Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Ei niillä auton tunkeilla kannata sohlata. Eivät ehkä käy edes eri merkkien välillä. Hallitunkki ja siihen jääkiekko päälle ja nostokohdasta ilmaan. Käy autoon ku autoon.

4 tykkäystä

Yöpakkasia näyttäis vielä olevan. Ei kai tässä enää talvikumeja tarvitse takaisin alle laittaa. Ens tiistaina 3.5 on pakko lähteä yöllä ajamaan. Tosin suunta kohti Helsinkiä. Kesärenkaat kyllä ihkauudet, mutta hiukan on alkanut mietityttää. On tämä nyt kummaa.

“Ajamme sen verran tuoreilla, ja sen merkkisillä kulkineilla, että tunkkeja ei ole varusteena” :slight_smile:

Täällä ei vaihdu ennen yöpakkasten loppumista. Veetuttaa ajella nastoilla tuolla mutta minkäs teet, en lähde riskeeraamaan.

En nyt oikein ymmärtänyt mitä tällä ajoit takaa. Molemmat autot ovat melko vanhoja, mutta ei niissä tunkkeja nyt ole. Merkitkään ei nyt mitään massasta poikkeavia ole.

Hallitunkille iso peukku ja jos yltää ja mahtuu, niin kun nostaa tukivarren kohdalta, on jo ihan muutamalla pumppauksella rengas ilmassa. Pitkällä varrella varustettu räikkäavain ja aluvanteille tarkoitettu hylsy, niin rupeaa olemaan työkalut niin jiirissä että vaihtaminen käy helposti ja nopsaan.

Älkääpä nyt pillastuko. Viestistä nyt saattoi löytää kuvailemani skenaarion.
(Jonkinlainen tunkki ja varafillari muuten on minulla tästä maapallon tappiin. Muutaman kerran yrittänyt muusipaikata rengasta. Ei kaksisia tuloksia. Kerran piti ilmansa sen ajan, että pääsin lähimmälle aabeeceelle. Ostamaan lisää muusia).

1 tykkäys

Ostin pari vuotta sitten tollasen akku pulttipyssyn. Ja on kyllä ollu yksi parhaista ostoksista ikinä, vaikka ei kovin usein tarvitsekaan. Autoja on perhepiirissä sen verran paljon, että on varmaan jo hintansa haukkunut. Hallitunkilla auto ylös. Ei tarvitse enää voimaa käyttää. Suurin aika menee renkaiden kaivamiseen varastosta ja pakkaamiseen varastoon. Nyt tosta hommasta jopa vähän nauttii :sweat_smile:

Suosittelen isosti :+1:

6 tykkäystä

Jokos @ljpp on malttanut kitkarenkaat vaihtaa etteivät kulu?

Tottahan toki, aikoja sitten.

Olen ymmärtänyt että kevätauringolla näin myös kannattaa tehdä koska asfaltti on karheassa kunnossa ja aurinko voi nostaa pintalämpötilan korkeaksi. Syksyllä ei ole kriittistä, koska on kylmää, pimeää ja märkää, sekä tiet siloittuneet kesän aikana.

Pakkasta ja mahdollisesti räntää luvattu, mutta vaihtoon menee tänään ja paikallisella huoltoasemalla hinnan ollessa jotain 35. Eilen yritin itse, mutta sama kuin parina aikaisempana vuonna, kesäkumit saa helposti pois alta, mutta talvirengaiden vanteet niin liimaantuneet, vaikka pultit aukeaa helposti. Ei arvaa pihatiellä alkaa autoa heijailemaan tunkin varassa, kun eilen jo tuntui vaaralliselta puuhalta.

Tänään vaihtelin asfalttipihalla kahteen autoon kesäkumit. Teleskooppiavain, hallitunkki ja hommaan kaikkineen 1h.

Vähän pisti harmittamaan kun “pääautosta” katkesi yksi pinnapultti. Mutta ei ole ilmeisesti hirveän iso homma vaihtaa uutta tilalle, eikä kai kalliskaan.

6 viestiä siirrettiin ketjuun: Kitkat vai nastat alle talveksi?

Renkaiden vaihto lähenee, Vaasassa on jo joku vaihtanut talvipyöriin.

Maa-alusta oli pehmeä. Miehen käytössä ollut kevytrakenteinen tunkki petti, ja auto tipahti miehen jaloille.

– Miehen jalat jäivät polvista alaspäin taka-akselin alle, paloesimies Esa Mäki kertoo Pohjanmaan pelastuslaitokselta.

Hill Street Bluesista tuttu toivotus sopii taas muistaa:

3 tykkäystä

Siinä on taas kunnon tee-se-itse mies. Jos vaihdat itse renkaat, niin voisko edes vähän panostaa tuohon hommaan.

Auton oma rimpula tunkki, pehmeä maa, ja tila-ahtauden takia jalat!? auton alla! Kuinka pienellä vaivalla nuo kaikki asiat olisi ollut korjattavissa. Aika uskomatonta… :man_facepalming:

5 tykkäystä

Uusien renkaiden osto edessä? Ellet halua ajaa Venäjälla valmistetuilla renkailla, katso ettei DOT-koodin alku ole 22, 122, 60, 160, TK, 1TK, VL, 1VL, XH, 1XH, YB, 1YB, YD ja 1YD.

Kirjainsarjan perässä on neljän numeron koodi, joka kertoo valmistusviikon sekä valmistusvuoden kaksi viimeistä numeroa. Esimerkiksi 3218 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 32 vuonna 2018.

https://tekniikanmaailma.fi/etko-halua-ajaa-venajalla-valmistetuilla-renkailla-dot-koodi-kertoo-missa-ja-koska-renkaat-on-valmistettu/?shared=1263753-8f869d1a-500

Edit:

Joulukuusta 2024 alkaen nastattomilta talvirenkailta tullaan vaatimaan M+S-merkinnän lisäksi myös 3PMSF-merkintä, josta Renkaat kelin mukaan -kampanjan tiedote muistuttaa.

4 tykkäystä

Eilen tuli vaihdettua meidän autoihin talvinakit. Mukava keli oli vaihtaa, ja pestä renkaita. Tänään oli vielä klo 08 jälkeen -1,5⁰ kun töihin lähdin.

Tekniikan Maailma varoittaa sähköauton omistajia renkaiden vaihtamisesta itse.

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoilija-ala-vaihda-itse-talvirenkaita-ellet-tieda-mita-teet/

Perjantaiksi aika varattu liikkeeseen. Ei oo enään jaksanut muutamaan vuoteen itse tuhertaa…

Olen vielä ulkoistanut renkaiden varastoinninkin. Huomenna itsellä aika.

2 tykkäystä