vaihtoehtoinen näkökulma ei saa edes yhtä artikkelia. Ymmärrän sen, että esim. paikallisaviisi Aamulehti ei tähän haluakaan koskea, koska riskit ovat liian isot, mutta voisi luulla, että isoilla medioilla olisi varaa katsoa asiaa objektiivisemminkin.

Jotenkin minulle välittyy kuva, että Vesa Rantasen agenda ei pääty ennen kuin Rautakorpi on eläkkeellä. Päättyykö silloinkaan? Mikähän on Rantasen tavoite?

Mitä tämä virke siis tarkoittaa? Ihan aito kysymys ilman mitään ■■■■■■■■■■■ Kuka on kääntänyt mitä ja ketä vastaan?

Siis en ole aikaisemmin törmännyt ilmiöön, että mediakriittisyys yhtä mediaa kohtaan on yhtäkkiä “meidän syy.” Jos esim. jatkoaikaa lukee niin käy aika selväksi, että Tapparan toimintaa ei saa puolustaa millään tavalla. Sen ehkä ymmärrän vielä.

Mutta en itse jotenkin ymmärrä, onko mediakriittinen suhtautuminen asiaan (=kyseenalaistaa esim. se, voiko Rantanen Sanomasta kertoa kovin objektiivisesti tästä Tapparan keissistä) on yhtäkkiä “likapyykin valkopesua.” Esimerkiksi tämä vilpitön ele auttaa seuraamme on monin paikoin tuomittu “valkopesuksi.”

Selvensikö yhtään? Minusta tämä on ennakkotapaus. En ole aikaisemmin tällaista nähnyt.

Ilmeisesti Rautakorven ja Aron irtisanominen on Sanomien pohjimmaisena tavoitteena.

Tämän jälkeen tarvitaan vielä Rautakorven julkinen ruoskiminen Keskustorilla etukäteen ilmoittettuna päivänä klo. 12. Aamulehden tehdessä tilaisuudesta Podcastia.

4 tykkäystä

Näin tämä on itsellenikin alkanut avautua, että tämä on tavoitetila. Ehkä se syvin olemus asiassa on kuitenkin se, mitä tässä on pohjalla. Kannattaa muistaa, että Rantanen & Nyholm muodostivat suurimman opposition jopa Tapparan pelitavalle koko mestaruusvuosien ajan. Juontaako jo vuodesta 2003? Kuinka kaukaa historiasta? Tämä voimistuu todella paljon, kun Rautakorpi on meillä valmentajana tai urheilujohtajana. Aron suolaaminen tuntuu erikoiselta.

Ihan yleisestihän mediamaailmassa on vahva Sanoma vs. Telia vastakkainasettelu. Se on siis ihan luonnollista, että Sanoman liigaan kohdistama huomio on negatiivisempaa kuin esim. Iltalehden, jonka omistamalla Alma Medialla ei ole samanlaista vastakkainasettelua Telian kanssa, sillä eivät ole tv-puolella ollenkaan mukana ja mtvuutiset.fi ei ole myöskään suoranainen kilpailija heille.

Lopettakaa nyt tää Media vastaan Me humpuuki jo. Keskitytään omiin asioihin ja hoidetaan ne parhaan osaamisen mukaan, mitä ei viimeaikoina varsinaisesti oo tehty. Mutta mennään eteenpäin.

9 tykkäystä

Saako tästä aiheesta kuitenkin tässä ketjussa keskustella, jos aihepiiri kiinnostaa? Ei kaikesta tarvitse salaliittoa tehdä kuitenkaan :slight_smile: Mielestäni vähän ylireagoit nyt.

1 tykkäys

Tua noin, miksi ihmeessä Sanoma-konserni, jolla on noin miljardin liikevaihto, olisi kiinnostunut aktiivisesti vaikuttamaan jonkun tamperelaisseuran henkilöstöpolitiikkaan? Onko Sanomatalossa siis joku tilannehuone, jossa joku salainen kokoonpano joka aamu kokoontuu pohtimaan, että millaisilla jutulla tätä ylätason tavoitetta juuri kyseisenä uutispäivänä tavoiteltaisiin, vai miten tämä niin kuin teidän mielikuvituksessa toimii?

Ja joo, yksittäisillä toimittajille, kuten Rantanen & Nyholm, voi olla jotain omia missioitaan ja pinttymiään mutta ajatus torpedoida just Tapparaa jonain konsernitason tavoitteena on absurdi.

En ihan saa kiinni tästä ajatuskulusta. Minusta se, missä esimerkiksi eri yhtiöiden televisointioikeudet kaikkein häiritsivimmin näkyvät uutiskriteereissä, on tapa, jolla Maikkari hehkuttaa formuloita. Tai oikeastaan tämä sama näkyy melkein kaikkien kanavien urheilu-uutislähetyksissä, että jotenkin mystisesti ne itse lähetetyt lajit ovat yleensä kärkipaikoilla. Toki liittyy myös siihen, että jos on oikeudet kuvaan, silloin näistä lajeista on myös parasta kuvaa. Mutta silti.

Tuo logiikka, että kilpailijan hallussa olevaa lajia/liigaa haluttaisiin suolata negatiivisella julkisuudella ei pidä vettä myöskään siinä mielessä, että se negatiivinen julkisuus nimenomaan lisää kiinnostavuutta todella paljon enemmän kuin mikään positiivinen markkinointikamppis. Siis samalla tavalla kuin somessa viha ja häiriköinti leviää huomattavasti paremmin kuin mikään myönteinen tai rakenteva (tosin siellä tämä johtuu algoritmien logiikasta).

