Millainen on työmatkasi ja kuinka sen taitat

Työmatkani on 7,5 km suuntaansa. Matka sujuu 85% fillarilla, loput eri syistä joukkoliikenteellä, joka toki toimii täällä stadissa niin hyvin, ettei ole käynyt mielessäkään lähteä jollain autolla tuonne suhaamaan.

3 tykkäystä

Mulla työmatkaa vähän reilut 30km ja sen taitan omalla autolla kun täältä periferiasta ei muutoin pääse.

Tosin teen pääsääntöisesti etätyötä, niin ihan jalan kuljen ensin aamulla sängystä alakertaan aamupalalle ja samalla kyydillä takaisin yläkertaan työpöydän ääreen. Ylä- ja alakerran väliä tulee rampattua varmaan 10 reissua/päivä.

3 tykkäystä

Tällä hetkellä 5min kävelymatka. Oikoreittiä pääsisi nopeammin.

Työmatkan pituus n. 13km ja n. 22km välillä, riippuen mihin menen töihin ja mitä kautta.
Nykyiseen työpaikkaan olen mennyt kolme kertaa bussilla.
Ensimmäisen, ainoan ja viimeisen.

Auto on sitä varten että sitä käytetään.

Koska työmatkan päällimmäinen tarkoitus on suoriutua mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B, niin olen pääasiallisesti tehnyt matkan autolla. Vartti ovelta ovelle. Joitakin vuosia ajelin paljonkin pyörällä, mutta mieluummin poljen vapaa-ajalla ihan vapaavalintaisia reittejä minne haluan, eikä tarvitse ajatella työaikasaldoja tms.

Vielä vuodenvaihteeseen saakka tein myös aika paljon etätyötä, joka kuitenkin päättyi organisaatiomuutosten vuoksi. Se oli kyllä hienoa aikaa.

Kävellen puoli tuntia suuntaansa. Tulee passelisti se 10000 askelta päivässä täyteen.
Talvella täytyy varmaan alistua busseileen, mutta sit voi nukkua pitempään.

Työmatka 2,4 km ja ydinkeskustan länsipuolelta itäpuolelle. Kyseinen matka taittuu kesäisin fillarilla. Aamuisin, kun ei ole ruuhkaa, matka taittuu nopeasti eli, n. 6-8 min. Iltapäivisin kun työstä kotiin suunnataan, saa varata aikaa lähes tuplasti lisääntyneen liikenteen, kävelijämassan ja jatkuvasti muuttuvien ratikkatöiden vuoksi. Bussi ei ole hitautensa vuoksi mahdollisuus, koska tehokkuuteen pyritään. Eipä ole tämän kaupungin infrastruktuuria muutenkaan polkupyöriä varten rakennettu. Kehitystä tosin on tapahtunut.

Työmatka ei sinällään ole pitkä 5-6km mutta kun lapset on suotavaa hakea ajallaan pois hoidosta niin autolla se on kuljettava, ainakin näin epävakaisen kelin aikaan. Kesällä sitä tuli kuljettua pyörällä koti-työ-koti ja vasta sitten autolla hakemaan lapsia.

Työmatkan pituus n. 8km, kesäisin pyörällä kelien mukaan koska olen sokerista. Syksyllä sitten vaihdetaan bussiin joka lähtee 200m päästä kotiovesta ja päätyy, kuskista riippuen, 3-8m päähän työpaikan porteista. Turus on muutenkin tehty tuo bussilla liikkuminen todella vaivattomaksi ja halvaksi eikä keskusta-alueelle autolla tule kuin raisiolaiset jos rajatarkastuksesta Turun puolelle pääsevät.

3 tykkäystä

Näihin, varmasti monien jakamiin tuntemuksiin täytyy antaa oma, hiukan positiivissävytteisempi näkemys.:wink:

Itse asun Tammelassa ja käyn noin 3km keskustan ulkopuolella töissä joko pyörällä, kävellen tai autolla.
En ihan noin lohduttomana näe tuota tilannetta, kuin sinä ja olen pystynyt kaikilla tavoilla kulkemaan keskustassa ja muualla Tampereella ilman mainittavia ongelmia. Haasteellistahan se tietenkin välillä on, mutta ratikkatyömaasta huolimatta, on esim. keskustan pääpyörätiet täysin pyöräiltävässa kunnossa.
Linkki kaupungin sivustolle, jossa infoa liikenteen reiteistä. (Etusivu [Tampereen kaupunki] )

Linja-autoilla matkustaminen varmasti onkin melkoisen hidasta keskustassa. Se uskon rasittavan matkustajia, sekä kuljettajia.

