Muotia ennen ja nyt, sytyttääkö?

Paljon on muoti vaatteiden suhteen muuttunut vuosien varrella, joskus parempaan, joskus huonompaan suuntaan. Olen elämäni varrella nähnyt ja käyttänyt jos minkälaisia “luomuksia”. Nykyisistä miesten (tai paremminkin kloppien) asusteita yksi tyyli on jos ei yököttävä, niin ainakin perin naurettava, lökäpöksyt! Ei voi ymmärtää kuinika jotkut ilkeää moiset persvakokauhistukset päälleen vetää!

Ennen vanhaan miesten alusvaatemuoti oli tämän päivän silmin katsottuna hhmmhh hieman out, tosin ei sitä silloin tajunnut kun aikakautensa seksikkäät kalsarit jalkaansa veti!

4 tykkäystä

Pistetäänpä tähän tasapainon vuoksi Hesarista Anttilan kuvaston kansia vuosilta 1962-86 (täytyy klikata vuosilukua).

Kai tämä jotain muotia oli:grinning: Mutta jos ei kerkiä pyhinä salille,niin tästä mallia.

Välttämättä ei tarvitse tehdä mitään noista liikkeistä. Timmit vatsalihakset saa jo nauramalla tuolle vispaukselle. :joy:

Käviköhän kellään missään vaiheessa mielessä että olis pitänyt käyttää naisia videolla ? :smirk:

1 tykkäys

Miks ihmeessä? Just hyvä :smile: (ainakin jos unohdetaan noi 80-luvun tukkamuodit ja spandexit :laughing:)

En katsonut kuin alkua, syystä että :unamused: mutta saman jumpan näki kyllä jo 80-luvulla niin että siinä oli sekä mies että nainen ja ne riisu noi trikootki pois että ilmeisesti silloinkin on kaikille ollut jotain :grinning: isot pojat on muuten kertonut että niitä jumppa videoita käytiin kattoon oikein leffa teattereissa, ihan jees että nykyään kaikilla on omat läppärit omissa huoneissa ettei tarvi naapurin penan kanssa kattella takarivissä.

2 tykkäystä

Nämä on näitä makuasioita, beatles-aikauden nuorena olen vannotunut pitkien hiusten puolesta puhuja. Tosin nykyään ympäristön paine on niin kova, että olen luopunut kutreistani jo ajat sitten. Ei sitä ennen sanoivat meidän vanhempamme ja niin sanomme me nykynuorille, oravanpyörä pyörii sukupolvesta toiseen. Enhän minä 70-luvun nuorena voi ymmärtää suurin surminkaan näitä nykyajan töyhtöhyyppäkampauksia satikka noita sivukaljuja. Mutta näin se kehitys kehittyy, hiuksissakin!

Ps. Laitan pikapuoliin tähän ketjuun tarinan parturin urastani Ruotsissa.

2 tykkäystä

Tämä 90luvun tyyli palaamassa…mua ei aineskaan haittaa =)

Kiva kuva evasta…en ihmettele autokolareita:)

Salong Nips o Naps

Unet ovat merkillinen juttu, niitä joko näkee tai sitten ei. Minulla on ollut aina todella riemastuttavan vilkas unimaailma, joka vetää vertoja ainakin B-luokan elokuville. Jokunen aika sitten ostin uteliaisuuttani kirjan jossa oli kuvia eri hiustyyleistä vuosien takaa. Joukossa oli todella naurettavia kampauksia, liekö ne saanet nukkumatin näyttämään minulle seuraavan unen.

Unessani asuin jälleen Ruotsissa ja toimin parturin ammatissa. Vuokrasin Allegatanilta pienen noin 30 neliömetrin liiketilan hankittuani ensin asiaan kuuluvan toimiluvan. Liikkeelle piti tietenkin keksiä vetävä nimi ja pitkään asiaa pohdittuani päädyin kastamaan liikkeen mielestäni tyylikkäällä ja helposti mieleen jäävällä nimellä ja niin syntyi Salong Nips o Naps.

