Mustamakkara

Musta on ollu aina herkkua.

Joskus junnuna tori ja puisto oli tärkeä,sielä käytiin mustalla. @BlueOval tietää mitä toria takoitan.

1 tykkäys

Ny ei aukee,kerro lisää mitä tarkoitat?

Siis tähän vastasin että ei voi olla Tamperelainen joka vastaa mustamakkaran pahoinpitelystä, jos on niin sietäisi itse tulla hiillostetuksi. Turkulainen tai snadilainen päätöksen takana veikkaan.

Tai no saattaahan se olla joku citymarketteja koskeva päätös ylempää.

3 tykkäystä

Pohjoisessa on pakko tyytyä vakuumi-Tapolaan. Viikon sisällä on tullut pari pakettia vedettyä ja hyvää on, kun pannulla voissa paistaa. Siihen kylkeen puolukkahillo, joka ei ole liian makea niin avot. Eihän se ole toki verrattavissa Tammelan torilla nautittuun mustaan.

2 tykkäystä

Jos joku ei syystä tai toisesta ole kokeillut, niin sopii pikkasen hyvin myös pelievääks kotisohvalle. Muutama pitkä ja kylmä vielä kylkeen, morjes! Tapola ja Tappara jne, kylä te tiärätte.

5 tykkäystä

Näinhän se varmasti on. Muistelisin, ettei tarvitse kovin kauas Tampereesta mennä, kun tuoretta Tapolan mustaa on saatavilla vain kerran viikossa. Siitä vähän eteenpäin, niin tuore jää valikoimista pois kokonaan.

1 tykkäys

Helsingistä saa joistain marketeista kerran viikossa, mutta pitäisi olla jonossa aamuvarhain, itse en ole onnistunut saamaan. No minulla on onni päästä Tampereelle suht usein, mutta eihän se auta kun himo iskee yhtäkkiä.

Syökö kukaan mustaa sinapin kanssa?

Mulle uppoaa myös sinapin kanssa…

4 tykkäystä

Jotkut kuulemma syö sinapilla. Itse en ole kokeillutkaan. Puolukkahillo ja maito, siinä minun yhdistelmäni. Muuten ei maitoa juuri menekään kuin kahviin tms.

8 tykkäystä

Varsinkin tänä päivänä laki asettaa kaikkea rajoituksia elintarvikkeita koskien.

Veriruoka miten se säilyy?Musta?

Kotisinapin kanssa maistuu myös

2 tykkäystä

No huonostihan se säilyy, veri on yksi helpoimmin pilaantuvista raaka-aineista, sitä myydäänkin vain pakasteena. Itseasiassa erittäin hyvä pointti, periaatteessa lämmin ruoka täytyy pitää yli 60 asteessa ja sitä saa säilyttää max 4 tuntia. Mutta musta on niin hiano asia että ehkä sille sallitaan poikkeus…

1 tykkäys

Itse selvitin aikanaan mistä erään kaupan lämpimäntiskin kuiva mustamakkara johtui. Se johtui ihan siitä että kauppa otti mustanmakkaran vakuumitavarana ja lämmitti sen omassa uunissa ja tietenkin kuivaksi. Kysyin syytä, miksi ottavat vakuumitavarana eivätkä valmiiksi kypsennettynä, niin syy oli hävikin kontrollointi. Itse lämmitettynä pystyivät minimoimaan hävikin. Taisi se jopa olla hieman halvempaaakin kaupalle. Oli miten oli, se on jalon herkun häväistys olla ottamatta tehdaskuumaa myyntiin jos sitä on saatavilla.

Itse tuota vakuumimakkaraa joudun olosuhteiden pakosta käyttämään ja olen kyllä oppinut kotiuuniniksit niin ettei se kovin kalpene Citymarketin makkaralle. Paistinpannulla saa myös OK (retki olosuhteet)

Kilpailevista mistamakkaroista ainoastaan Teivon musta pääsi aikanaan lähelle mutta ei ole Tapolan voittanutta.

3 tykkäystä

Poikkeus?

Vakuumimusta on täsmälleen samaa tavaraa ku kuuma ja tuore musta. Ainoana erona on, että kuuma paistetaan kolmesti, vakuumi kahdesti. Vakuumipakattu musta on siis paistettava kunnolla ja kuumassa, jolloin pitäisi olla verrattavissa ehtaan tavaraan :blush:

3 tykkäystä

Olen aika varma ettei mustan lämpötila pysy +60 asteessa aina siihen asti kun asiakas on sen maksanut. Ja kun otetaan huomioon pakkaus-, kuljetus,- ja myyntiajat, sitä säilytetään kuumana varmasti kauemmin kuin 4 tuntia. Toivottavasti Evira ei vieraile palstalla…

Pointti onkin sen viimeisen kuumennuksen tavassa. Tapolan uunissa se tehdään aina tavalla jonka lopputulos on se mitä me kaikki haluamme. Muissa uuneissa se tulos on mitä on. Voisin tuon vakuumiversion kypsentämisen verrata oluen tai viinin kotitekemiseen. Kaikki sen saa valmiiksi mutta toisilla se lopputulos on vain parempi…

3 tykkäystä

Muissa uuneissa?

Kyselykausi?

Ja ettei liputeta, olisi Tapolankin edun mukaista että se kuumana ja “tuoreena” myytävä musta olisi sitten kuumennettu oikein. Tuskin se uunista on kiinni, kyllä niissä kaupoissakin ammattiuunit luulisi olevan.

https://www.aamulehti.fi/moro/voi-kauhistuksen-kanahakki-turussa-myytiin-tapolan-mustaamakkaraa-veripalttuna-200402869/
Justiinsa saavuin Turkuun Tampereelta ja foorumilla pölötetään mustamakkarasta.
Kai se on pakko huomenna hakea parit “veripaltut” :triumph:… prkl! :grin:

5 tykkäystä