Juu tiedän, mutta kun tiedostaa mikä on renkaiden tilanne niin osaa laittaa vauhdin sellaiseksi että on korkeintaan pienemmillä teillä tien tukkona. Ja ei onneksi tarvitse paljon liikkua ennen kuin saa kitkat jokaiseen renkaaseen alle sairasloman takia. Mutta ei Mikkelissä lähellekään niin paljon ole lunta kuin Tampereella ja nyt keli plussalla jo. Eli hitaasti ja varmasti vain liikkuen mitä tarvitsee. Naula yllätti tässä vaiheessa autoilijan ja teki rengastilanteesta hieman heikon.
On kyllä Partner-liike eikä ajanvarauskalenteria ole netissä Vianorin sivuilla.
Joo, periaatteessa noin, mutta mä olen muutamia kymmeniä vuosia käyttänyt muutamaa eri rengasfirmaa ja tuonne nykyiseenkin (nykyään entiseen) aiemmin toimi systeemit niin, että aina löytyy ns. vakiasiakkaille tiettyjä rakoja.
Ja toki, voihan sitä luukun laittaa kiinni sesonkina neljältä. Kaikila ei ole siihen varaa.
Joskus parin viikon päästä ehkä vaihdatan jossain liikkeessä. Täällä rannikolla pukkaa ihan plussakeliä vielä pitkään.
Jyväskylässä ainakin tullut lunta niin maan perusteellisesti. Toiseen autoon vaihdoin eilen illalla renkaat ja itse ajattelin selvitä tänään töistä kotiin ja sitten vaihtaa omaan, mutta pieleen meni ja sinne auto jäi työpaikalle. Työkaverin kyydillä pääsi onneksi pois.
Pitää varmaan illemmalla lähteä parkkikselle vaihtamaan.
Silminnäkijöiden mukaan, jotkut saatanan idiootit olivat lähteneet aamulla kesäkumeilla ja juuttuivat Särkänniemen mäkeen (länsi).
Mitä liikkuu päässä?
Siellä sun täällä porukkaa pöpelikössä kesärenkailla. Taitaa olla monella ettei periaatteessakaan vaihdeta ennen kuin on aivan pakko…
Otsikkoon viitaten, huomenna parkkipaikalla.
No enhä, on alla jo!
Itse olin siinä rännissä melkein 45min. Ei ollut ainakaan 9-10 välissä kesärengas sankareista kiinni vaan TKL bussi päätti ohittaa toisen TKL bussin joka oli jäänyt valojen jälkeen kiinni. Sitten toinenkin jäi. Nokian motarilla vähän vajaa yhdeksän olikin sitten yks paku kesärenkailla jumissa pispalanvaltatien ja motarin risteyksessä. Jonot olivatkin sitten Tesoman liittymään asti.
Tänään yhden ammattiautoijan suusta kun kesärenkaat alla: uudet talvirenkaat, vkl sataa vettä, seuraavat 3vkoa plussalla.
Kommentoin että talvellakin ajellaan suurinnosa ajasta puhtaalla asfaltilla.
Omaa otsalohkoo jomotti puoli7 aamulla joutuessani liittymään motarille 40 mittarissa, kun edellä oleva ei saanu kippoonsa kiihtymään kesärenkaillaan.
Aivan törkeen vaarallista kun toiset painaa satasta samoilla laduilla.
Jos ei huvita vaihtaa talvirenkaita ajoissa niin sitten ei pitäs lähteä liikenteeseen ollenkaan, jos alla on kesärenkaat. Ja jos jostain syystä on aivan pakko lähteä painelemaan kesärenkailla niin älä nyt herran jestas motarille mene.
Noh, jotkut asiat on äärettömiä: ihmisten tyhmyys sekä laiskuus.
Itselläni ollut jo tovin talvirenkaat alla, vaikkakin en edelleenkään suurin kaveri ole näihin kitkarenkaisiin. Saa olla aika tarkkana kun menee ja pitää kunnon turvavälit.
Tässäpä ne tärkeimmät, oli renkaat millaiset tahansa. Tähän kun lisätään se, että varaa itselleen myöhästymisvaraa, niin aika todennäköisesti pääsee ehjänä perille.
Ja keväällä sama ammattiautoilija ajelee vielä vappunakin talvirenkailla.
Riippuu tietysti vapusta. Monesti saattaa olla vielä pakkasta öisin. -95 äitien päivä nevö forget
Jos kesärenkailla ajaa mettään kallonsa halki, niin omapa oli päätöksensä, mutta kun siinä on muidenkin henki kyseessä.
Minäpä pääsin liittymään 0km/h vauhdissa kun edessä ajava henkilö päätti pysähtyä heti kiihdyskaistan alkumetreille kokonaan. Ai että kun kiristi vannetta.
Menkää taksilla jos kesärenkaat alla näillä keleillä.
Nyt oli saatu sininen bussi perä edellä ojaan suoralla tiellä Lempääläntiellä Koikkarin Prisman lähellä.
En edes minä pystyisi tuohon vaikka välillä melkoinen rattipetteri olenkin.
TKL kun on kilpailuttanut näitä linjoja niin onko liikennöitsijällä ammattitaidottomia kuskeja vai huonoja renkaita?
Näistä lumisateista varoiteltiin hyvissä ajoin ja ei takuulla tullut yllätyksenä.
Yllätyksiä syntyy, jos jää on kuskille aivan uusi elementti. Onko linja-autoissa erillisiä talvirenkaita? Ainakaan nastoja en ole nähnyt.
Ei ole nastarenkaita mutta isommat urat ja karkeammat kuviot on renkaissa. Nastat eivät noilla painoilla kauhean kauaa rengaiden pohjissa pysyisikään.
Olet ilmeisestikin huomannut saman kuin minä ja minä en edes matkusta TKL:n bussilla.
Juuri näin.
Kyllä ne pysyvät kun työ tehdään oikeaoppisesti sellaisiin renkaisiin joihin nastoituksen voi tehdä.
Ihan esimerkkinä esim. tienhoitoautoissa on usein naputeltu nastat renkaisiin.
Samoin muussa aurauskalustossa on usein nastat, traktorit, pyöräkoneet yms.
Niin ja hinausautoissa on tietenkin myös usein nastarenkaat.