Asiakaskunnakseni pyrin samaan niin ruotsalaisia kuin suomalaisia. Liiketoiminta lähti aivan mukavasti käyntiin silloin 70-luvulla ja vaikka elettiinkin vielä pitkätukkabuumin aikoja, riitti noissa liehuleteissäkin muotoiltavaa. Tavaramerkkinäni mainostin takuu tarkkaa työtä, jossa yksikään karva ei ollut epäjärjestyksessä.

Tämä parturiurani esiin nostaminen johtuu siitä, että löysin varastoa siivoillessani laatikon johon olin koonnut työni tulosten kuvia. Käytin näitä kuvia sitten mainonnassani, ja succee oli enormt eli valtava. Selaillessani noita kuvia muistin myös monet näistä asiakkaistani muutenkin kuin kampauksen perusteella. Asiaa helpotti tietysti se, että olin silloin kauan sitten kirjoittanut jokaisen kuvan taakse asiakkaan nimen ja muuta häneen ja hänen toiveisiinsa frisyyriin mallista liittyvää.

Kuvista löytyy monta mielenkiintoista ihmistä erilaisine taustoineen ja ajattelinkin esitellä Teille kaikille tässä ketjussa heitä valokuvien (joista käy ilmi kätteni työnjälki) ja lyhyin kuvien taakse tekemiini muistiinpanoihin ja omiin muistikuviini perustuvine henkilöesittelyin.

Päällimmäisenä laatikon aukaistuani minua katsoivat Försäkringskassan (Ruotsin Kela) etuuskäsittelijän Jan-Erikin selvästi tyytyväiset kasvot. Tapasin Jan-Erikin ensimmäisen kerran asioidessani kyseisessä virastossa. Asettuessani Jan-Erkin eteen istumaan havaitsin heti, että pojan hiusmalli oli, jos ei huono, niin ainakin surkea. Pitkä lähes silmien päälle ylettyvä otsatukka (mallia polkka) antoi erittäin yrmeän ja umpimielisen vaikutelman tästä ystävällisestä nuoresta miehestä.

Saatuani omat sairausvakuutuslain piiriin kuuluvat asiani toimitettua ojensin hänelle korttini jossa oli Salonkini yhteystiedot ja sanoin hänelle, että poikkeaa liikkeessä niin taiotaan valoa hänen habitukseensa, ja talo tarjoaa ensimmäisen käsittelyn tietysti!

Kului pari viikkoa ja eikös vaan liikkeeni ovesta astellut sisälle synkän näköinen nuori mies, Jan-Erik oli päättänyt ryhtyä Salong Nips o Napsin asiakkaaksi. Tätä päätöstä hän ei ikinä katunut, näin hän minulle vakuutteli vielä kolmen vuoden kuluttuakin, kun kävi viimeistä kertaa liikkeessäni ennen kuin sen suljin lopullisesti.

Jan-Erik istahti tuolille odottavan näköisenä, hieman ehkä jopa pelokkaana. Aikani suunniteltuani ja tutkittuani hänen hiuslaatuaan ja mahdollisia leikkausta vaikeuttavia pyörteitä, päädyin tulevan mallin osalta ratkaisuun, joka muuttaisi Jan-Erkin nykyisen synkän ja yrmeän kasvokuvan aurinkoisempaan suuntaan.

Otsatukalle sanottiin hyvästi ja taitavalla jakauksella korostettiin pojan kuulasta otsaa ja tällä mallilla saatiin myös pojan taivaansiniset ja ystävälliset silmät paremmin oikeuksiinsa. Päälaella päätin kääntää jakauksen 90 astetta taaksepäin jolla liikkeellä sain kampaukseen eloa ja ryhtiä.

Saatuani luomuksen valmiiksi Jan-Erik oli enemmän kuin tyytyväinen, niin kuin ottamastani kuvasta selkeästi huokuu, ja vaatimalla vaati, että sai maksaa, vaikka olin luvannut suorittaa työn ilmaiseksi tutustumistarjouksena.

Ps. Kun katson näin vuosien jälkeenkin tuota kuvaa, voin olla edelleen tyytyväinen työni jälkeen, tosin hieman harmittaa nuo kaksi hiusta jakauksen toisella sivustalla, jotka ovat hieman karanneet irti kokonaisuudesta, no onneksi Jan-Erik sitä ei varmaan itse huomannut, koska ei asiasta ikinä maininnut saatikka moittinut.

