MTV:n ja Elisan välinen riita jakelusopimuksesta

Ja sitten taas maikkari saa lisää mainosmyyntiä, kun Elisa jakelee heidän kanavansa.

3 tykkäystä

Mikäli Elisa maksaisi oikeudesta jakaa kanavia niin tavallaan pitäis saada siivu MTV:n mainostuloista :thinking:

2 tykkäystä

Uskon ja toivon, että MTV räpäyttää ensin. Siinä on nopeasti vähän seliteltävää mainostajille, että miksi siitä mainospaikasta joutuu huomennakin maksamaan 30k€, jos mainosta on katsomassa 800000 potentiaalista katsojaa vähemmän.

1 tykkäys

Kuka tai mikä tuota antennikamaa lähettää ja millä se rahoitetaan? Ei kai mikään ilmaista tässä maailmassa ole. Vastikkeestani Elisalle menee muistaakseni vajaa kymppi kuussa tekniikkamaksua, johon kuuluu siis internet ja tv-kanavien näkyminen.

1 tykkäys

Itse ymmärsin tuossa asian ytimessä mainitussa sivulauseessa, että MTV maksaa Digitalle. Jollain logiikalla siis Elisan pitäisi maksaa MTV:lle samasta touhusta?

2 tykkäystä

Digita jakelee. Oli ennen Ylen eli valtion toimija mutta se myytiin vuosia sitten eteenpäin.

Eikö tällä logiikalla MTV:n pitäisi maksaa myös Elisalle jakelusta :sweat_smile::thinking:

1 tykkäys

Onpa edukas. Mulla pelkkä Elisan kaapeli-tv on 8.5€/kk ja se on muistaakseni tuplaantunut tuossa parin viime vuoden sisällä.

Taitaa olla kiinni asiakkaiden määrästä. Mitä isompi taloyhtiö sitä halvempi hinta. Sama nettiyhteyksien kanssa. Riippuen siitä kumpaa yhtiö on ostamassa niin toista ”laitetaan kylkeen” halvalla hinnalla.

En halua asettua tässä nyt kummankaan osapuolen puolelle, mutta en ostaisi kummankaan tarinaa sellaisenaan.

Lienee selvää, että MTV haluaa suuremman palasen Elisan pitsasta, koska Elisa on Suomen suurin operaattori. Elisa tekee valtavia voittoja ja suhteessa DNA:n ja Teliaan se on onnistunut paremmin strategiassakaan.

Kannattaa muistaa, että Elisa ei koskaan ole ollut edullisin toimija. Jos ajatellaan hintoja, niin Elisan palvelut ovat yleensä kaikista kalleimpia. Elisa myös on myynyt oman digiboksipalvelunsa varmaan suurimmaksi koko Suomessa ja sillä on paikallisia monopoleja esim. Tampereella. Elisa on ostanut infran entiseltä Tampereen Puhelimelta ja se on melko kattavasti vedetty ympäri Tamperetta. Nykyään toki kilpailu on tehnyt tehtävänsä, mutta Elisa käytännössä hallitsee koko Tampereen keskustan aluetta.

Suomalaiset mediayhtiöt ovat jääneet operaattorien kyydistä ja heidän katteensa on luhistunut. Ensimmäinen syy tälle on luonnollisesti, etteivät mainostajat enää halua maksaa vastaavalla innolla marginaalisesta näkyvyydestä, kun lineaaritelevisiota katsoo enää niin harva. MTV:n kaltaisten toimijoiden aikaisemmin keräämä potti on luhistunut ajan hampaaseen, kun mainostajat ostavat mainoksensa interaktiivisina suoraan nettiin.

Se, pitääkö Elisan, DNA:n tai Telian maksaa tästä huvista on aika triviaali keskustelu. Enemmänkin miettisin sitä, miten hyvin MTV ja Ruutu ovat onnistuneet oman tuotteensa uudistamisessa.

1 tykkäys

Tässä on (tietenkin Tampereella) Elisan kaapeli-tv ja sitten DNA:n netti, kumpikaan ei erityisen halpa.

1 tykkäys

Saunoissa ja kabineteissa nuo kiistat puidaan. Koko “Asian ytimessä” oli “Sipaus asiasta”.
Maikkari ei saa liiketoimintaansa nykyistä omistajaa tyydyttävälle tasolle, joten jostain pitää yrittää repiä lisää.

Minun mielestäni helppo ratkaisu. Maikkari tuottaa sisältöä, joka pitää jakaa. Elisa on rakentanut infran, josta perii käsittääkseni suht maltillista veloitusta loppuasiakkailtaan. Jos Maikkarille ei riitä se, että saa veloituksetta jakaa Elisan infrassa maksullista (mainosrahoitteista ja/tai maksukanaviaan) sisältöään, pitänee yrityksen laajentaa liiketoimintaansa infran puolelle.
Kuitua kehiin ja asuntotoimijoiden kanssa neuvottelemaan. Sitä infraahan voi sitten yrittää kaupata vaikka Sanomalle jakelukanavaksi. Elisan ilmaisen sijaan. Maikkari haukkasi tässä hatullisen.

