Tässä on paljon viisautta. Lähtökohtaisesti olen yleensä ollut logojen vaihtelua vastaan mutta tämä Jypin hurrikaani on kyllä sellainen, että vaihtaisin kokonaan pois ja keksisin vaikka jonkun ihan uuden jutun.
Katsoinpa kaikkien nykyisten Liiga-joukkuiden logot läpi ja ränkkäisin ne seuraavasti:
Ykköskori:
Tappara
Ilves
HIFK
Ässät
TPS
Kakkoskori:
KalPa
Sport
Pelicans
HPK
Jukurit
Kärpät
Saipa
Kolmoskori:
KooKoo
JYP
Lukko (Muuten oikein hyvä mutta ei istu ruudulle/paperille yksivärisyytensä takia. Tarvisi jonkin reunuksen tai kehyksen.)
Tiivistetysti, perinteiset logot pitää pintansa ja uudet harvoin onnistuu.
Ilves ei kuulu missään nimessä ykköskoriin. Epäsymmetrinen kierosilmäinen kylvystä nostettu kissa, jossa on aivan liikaa yksityiskohtia (ei skaalaudu).
Toisaalta hyvän logon määrittää mielestäni myös se, kuinka helposti satunnainen henkilö osaa vastata kysymykseen: mitä siinä on?
Sikäli Ilveksen logo on hyvä. Liikaa yksityiskohtia ja silmät katsovat kokonaisen pääilmansuunnan verran eri suuntiin, mutta ikoninen se tavallaan jo on - joskin pidän enemmän siitä neljällä jallalla tallustavasta vanhemmasta kissasta.
Minusta HIFK:n ja Kalpan logot ovat sama logo eri kontekstissa. Molemmissa on joukkueen nimi, vuosi ja ekstaelementti: IFK:lla nelisakarainen tähti ja Kalpalla lumihiutale. Jo pelkästään se, että joukkueen nimi pitää mainita logossa, asettaa sen tulevasti kakkoskoriin.
Sen sijaan Jukureiden logon nostaisin suoraan ykköseen. Viikinki on hieno, ja se jollain tavalla mätsää joukkueen nimeen (jos oikein haluaa vääntää, aika jukureitahan ne varjagit olivat).
Onko siis ainoa hyvän logon kriteeri tuo, minkä ensin mainitsin - että Jarmo kadulta osaa heti sanoa, mitä siinä on? Ei. Olen samaa mieltä siitä, että Jypin logo on yksinkertaisesti ruma. Tästä huolimatta en mitenkään tohdi nostaa ykköskoriin HIFK:n, Kalpan, Saipan tai TPS:n logoja. Sitten on erikseen Pelicans, joka on todella muovinen. Ruma sotka ja nimi varmuuden vuoksi yläpuolella, että joku edes tajuaa, mikä se on.
Ykköseen kuuluvat minusta Tappara, Ilves, Ässät ja Jukurit.
Puhutaanko nyt heraldiikasta vai seuran perinteistä? Jos jälkimmäisestä, niin Ilves menee toki ykköskoriin, mutta muuten kolmoseen. Ei tuo oikeastaan edes ole logo, vaan piirretty kissapedon naama.
Heraldiikasta, toki. Omassa kriteeristössäni tuo tunnistettavuus on niin vahva, että Ilves menee ykköseen - seuran tunnistettavuus siis, eihän tuo logo ilvekseltä sinänsä näytä.
Tykkään tästä logosta samasta syystä kuin Minnesotan. Varmaan vasta pari vuotta sitten tajusin, että logossa on se karhu. Ennen sitä luulin että se on vaan joku tylsä metsäsiluetti . Pienet yksityiskohdat tekevät logosta hienon imo.
Ja minä tajusin tuon nyt kun mainitsit asian mentyäni googlailemaan tuota logoa vaikkakin olen aina pitänyt sitä todella komeana, nyt kyllä mullistui minun maailmani.
According to The Good Point , questions surrounding the identity of the animal depicted have sparked debate amongst logo enthusiasts, earning accolades for its unique complexity in North American professional sports.
Ette ilmeisesti ole ensimmäisiä, joilla on erimielisyyttä lajista.
Tuossa aiemmin ketjussa laskeskelin ilman suurempaa perehtymistä Ilveksen käyttämien logojen määrää ja päädyin ainakin 9 erilaiseen logoon, riippuu vähän lasketaanko vähin äänin haudattu internätsiönäl-logo mukaan.
No laskelmista puuttui tuo 1978 käytetty logo, jossa oli vihreä ja keltainen reunus. Tämä uusi retropaitojen logo ei ole samanlainen vaan reunusta on kavennettu. Samaten puuttui talviklassikossa 2019 käytetty logo, jossa luki tyylitellysti “Ilves”, eli näin Ilveksen käyttämien logojen lukumäärä on varmasti yli 10 ja lisääntyy kiihtyvällä tahdilla. Jos tekisi kerralla hyvän niin ei tarvitsisi koko ajan venkslata. Eikö lutuuriniiloilla ollut jotain sääntöjä logon pyhyydestä?
Täältä löytyy kuva sekä vanhasta logosta, jossa on vihreä ja keltainen reunus sekä 2019 ulkoilmaottelupaidasta.