Pertti

Katselen juuri tällä hetkellä Pertin kuvaa, josta huokuu vielä näin vuosienkin jälkeen raakaa voimaa ja käsittääkseni naisten kovasti peräänkuuluttamaa eläimellisen maskuliinista karismaa. Mitähän Pertille kuuluu tänään, vieläkö Boråsissa tytöt kuiskii tuosta miehestä jonka vienti oli Boråsparkenin naisten tansseissa jotain aivan mieletöntä, siis sen jälkeen kun Pertti oli vieraillut Salong Nips o Napsissa.

Tapasin Pertin ensimmäisen kerran juurikin Boråsparkenilla naisten tansseissa. Seurasin jonkun aikaa kaveria joka seisoskeli odottavan ja toiveikkaan näköisenä tanssisalin ”noutopisteessä”. Pertille ei vaan noutajaa tullut, enkä sitä kyllä yhtään ihmetellyt. Suurin syy tähän oli varmaan kaverin sikin sokin epäonnistuneen minivoguen jäljiltä joka suuntaan sojottavat pitkät hiukset. Seisoessaan siinä tuon ”tippaleipäkuontalonsa” alla niskat pettymyksestä kyssässä Pertti toi mieleen elävästi sähköaitaan törmänneen lampaan. No pelastettavahan kaveri oli näköpiirissä häämöttävältä vanhanpojan yksinäiseltä elämältä, joten jututin Perttiä hetken ja sujautin kortin kaverin kouraan.

Pertti saapuikin liikkeeseeni jo seuraavana arkipäivänä. Tehtyäni pelastussuunnitelman, johon sisältyi hiusten oikaisu, kevyt värjäys ja mallin, joka antaisi Pertille kaverin selkeästi kaipaamaa eläimellistä, naaraita kiihottavaa maskuliinisuutta, ryhdyin toimeen.

Kuvatessani lopputulosta, jossa joka ikinen hius oli ojennuksessa niin kuin liikkeeni laatutakuuseen kuuluikin, huomasin miten kätteni jälki selkeästi vaikutti koko asiakkaani yleisilmeeseen, ryhdikkäänä kuin kiimainen orhi Pertti tarkasteli tyytyväisenä lopputulosta, jonka ansiosta koko Pertin elämä sai uuden suunnan. Enää ei Perttiä Boråsparkenin ”noutopisteessä” näkynyt, ylväänä Pertti kiiti parketilla toinen toistaan kauniimpi nainen käsivarsillaan. Ja tähän kaikkeen tarvittiin vain tarkkasilmäisen ammattilaisen tarkkaavaisuutta Salong Nips o Napsissa.

Birgitta

Yksi erikoisimmista asiakkaistani oli ilman epäillystä Birgitta Banerjee, joka oli opiskelujensa jälkeen matkustanut Intiaan Ruotsin Punaisen Ristin hyväntekeväisyystehtäviin. Siellä hän oli tavannut intialaisen rikkaan mattotehtailijan pojan nimeltään Ravi Banerjee ja nuoret olivat rakastuneet tulisesti.

Avioiduttuaan nuoripari oli muuttanut Ruotsiin Birgitan kotiseudulle Boråsiin. Ravi perusti Boråsiin mattotehtaan Hässleholmin kaupunginosaan, jossa asui paljon siirtolaistaustan omaavia ihmisiä. Työvoiman saatavuus oli näin ollen turvattu intialaisia laatumattoja valmistavalle yritykselle, jonka nimeksi valikoitui Ravis Orientiska Kvalitetsmattor.

Ravi oli kulttuurinsa vanki siinä mielessä, ettei luopunut intialaisesta tavasta pukeutua ja elää. Hän olikin melkoisen persoonallinen näky Boråsin katukuvassa kulkiessaan turbaani päässään tavallisen kansan keskellä silloin 70-luvulla. Mattotehdas menestyi erinomaisesti, kauppa kävi ja Boråsissa Ravin matoista tuli nykykielellä ilmaistuna hittituote!