Kirjoittajalla ei ole mitään sympatioita tai sidonnaisuuksia kumpaankaan toimijaan tai kummankaan suuntaan.

10 tykkäystä

Tätä juuri tarkoitin, kun MTV tuossa on irtisanoja ja 2,5h kuluttua ei enää mainokset näy samalla laajuudella.

1 tykkäys

MTV on tappiollinen yritys ja heillä on uusi omistaja, joten tottakai he yrittävät löytää uusia keinoja parantaa tulosta. Tämä on tietysti ymmärrettävää.

Samalla on heidän kyllä aika vaikea perustella, minkä takia juuri kaapeli-tv-operaattorin tulisi maksaa sisältönsä jakelusta, kun suurimmat tuotot tulevat kuitenkin MTV:lle.

Siis sille samaiselle MTV:lle, joka itse maksaa antennijakelusta Digitalle, joka on yhtälailla yksityinen yritys, eikä minkään sortin julkinen toimija. Käsittääkseni tuo antennijakelu on vielä erittäin kallista tv-yhtiöille ja juuri tästä syystä esimerkiksi HD-kanavia ei aiemmin ollut tarjolla varsinkaan “lisäkanavista”, sillä kustannus kahden version jakelusta oli liian suuri.

Toki MTV voi yrittää perustella asiaa mm. Elisan IPTV-jakelulla ja tallennuspalveluilla, jotka voivat mahdollistaa tallennuksissa mainosten ohittamisen. Nythän Elisa oli kuitenkin tuomassa jonkin Elisa Viihde Minin korvikkeeksi eli juurikin tuon tallennuspalvelun - tämä ei siis ilmeisesti ole edes neuvotteluiden kohteena, eikä homma liene tästä kiinni.

On erittäin vaikea nähdä, että Elisa tulisi myöntymään vaatimuksiin, eikä se olisi kuluttajankaan etu. Itse kaapeli-tv-verkko itsessään tuskin on massiivinen rahasampo kuukausimaksuista huolimatta, mutta kuluja sen ylläpitämisestä varmasti on. Jos Elisa suostuu, lisääntyneet kulut siirtyvät kaapeli-tv:n kuukausimaksuihin. Lisäksi suostuessaan seuraavana rahaa on kinuamassa Sanoma sekä muut kanavat, jolloin taas kuukausimaksut kasvavat.

Kyse taitaa olla jonkinlaisesta ennakkotapauksesta markkinoilla, joten voi olla, että osapuolet ovat valmiita pitäytymään kannoissaan hyvänkin aikaa saadakseen tahtonsa läpi. Toki MTV:llä voi olla hieman seliteltävää mainostajilleen, miksi mainosten katsojamäärä laskee, hintoja kun tuskin laskevat.

3 tykkäystä

Elisan Henri Korpi pyyhki kyllä MTV:n Johannes Leppäsellä pöytää.
Korpihan sanoi myös, että:" tarjoamme teille ja muille toimijoille ilmaisen alustan, jossa saatte jakaa maksullisia palveluita".
Itse näen kyllä tilanteen niin, että Elisan pitäisi mielummin saada Maikkarilta (ja muilta toimijoilta) korvaus verkon käytöstä.
Jotenkin paistaa paine Leppäsen käytöksessä. Selvästikin pitää pystyä tulosta kohentaa ja koitetaan saada tuloja jostakin.
Seuraava on omaa mutuilua, mutta olisiko kanavapakettien hinnat kohdanneet kipukynnyksen ja niitä on jopa irtisanottu nykyisessä taloudellisessa tilanteessa yllättävän paljon?

5 tykkäystä
2 tykkäystä

Oli tarkoitus irtisanoa katsomo palvelu. Mutta kun itseltäkin lakkasi mtvn kanavat näkymästä pidän sen voimassa vielä MM-kisojen ajan. Niin ei jää Suomen pelit näkemättä.

Aiemmin kuitenkin kerrottiin, että ”kanavien tallenteet, maksu‑TV‑palvelut ja MTV Katsomo ovat edelleen käytettävissä”. Näin ei kuitenkaan ole, vaan myös MTV:n maksupalvelu on lakannut näkymästä.
– Elisan kautta on pieni joukko asiakkaita, joiden MTV Katsomo±suoratoistotilaus on päättynyt MTV:n irtisanoessa jakelusopimuksen Elisan kanssa, Elisan liiketoimintajohtaja Sami Aalto kertoo Ilta-Sanomille.

Mtv3 paitsi hakee lisää tuloja Elisalta myös yrittää saada Lisää käyttäjiä omalle Mtv3 palvelulleen.

1 tykkäys

Nyt pitäisi Viaplayn hamstrata kaikki miljoona irtoasiakasta kuukaudeksi 20 eurolla. Helpoimmat kakskyt miltsii evö.

9 tykkäystä