Kai se on vähän kiinni myös siitä, miten asioihin suhtautuu. Itse en odota, että minkään akupungin keskustassa pääsisi “ruuhka-aikoina” täysin vapaasti kulkemaan. Autojen hetkellinen määrän lisääntyminen ei yksinkertaisesti vaan missään kaupungissa huku tieverkostoon, oli sitten työmaita tai ei.

Pyörällä kulkiessa olen tottunut siihen, että välillä vaan täytyy pääpyöräreiteiltä poiketessaan ajaa selkeästi rauhallisemmin kävelijöiden/autojen parissa tai jopa taluttaa.

Mielipidejuttuja toki ja vastasin sentään itse ketjun aiheeseenkin. :blush:

1 tykkäys

Työmatka alle 2 km ja kuljetaan pyörällä tai kävellen.

1 tykkäys

Tällä hetkellä tilanne on hyvin poikkeuksellinen erään mökin rakennustyömaan takia minne tulin puoli vahingossa joutuneeksi töihin, kun sinne ei työmatkaa kerry kuin viitisen kilometriä suuntaansa. Normaalisti täältä metsän keskeltä missä asun olisi työmatkaa vähintään 20 kilometriä, mikä on matka lähimpään keskustaan eli Vammalaan. Auto on pakollinen kulkuväline. Lähin linjuripysäkki löytyy kymmenen kilometrin päästä ja siitäkin ajaa vain koulukyydit. Lähin pikavuoropysäkki olisi valtatiellä viidentoista kilometrin päässä. Kyllähän pyörälläkin joskus pääsisi, mutta matkasta miltei kymmenen kilsaa on pahaa mäkistä soratietä jolla pyöräily on kaukana nautinnollisesta.

Seitsemän kilometriä suuntaansa, polkupyörällä ympäri vuoden, kelillä kuin kelillä.

2 tykkäystä

Jos jokin asia on Helsingissä paremmin kuin Tampereella, niin julkinen liikenne. Aamulla ratikalla 20 min. Ovelta ovelle, matkaa kolmisen kilometriä, mutta laiskuuttani käytän ratikkaa. Takaisin sitten kävellen.

1 tykkäys

Oma työmatka (Matinkylä, Espoo - Haaga, Helsinki) riippuu vähän kulkeneuvosta. Lyhimmillään pyörällä 13km ja autolla 17km-20km riippuen reitistä. Tänään ajelin ns. rantaraittia merenrantoja pitkin pyörällä ja mittariin tuli 23km. Julkisillakin pääsee, mutta metron tulon myötä joutuu tekeen kaksi vaihtoa entisen yhden sijaan.

1 tykkäys

195 km, n. 2,5 h josta työajaksi lähes 2 h. Last mile taittopyörällä. 1-2 etäpäivää / vko.

1 tykkäys

Ajan ympäri pirkanmaata, välillä pidemmällekkin rakkaan ammattini, betonilattioiden valamisen takia. Pakettiauto pakollinen ja jokapäivä uusi osoite niin hankala olis muuta käyttää. Muksun haen mahdollisuuksien mukaan pyörällä tarhasta ja iltamenot 90% myös fillaroin.

2 tykkäystä

Jep. Jo vuosia sitten bussien määrä Tampereen keskustassa nousi niin suureksi, että joku muu keino ihmisten liikuttamiseen oli keksittävä.
Lisäksi Tampereella on tuon muutaman vuoden takaisen linjamuutoksen jälkeen aikataulut olleet aivan päin helvettiä, eikä vastuullisia ole napannut niitä alkaa korjailemaan.
Bussilla liikkuminen Tampereella on jatkuvaa sotaa.

1 tykkäys

Nelisen kilometriä ja autolla tulee pääasiassa kuljettua :grimacing: mutta johtuu usein siitä että on jotain menoa töiden jälkeen eikä ehdi muuten ajoissa mutta olen minä sen matkan jo skikeilläkin mennyt pari kertaa ja tietty pyörällä.
Kävellen tai juosten en vielä ole ja busseihin en astu ikinä.

Itsellä matkaa noin 11km. Useimmiten tulee kuljettua autolla ja kesäisin monesti pyörällä. Vähän fiiliksen mukaan