Birgitan opin tuntemaan käydessäni Punaisen Ristin järjestämän ensiapukurssin. Juttelimme Birgitan kanssa paljon niistä näistä ja hän kertoili minulle mielellään elämästään mattotehtailijan kanssa. Heillä meni paremmin kuin hyvin, rakkaus kukoisti ja taloudellisesti ei ollut mitään ongelmia. Viime aikoina Ravi oli tosin alkanut huomautella Birgittaa liiallisesta länsimaalaisen elämäntavan ihannoinnista, hänhän oli kuitenkin rouva Banerjee, eli Jumalan silmissä intialainen.

Birgitta mainitsi miehensä olevan erityisen surullinen Birgitan käyttämästä hiusmallista, Birgitan pitkät hiukset olivat kaukana siitä mitä intialaiselta korkeassa asemassa olevalta naiselta odotettiin.
Kerroin Birgitalle, että voisin varmaan auttaa häntä tässä asiassa muotoilemalla hänen kampauksensa siihen suuntaan, että se sopisi hyvin yhteen Ravin turbaanilookin kanssa.

Jo samalla viikolla Birgitta saapui innokkaana salonkiini. Kolmatta tuntia töitä tehtyäni, esittelin Birgitalle valmista työtä ja tyytyväisyys paistoi tämän suloisen mattotehtailijan rouvan silmistä hänen katsellessaan lopputulosta.

Myöhemmin Birgitan tavattuani hän kiitteli edelleen minua vuolaasti ja kertoi Ravinkin olleen aivan myyty kun oli nähnyt Birgitan uuden lookin.

Olin juuri kaivamassa seuraava kuvaa minulle niin rakkaasta laatikostani, kun heräsin säpsähtäen. Parturin ammatti olisi oikeastaan melko mielenkiintoinen, ajattelin kömpiessäni ylös vuoteesta.

2 tykkäystä

70-luvulla oli housumuoti kohdillaan, olen kuvassa veljeni kanssa. Silloin ei kankaassa säästelty!

10 tykkäystä

Kävin roskapostikansiossa ja siellä oli joku Zalandon posti. Jostain syystä avasin sen. Siellä oli suosituksia edellisiin ostoksiini perustuen (jotkut lenkkarit vuoden takaa). Yhtenä suosituksena oli musta nahkainen vyölaukku. Suoraan kuin ysärin synkimmästä kolkasta. Ei helvetti. Ihme kun ei sukkia sandaalien kanssa.

P.S. Mut tunnistaa hallilla mustasta nahkaisesta vyölaukusta.

10 tykkäystä

Noh noh…
Minä olen ostanut ihan uuden vyölaukun ihan tänä vuonna.
Ei tosin ole käytetty kertaakaan…vielä.

3 tykkäystä

Vyölaukuthan ovat olleet melkoisen kuumaa hottia esimerkiksi Berliinissä jo ainakin pari vuotta.

Just vuodenvaihteessa viimeksi käydessä hypistelin yhtä vuohennahasta tehtyä vyölaukkua itsekin.

En kuitenkaan ostanut. Se tuntui jotenkin… …väärältä.

1 tykkäys

Tässä on mahtavaa väriyhdistelmää suosittu aina, ja kyllähän sitä muotigurutkin suosittelee.

9 tykkäystä

Nyt kaikki miehet huomio!!! - nuori ja muodikas skloddi puhuu… ottimet auki, ja fleda minttiin…

7 tykkäystä

Kaikkee se leipä elättää!

3 tykkäystä

Jepjep, hienosti olen pärjännyt ilman kalliita kledjuja tai et fleda olis mintis. :rofl: Kyllä jos haluaa käyttää rahaa että saa naista niin suorilta kannattaa vaan mennä vaikka Amsterdamiin. :joy:

4 tykkäystä

Kyllä naisia on riittänyt vaikka fleda ei oo ollut lähellekään mintissä. :joy: Katselin tuon Perjantai- dokkarin ja nauroin aika perkeleesti :joy: Uskon,että toi kaveri häpee tuota pätkää 20 vuoden päästä.

7 tykkäystä

Elmer YLE Perjantain dokkarissa.

Jotenkin tulee mieleen Iida Vainio miehen ruumiissa.

5 tykkäystä