En ole just tänään ehtinyt juurikaan seurata tämän Tapparan korona-casen käänteitä, enkä vieläkään ole varma, ymmärränkö mitä tarkoitat, mutta miten ja missä mediakritiikkiä Rantasen tekstejä vastaan on vaimennettu? EIkös sitä varten ole kaikki maailman (some)kanavat apposen auki? Jos vastakritiikillä olisi muutamia Tappara-faneja laajempi pohja, niin kai se jossain nousisi esiin ja näkyisi?

edit: @Heka8835 tuossa alla tiivisti tämän kaiken paljon paremmin kuin mitä itse osasin.

1 tykkäys

Voihan tästä keskustella, mutta hommahan on, niin simppeli, että jos tällainen paska tempaus tehdään ja siitä tieto leviää lehdistölle, niin tottakai ne ottaa siitä kaiken irti. Sehän on ihan vain heidän työtään. Tapparassa on tunaroitu ja media laulaa. Ei tässä auta, kuin ottaa ansaittu paska niskaan.

8 tykkäystä

Paska syödään, se on selvä. On kuitenkin totaalista puusilmäilyä väittää, ettei Rantasen hirveät antipatiat vaikuta myös tässä. Hyvä, ettei itkua tuhertanut, jos piti Tapparaa mestaruusjuhlien kesken kehua. Rautakorvelle pikkupoikamaista puukkoa tullut jo aiemmin. Kyllähän se tuossa pohjalla näkyy.

2 tykkäystä

Ei keskustelua kuitenkaan torjua tarvitse ihan noin voimallisesti. Kyllähän median suhde Tapparaan kiinnostaa muissakin asioissa kuin tässä - kuten tuossa @Juissi27 kertoo. On sitä jouduttu monenlaiseen myrskyyn ihan pelillisestikin kesken sarjan. Muistaakseni taisipa jonain vuonna olla sellainen tilanne, että tuli joku kyseenalainen maali Kärppiä vastaan jatkoajalla finaaleissa ja median paineesta vaihdettiin koko tuomarilinja sarjaan. Ja se ei ole mikään salaliittoteoria.

Toki minä nyt voisin muutenkin kantaa vähän isompaa vastuuta, kun itse harrastan tätä “opposition” hiljentämistä ja itsemoderointia aika aktiivisesti. En sitä tällä hae, mutta minusta tuo mediapeli ja Sanoma vs. Tappara on ihan perusteltu keskusteltu jo historiasta. Tämä keissi on vain yksi ulottuvuus lisää.

Taisi Ipaa vastaan tulla ihan ei-maalikin :slight_smile:

1 tykkäys

En ole Rantasta seurannut, näkyy monelle olevan ns. punainen vaate. Ehkä ei olisi kannattanut antaa kaverille sitten tällaista tsäänssiä moukuttaa vastapalloon. En edelleenkään löydä tästä sopasta, kuin yhden syyllisen ja se on rakastamani seura…valitettavasti.

1 tykkäys

Onko täällä nyt jossakin esitetty, että Tappara on syytön tapahtuneeseen? Ja jos on - missä?

Tiiäkkö mitä? En jaksa enää jankuttaa, ole sinä asioista mitä mieltä olet, mutta jos lähden väittelemään, niin siitä ei loppua tule. En kommentoi enää tähän ketjuun…piste. hauskaa illan jatkoa :blush:

1 tykkäys

Mediassa ja somessa on kirjoitettu suoraa siten, että Rautakorpi on tietoisesti rikkonut lakia. Samalla kuitenkin ihmetellään miten koronatermit eivät ole hallussa.

Miettikää miltä Rautakorvesta tuntuu, jos aidosti on tiedostamatta rikottu lakia, kun sitä on tulkittu väärin. Kohtuuttoman kovassa myllyssä on siellä sen vuoksi, että omaa historian jääkiekkovalmentajana.

Kolikon kääntöpuoli on se, että jos tämä on tehty tiedostaen niin minun puolesta herra voidaan poistaa seuran kirjoilta. Mutta sitä ennen tämä täytyy pystyä todistamaan.

7 tykkäystä

En sanonut, enkä tarkoittanut, että Sanoma tahallaan liigaa suolaa sen takia, että kyseinen tuote on Telian hallussa. Vaan sitä, että ns. kilpailijoiden lajeista/sarjoista uutiskynnys on korkeampi. Ja silloin esimerkiksi Sanoman antama uutistila liigalle on keskimäärin negatiivisempaa kuin esim. Iltalehden. Negatiiviset uutiset ja kohut vetävät paremmin lukijoita. Kuten itse sanoitkin, niin yleisesti ottaen mediat puffaavat omia lajejaan, mikä on nimenomaan tätä vastakkainasettelua esim. Telian ja Sanoman välillä.

2 tykkäystä

Tämä ketjuhan ei koske pelkästään viimeisintä kohua. Tätä viimeisintä kohua koskevissa viesteissä sivutaan Rantasta ja Sanomaa. Kyllähän tuomaritkin haukutaan, vaikka pelaaja “antaa paikan viheltää”. On Rantanenkin ansainnut kuraa, koska historia.